Kegyeleti dübörgés

Hétfőn nemcsak fülsiketítő zajt, hanem ijedséget, utána felzúdulást okozott Budapesten, hogy a honvédség két vadászrepülőgépe nagyon alacsonyan repült be Budapest déli része fölé, majd két kört írt le a belső kerületek felett. Pedig csak tiszteletadásnak szánták: tragikusan fiatalon elhunyt egykori századparancsnokukat búcsúztatták így a kecskeméti vadászrepülők. Ki volt „Papa”, alias Németh Gábor, aki méltán érdemelte ki ezt a ceremóniát? És mi is ez a majd évszázados szép hagyomány?

2009. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több katonai bemutatópilóta nevét is megjegyezhette a magyar közvélemény az utóbbi bő évtizedben, de a június 13-án eltávozott Németh Gábor nyugállományú alezredes inkább csak a katonai repülés szűk, bizonyos értelemben máig zárt közegében volt ismert és elismert. Akkor bízták meg az úgynevezett Dongók, vagyis a kecskeméti második század vezetésével, amikor annak állományát 1993-ban néhány hónapra Oroszországba vezényelték, hogy átképezzék őket a MIG–29-es típusra. Az Antall-kormány ugyanis úgy döntött, hogy a fennálló orosz államadósság terhére 28 darab ilyen vadászgépet szerez be.
Ennek az akkor merőben újszerűnek számító harci eszköznek a bevezetése követelte meg tehát a magyar személyzet kiutazását. Ugyanolyan volt a helyzet, mint a szovjet időkben, amikor az efféle fejtágítás hozzátartozott minden egyes új típus rendszeresítésének a rituáléjához. Hazatérve a századparancsnok rövidesen az új típus első hazai bemutatópilótája lett, és 1994 nyarán először kápráztatta el a hazai nagyközönséget MIG–29-essel a budaörsi repülőnapon. Németh Gábor, illetve ahogy pilótabecenevén szólították, a Papa nevelte ki a következő bemutatópilótákat, akik közül többen részesültek nemzetközi elismerésben.
Ma már sokan állítják, hogy ezek a sikerek ellentmondásos módon nagyban hozzájárultak a 28 gépes flotta időnap előtti lerongyolódásához: elhitették a katonai felső vezetéssel és a döntéshozókkal, hogy „nekünk vannak a legjobb gépeink, nekünk vannak a legjobb pilótáink”, azaz nem kell költeni a gépekre.
Az új MIG-ek érkezését követő felívelés nem tartott sokáig, tulajdonképpen a Bokros-csomag óta egyre kevesebbet és kevesebbet töltenek a levegőben. Ezzel együtt pilótáik szakmai jártassága is csökken. Az utóbbi néhány évet a bennfentesek csak hosszú agóniának nevezik. Az elnevezés jogosságát több baleset is alátámasztja: egy veszélyesen keveset repülő, ezért jártasságát vesztett pilóta tavaly áprilisban leszállás előtt nem nyitott futóművet, végigszánkázott a kecskeméti leszállópályán, sikerrel katapultált, ám a gép csak a forgalmas 44-es főúton keresztülszaladva állt meg. Ahogy a helyiek mondják: isteni szerencse, hogy egyetlen járművet sem talált el.
Németh Gábor, a Dongók parancsnoka nem várta meg a MIG–29-es flotta és a szakmai munka teljes csődjét, több társával együtt leszerelt 2002-ben, és nyugállományba vonult. A békés nyugdíjas évek azonban nem adattak meg neki: mindössze 47 évet élt.
Temetésén a katonai tiszteletadással kísért ceremónia mellett került sor a légi tisztelgésre, amelynek régi hagyománya van repülőkörökben. Amikor Kiss Józsefet, az első világháború legsikeresebb magyar vadászpilótáját búcsúztatták az olasz fronton, a gyászoló gyülekezet felett megjelentek az angol ellenfelek, és koszorút dobtak a lovagias pilóta koporsójára. Ezúttal is se szeri, se száma a zajos búcsúknak idehaza és külföldön. Hasonló szokás érvényesül a civil repülésben is.
Különösen megrázó, amikor légi katasztrófa áldozatainak temetésén húznak így át a repülők a gyászolók fölött. Tavaly, amikor a szolnoki helikopteresek katasztrófájában szörnyethalt fiatal fedélzeti szerelőt, Lükő Zsolt posztumusz főhadnagyot temették a dunántúli Ácsteszéren, egy MI–8-as és egy MI–24-es helikopter körözött méltóságteljesen a levegőben. A kis faluból és ritkán lakott környezetéből nem érkezett feljelentés a hatóságokhoz a zaj miatt.
Vadászgépek díszelegtek akkor is, amikor 2007-ben Tiszaug polgármesterét, Hegedűs „Gege” Ernő nyugállományú alezredest temették falujában. A szintén tragikus hirtelenséggel elhunyt pilóta a másik kecskeméti század, a híres Pumák parancsnoka volt hosszú éveken keresztül. Erről a kistelepülésről sem érkezett feljelentés csendháborítás miatt.
Nem így hétfőn, amikor a MIG–29–Gripen páros és háromfőnyi személyzete tisztelgett a Fiumei úti nemzeti sírkert felett. A valóban szokatlanul nagy zaj számtalan fővárosit késztetett arra, hogy a legkülönbözőbb hatóságoknál bejelentést, feljelentést tegyen. A Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékesei hivatalból vizsgálatot indítottak, hogy megállapítsák, az érvényes szabályoknak megfelelően hajtották-e végre a repülést. Ilyenkor begyűjtenek minden vonatkozó dokumentumot, repülési tervet és úgynevezett „objektív kontrollanyagot”, azaz a repülőgépek fedélzeti adatrögzítőjében tárolt repülési paramétereket. Ez utóbbiak igazolhatják vagy cáfolhatják, hogy a repülésre úgy és ott került sor, ahogy azt szándékolták.
Ma már nem rendkívüli eset a Budapest feletti repülés, az érvényes szabályok szerint bármilyen repülő eszközzel végrehajthatja azt a kiképzett és feljogosított személyzet, legyen bár civil vagy katonai. Bármekkora zajjal járt, az előzetes információk szerint a hétfői tiszteletkört szabályosan repülték végig a kecskeméti vadászpilóták, akik folyamatos rádiókapcsolatban álltak a ferihegyi irányítással, hogy összehangolják repülésüket a nemzetközi repülőtér induló és érkező forgalmával. Közepes sebességgel repültek 250 méter magasan a Gripen rendkívül pontos, műholdas navigációs rendszerére támaszkodva, de a MIG–29-esben is volt GPS, amely nemcsak a helyezkedést könnyíti meg, hanem az időzítést is. Ez utóbbinak nagy szerepe van a temetések feletti díszelgés során, amikor a földön zajló ceremóniával kell összehangolni az áthúzást. Ugyanis mind a gépek korai megjelenése, mind a hosszú várakozás kizökkentheti rendjéből a szertartást, ami nem összeegyeztethető a kegyeleti szempontokkal, hiszen az eldübörgő gépek alatt, a sír körül az elhunyt családtagjai, bajtársai, közeli barátai állnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.