Elviselhetetlen kamiondübörgés Szegeden

Óriási a lég- és zajszennyezés a jelenlegi 43-as út mentén, ahol repedeznek a házfalak, a településeken gyalogosan szinte lehetetlen átkelni az út egyik oldaláról a másikra, a közlekedési balesetek pedig tovább nehezítik az életet. A környékbeli településeket elkerülő M43-as autópálya azonban csak 2012 végére éri el az országhatárt, holott Románia és Bulgária már 2007 elején csatlakozott az Európai Unióhoz. Az azóta egyes becslések szerint négyszeresére növekedett kamionforgalom addig is Szeged és Makó belvárosán, illetve több kistelepülésen halad át. Az első, Makóig tartó szakasznak novemberre kellene elkészülnie, de egy vízvezeték miatt ez az átadás is késhet.

Munkatársunktól
2009. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Heteket is késhet az M43-as autópálya első szakaszának átadása, mert egy vízvezetéket roszszul terveztek meg az épülő gyorsforgalmi út nyomvonalán. A korábbi, meglévő vezetékeket kiváltották ugyan, így többek között egy új, ötszáz méteres vízvezetéket is építettek az érintett szakaszon. Ez a vezeték került most veszélybe, mert a sztráda töltése nagyon magas, túl nagy nyomással nehezedik a talajra, így megmozdulhat a vízcső is. A problémára létezik megoldás, ám a kivitelezése időigényes, így késhet az autópálya-szakasz átadása. Megkérdeztük a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-t, hogy módosult-e a hivatalos átadási időpont. A cég szóvivője közölte: a határidők változatlanok. Az M43-as építésével azonban nem csak ez a baj.
Évekig épül a kerülő út
Az M43-as autópálya az M5-öst köti majd össze a nagylaki határátkelővel. Egy rövid szakasza, az M5-östől a régi 5-ös útig tartó része már 2004-ben elkészült, amikor az autópályát megépítették Kiskunfélegyházától Szegedig. – Az M43-as román határig tartó részének logikusan a román és bulgár uniós csatlakozás időpontjára kellett volna elkészülnie – állítja Becsey Zsolt, aki az előző ciklusban európai parlamenti képviselő volt. Mint mondta, a mulasztás a Medgyessy-kormányé, e kabinet idején dőlt el ugyanis, hogy a két állam 2007-ben csatlakozik az unióhoz. A fideszes politikus szerint nem lett volna szabad ilyen mértékű kamion- és személyautó-forgalmat ráereszteni a két dél-alföldi városra és a kistelepülésekre.
A régi 5-ös úttól Makóig tartó 31,6 kilométeres, 61 milliárd forintos költségvetéssel, uniós támogatással épülő M43-ast négy szakaszra osztották, a munkát is négy konzorcium nyerte meg. A kétszer két sávos sztráda első szakasza 2009 novemberére, a többi – a hét kilométeres főúttal együtt, amely a 43-as útra vezeti vissza a forgalmat Makónál – 2010. augusztus végére készülne el az eredeti tervek alapján. A Makótól határig tartó szakaszt 2012 végén adják át Nemzeti Infrastruktúra Zrt. honlapja szerint. Addig pedig marad a kamionáradat, a zaj- és légszennyezés.
Kiakadt a zajmérő műszer
Másfél évvel ezelőtt egy Makón élő nyugdíjas gépészmérnök saját költségén végeztetett zajszintmérést a város két pontján a 43-as út mentén. Az eredmény: a maximálisan megengedett nappali 65 és az éjszakai 55 decibel helyett átlagosan 70-75 decibeles zajjal száguldoznak a kamionok a kisvárost kettészelő főutcán.
A zajlökésmérés (amikor a kamionok gázt adnak) még megdöbbentőbb eredményt hozott: óránként 300 lökést rögzített a műszer, átlagosan 80-100 decibellel. A pillanatonkénti adatok azonban még riasztóbbak voltak: volt olyan, hogy kiakadt a műszer a hirtelen felerősödött zajtól.
A 43-as út mentén élők a legtöbbet a trélerekre panaszkodnak, mint mondják, annál rosszabb nincsen, mint amikor éjszaka kátyúba hajt egy ilyen jármű. Szegeden a Temesvári körúton élők szerint ráadásul az a legrosszabb, amikor egy ilyen kamion rakomány nélkül, üresen hajt végig a városon, mert akkor még hangosabb.
Az érintett városokban és falvakban többször is tartottak félpályás útlezárással demonstrációt, petíciót is írtak a kormány illetékeseinek, ám az események csak 2007 nyarán gyorsultak fel. Akkor ugyanis egy tréler és egy turistabusz ütközött össze Makó határában. A balesetben hét ember életét vesztette. A utat majd tizenkét órára lezárták, és mivel a turistabusz a vonatsínekre zuhant, a vasúti közlekedés is szünetelt a nap nagy részében.
Száguldozó fuvarosok
A közlekedési balesetek ugyanúgy nehezítik az itt élők mindennapjait, mint a környezetszennyezés vagy a gyorshajtás. A román kamionosok, valamint a Nyugat-Európából hazatérő vendégmunkások ugyanis ha lehajtottak az M5-ös autópályáról, már nem állnak meg pihenni, kávézni, hiszen csak negyven kilométer a határ. Ezt az utat azonban minél gyorsabban meg akarják tenni, ezért egyre gyorsabban is hajtanak.
Ez lehetett az oka a makói zajszintmérés lökésre vonatkozó részének is: a türelmetlen autósok egyre vadabbul vezetnek. A megnövekedett forgalom miatt azonban Makón és a kistelepüléseken szinte lehetetlen az út egyik oldaláról a másikra gyalogosan átkelni, mert az autósok és a kamionosok egyszerűen nem engedik át az embereket, még a kijelölt zebráknál sem.
Szegeden ez a probléma nem jelentkezik, mert szinte minden gyalogátkelőnél van közlekedési lámpa is, bár lapunk szegedi tudósítója napi rendszerességgel látja, ahogy a román és bulgár kamionok áthajtanak a piroson.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.