Action! – kiáltja a kamera mögül az idei kurzus egyetlen magyar résztvevője, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója, Vass Gergely. Néma csönd, koncentráció; Ragályi Elemér a díszlet szélén, képernyőről figyeli a jelenetet. A megkomponálástól a fények beállításán át a megrendezésig minden az épp kamerához jutó operatőr feladata. A mester csak figyel, s ha megvan a muster, értékel. A forgatókönyv adott, a kifejezetten erre a célra előre megírt fikciós jelenetekhez két díszlet épült, a szerepeket a kurzus megfigyelői játszszák. Akad a résztvevők között, aki azért is eljött Indiából, Mexikóból, Izraelből vagy épp Kanadából, hogy ha a filmes szakemberekből álló zsűri szerint pályaműve alapján nem is kerülhetett be a kamerához és lehetőséghez jutó tizenhatba, legalább figyelhesse, hogyan forgatnak a többiek. No és persze, a mesterektől ellesett néhány fogásért. A két csapó között elejtett sztorikért. Tudásmorzsákért.
A mesteriskolát több mint húsz éve a legendás operatőr, Illés György indította el, azóta olyan neves szakemberek tartottak már képzéseket, mint Billy Williams, John Schwartzman vagy mint idén Zsigmond Vilmos Oscar-díjas operatőr és Ragályi Elemér. A kurzusnak híre ment, hírét vitte a magyar operatőrszakmának is, és a gyakorlati megközelítésű képzésnek köszönhetően ma már világszerte kiváló referenciának számít az itt szerzett oklevél – mesélte a kurzust befogadó Korda Stúdióban csütörtökön tartott nyílt napon a mesteriskola igazgató tanára, Xantus János. A kurzust az interneten hirdetik meg, főleg európai filmes iskolák körében. A hallgatók általában huszonévesek, a világ minden tájáról érkeznek, a meghívottak mezőnyét a Színház és Filmművészeti Egyetem és a Magyar Operatőrök Társasága operatőrei állítják össze előzetesen kapott demo alapján. A legjobbnak ítélt tizenhat operatőrhallgató ösztöndíjasként vehet részt a programban, a kéthetes képzésért csak a megfigyelők fizetnek; fejenként 1500 eurót. Ezért az öszszegért viszont teljes ellátást és világszínvonalú körülményeket kapnak. Százhúsz méter filmtekercs, két díszlet, Panavision 35-ös kamerák, komplett lámpapark – címszavakban a paraméterek. Zsigmond Vilmos külön is kiemelte; az iskolára az európai művészfilmes látásmód jellemző, ezt igyekszik átörökíteni. A kurzus dacol a digitális csábítással, és tartja a filmes hagyományt. Az operatőrök itt kizárólag filmre forgatnak. A képzés korábbi hallgatói általában úgy mennek el, hogy két hét alatt többet tanultak, mint egy év alatt a világ bármely egyetemén – összegezte a kurzus eredményeit a nyílt napon Zsigmond Vilmos. Csapó. Folytatás következik két év múlva.
Az M7-esen érte őket a vihar, váratlan, félelmetes dolog történt az autójukkal + videó
