Katonai fejlesztések árnya vetül Svájcra

Semmi köze a katonai fejlesztésekhez – mondta lapunknak a Solar Impulse elnevezésű napelemes repülőgép prototípusát megépítő csoport egyik vezetője. Érdekes ugyanakkor, hogy az André Borschberg által csak korszakalkotó környezetvédelmi kutatásnak nevezett eszközt Svájc legnagyobb katonai létesítményében fejlesztették ki, a munkában részt vevők közül szinte mindenki az alpesi ország légierejében szolgált. A mérnökök ráadásul állítólag már egy pilóta nélküli változaton is dolgoznak.

Balogh Roland
2009. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Dübendorf)

Svájc legnagyobb egybefüggő sík területén, a Zürichtől néhány kilométerre fekvő dübendorfi katonai repülőtér egyik hangárjában elkészült a világ első, teljes egészében napenergiával hajtott repülőgépe, amelynek prototípusát két hete mutatták be a nagyközönség előtt. A Solar Impulse elnevezésű programot még 2003-ban indították azzal a céllal, hogy a most elkészült mintadarab segítségével olyan repülőeszközt bocsássanak a levegőbe, amely – kizárólag napenergia felhasználásával – képes 36 órán át egyhuzamban repülni. A hat évig tartó kutatás-fejlesztés eddig kétszázmillió euróba (55 milliárd forint) került, amelyet főleg magánvállalatok és több svájci és német bank, valamint neves órakészítő vállalatok támogattak.
A tervek szerint a tesztrepülések az év végéig tartanak, míg az első egész estés navigációra 2010-ben kerül sor. A 36 órás – tehát a célkitűzésben meghatározott – interkontinentális utat pedig a második prototípus megépítését követően, 2012-re tervezik. Az Airbus A340-es 64 méteres szárnyfesztávjával szinte majdnem megegyező paraméterekkel rendelkező prototípusról, valamint magáról a géptest összeszereléséről, előkészületeiről, illetve a Solar Impulse repülési szimulátorának belsejéről egészen a hivatalos bemutatóig egyetlen fényképet vagy videoanyagot sem lehetett készíteni. Így lapunk ottjártakor nekünk sem engedték meg a fotózást.
A gépet a lehető legpraktikusabb helykihasználás miatt kizárólag háromdimenziós számítógépes programokkal tervezték, és pilótával együtt mindössze 1600 kilogramm. A viszonylag alacsony össztömeg a fémhasználat szinte teljes mellőzésének köszönhető, egyedül a pilótafülke az, amely teljes egészében könnyített alumíniumból készült, illetve a négy csavarmotor egyes alkatrészei. A szárny legnehezebb részei maguk a napelemcellák, és a repülőgéphez képest viszonylag hosszú, szinte majdnem egyenes szárnykiképzésre épp az energiaellátás miatt volt szükség. A napelemek biztosította elektromos áramot pedig a csavarmotorokban elhelyezett akkumulátorok tárolják. A könnyített vázat és a napelemek közötti teret műgyantából, speciális, ellenálló műanyagokból készítették. A szerkezet – amelynek végsebessége mintegy 70 km/óra lesz – alkotóelemei repülés közben +80 és –45 Celsius-fok közötti hőmérsékletet bír ki. A váz kiképzésének legproblematikusabb pontja a pilótafülke. Az egyszemélyes kabin ugyanis egy 36 órás, megszakítások nélküli repülés alkalmával még a gyakorlott pilótákat is komoly kihívások elé állítja. A fülkében ugyanis nincs mellékhelyiség.
A váz összeszerelésében ötven, míg a mérnöki munkálatokban csaknem száz fő vett rész, a tervezésbe amerikai és német szakembereket is bevontak. Az előzetes számítások szerint a Solar Impulse prototípusa mintegy 8500 méteres magasságig képes majd felemelkedni a levegőben, a pilótának ezért az utazás teljes ideje alatt oxigénmaszkban kell vezetnie a járművet. A legnehezebb feladat a napelemek működtette csavarmotorok folyamatos áramellátásának megoldása volt. Az interkontinentális út alkalmával ezért úgy számolták ki a jármű útvonalát, hogy a lehető leghoszszabb ideig napos környezetben tudjon repülni. A Solar Impulse-t a tesztrepüléseken – a 11 ezer méter mély csendes-óceáni Marianna-árokba először és eddig utoljára lemerülő Jacques Piccard fia – a világot hőlégballonjával elsőként egyhuzamban körberepülő Bertrand Piccard vezeti majd.
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem kerestek már meg bennünket katonai fejlesztésben érdekelt cégek, de eszközünket nem a hadsereg számára fejlesztjük – mondta lapunk kérdésére André Borschberg. A Solar Impulse fejlesztésekért felelős igazgatója szerint egyelőre még a feltételei sincsenek meg az állandó katonai használatnak. A kérdés mindenesetre nyitott, hiszen a fejlesztések Svájc legnagyobb katonai létesítményén belül zajlanak. A munkában részt vevők pedig egytől egyig kötődnek az alpesi ország légierejéhez, maga Borschberg mintegy húsz évig volt aktív vadászpilóta. Ráadásul a mérnökök állítólag már egy pilóta nélküli változaton is dolgoznak, ugyanis a szerkezet – a vázrészt alkotó anyagok miatt – nem képes nagy tömeg szállítására, viszont ha a tesztek sikeresek lesznek, folyamatos repülésre annál inkább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.