Több mint egy éve először nőttek az autóeladások júniusban Európában, köszönhetően a több országban is bevezetett roncsprémiumnak. Az új kelet-közép-európai uniós tagországokban azonban még csökkenést regisztráltak, csupán Csehországban és Szlovákiában nőttek az eladások. Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA szerint – mint arról a távirati iroda beszámolt – júniusban 1,46 millió új autó került forgalomba, 2,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban, az év első felét tekintve azonban még 11 százalékos volt a viszszaesés. A közösség kelet-európai tagállamaiban júniusban 25,3 százalékos visszaesést regisztráltak, ám Csehországban 18 százalékkal, Szlovákiában 57,4 százalékkal nőttek a személygépkocsi-eladások. Mindeközben Nyugat-Európában átlagosan 4,6 százalékkal több új gépkocsit helyeztek forgalomba: a sort Németország vezeti 40,5 százalékos növekedéssel, majd Olaszország és Franciaország következik 12,4, illetve 7 százalékkal. Nagy-Britanniában és Spanyolországban viszont 15,7 és 15,9 százalékkal csökkent az értékesítés.
Az idei első fél évben 40,1 százalékkal esett vissza az eladott új személygépkocsik száma Magyarországon a tavalyi év azonos időszakához képest – derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) összegzéséből. Az európai trenddel teljességgel ellentétes adatok szerint a tavalyi első fél évben 85 211 személygépkocsit értékesítettek az MGE-be tömörült importőrök, míg az idén az első fél évben 51 069-et. A márkák alapján a rangsor élén még mindig a Suzuki áll, a második pedig az Opel. Az eladások csak néhány márkánál – így például a Dodge-nál, a Lanciánál, a Porschénél vagy a Rovernél – növekedtek az első fél évben, ugyanakkor ezek piaci részesedése csekély, 0,1 és 0,3 százalék között mozog.
Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke lapunk érdeklődésére még lesújtóbb adatokat közölt, a szervezet számai szerint ugyanis az év első öt hónapjában 52 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbi eladásokhoz képest, míg júniusban 67 százalékkal kevesebb autót értékesítettek hazánkban, mint tavaly ugyanekkor. – Mostanra bebizonyosodott, hogy az uniós ajánlás alapján megvalósult roncsprémium nagyban segíti az ágazatot. Hazánkban ezzel szemben még az áfaemelés is rontja a helyzetet, így további visszaeséssel kell számolnunk – mutatott rá Gablini. Reményei szerint fordulatot hozhat a cégek rendszerint ősszel szokásos gépjármű-beruházása, ami nagyban függ éves eredményüktől is.
Zelenszkij újabb fogolycserét jelentett be
