Amíg a hazai vállalkozások sorra jelentenek csődöt a gazdasági krízis okozta megrendeléscsökkenés és az állami segítség elmaradása miatt, az Európai Bizottság engedélyezte, hogy Magyarország 29,7 milliárd forintos (111,5 millió eurós) támogatást nyújtson a Daimler kecskeméti autógyárának létesítéséhez. A projekt egyébként összesen 146,2 milliárd forintnyi (548,4 millió eurós) támogatást kap az államtól, mert a kormány az apanázst még társasági- adó-kedvezménnyel is megfejeli, s a Mercedes–Benz Hungary mintegy 214 millió forint összegű, az állami vasúthálózatra való rácsatlakozást célzó pénzügyi támogatásban is részesül. A kecskeméti gyár a Daimler– Benz első kelet-európai üzeme lesz, egyben Magyarország történetének egyik legjelentősebb zöldmezős beruházása. A kormány a gyár idetelepülését nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította. A gyártás a tervek szerint 2012-ben kezdődik, és közvetlenül 2500, illetve a beszállítói körben további tízezer munkahelyet teremt. A közlemény emlékeztet arra, hogy a dél-alföldi régió az EK-szerződés értelmében támogatásra jogosult hátrányos helyzetű régió, amelynek alacsony az életszínvonala és magas a munkanélküliségi rátája.
Emlékezetes: Oszkó Péter korábban a Hír Televízió műsorában városi legendának minősítette, hogy Magyarországon a multinacionális vállalkozások nagyjából évi ezermilliárd forint támogatást kapnak az államtól. A pénzügyminiszter szerint nincs multi-adókedvezmény sem. Közölte továbbá, hogy minden hazánkban tevékenykedő vállalkozás igénybe veheti a különböző adókedvezményeket, ám tény, hogy a nagyberuházásokhoz kapcsolódó dotációkat elsősorban nagyvállalatok kaphatják meg.
Miközben az EU-ban a Mercedes támogatásáról döntöttek, idehaza felszámolási eljárás indult a rétsági Heliogrid Magyarország Napelemgyártó Kft. ellen. A napelemgyártás már megszűnt, a 36 alkalmazott leépítése folyamatban van. A 16,5 milliárd forintos beruházást 2007 márciusában jelentette be Kóka János akkori gazdasági miniszter, a gyár 800 új munkahely létrehozását tervezte, ám az üzem csak félig készült el. A napelemgyár tíz hitelezőnek 122 millió forinttal tartozik. Cudar időket él a hazai nehézipar is: a diósgyőri acélművet üzemeltető DAM 2004 Kft. – mint arról korábban beszámoltunk – több mint hétszáz alkalmazottjától kénytelen megválni.
Magyar Péter agrárszakértőjének nincs mezőgazdasági végzettsége
