Mégis létezik multitámogatás

MTI
2009. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amíg a hazai vállalkozások sorra jelentenek csődöt a gazdasági krízis okozta megrendeléscsökkenés és az állami segítség elmaradása miatt, az Európai Bizottság engedélyezte, hogy Magyarország 29,7 milliárd forintos (111,5 millió eurós) támogatást nyújtson a Daimler kecskeméti autógyárának létesítéséhez. A projekt egyébként összesen 146,2 milliárd forintnyi (548,4 millió eurós) támogatást kap az államtól, mert a kormány az apanázst még társasági- adó-kedvezménnyel is megfejeli, s a Mercedes–Benz Hungary mintegy 214 millió forint összegű, az állami vasúthálózatra való rácsatlakozást célzó pénzügyi támogatásban is részesül. A kecskeméti gyár a Daimler– Benz első kelet-európai üzeme lesz, egyben Magyarország történetének egyik legjelentősebb zöldmezős beruházása. A kormány a gyár idetelepülését nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította. A gyártás a tervek szerint 2012-ben kezdődik, és közvetlenül 2500, illetve a beszállítói körben további tízezer munkahelyet teremt. A közlemény emlékeztet arra, hogy a dél-alföldi régió az EK-szerződés értelmében támogatásra jogosult hátrányos helyzetű régió, amelynek alacsony az életszínvonala és magas a munkanélküliségi rátája.
Emlékezetes: Oszkó Péter korábban a Hír Televízió műsorában városi legendának minősítette, hogy Magyarországon a multinacionális vállalkozások nagyjából évi ezermilliárd forint támogatást kapnak az államtól. A pénzügyminiszter szerint nincs multi-adókedvezmény sem. Közölte továbbá, hogy minden hazánkban tevékenykedő vállalkozás igénybe veheti a különböző adókedvezményeket, ám tény, hogy a nagyberuházásokhoz kapcsolódó dotációkat elsősorban nagyvállalatok kaphatják meg.
Miközben az EU-ban a Mercedes támogatásáról döntöttek, idehaza felszámolási eljárás indult a rétsági Heliogrid Magyarország Napelemgyártó Kft. ellen. A napelemgyártás már megszűnt, a 36 alkalmazott leépítése folyamatban van. A 16,5 milliárd forintos beruházást 2007 márciusában jelentette be Kóka János akkori gazdasági miniszter, a gyár 800 új munkahely létrehozását tervezte, ám az üzem csak félig készült el. A napelemgyár tíz hitelezőnek 122 millió forinttal tartozik. Cudar időket él a hazai nehézipar is: a diósgyőri acélművet üzemeltető DAM 2004 Kft. – mint arról korábban beszámoltunk – több mint hétszáz alkalmazottjától kénytelen megválni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.