Heteket is késhet az M43-as autópálya első szakaszának átadása, mert egy vízvezetéket roszszul terveztek meg az épülő gyorsforgalmi út nyomvonalán. A korábbi, meglévő vezetékeket kiváltották ugyan, így többek között egy új, ötszáz méteres vízvezetéket is építettek az érintett szakaszon. Ez a vezeték került most veszélybe, mert a sztráda töltése nagyon magas, túl nagy nyomással nehezedik a talajra, így megmozdulhat a vízcső is. A problémára létezik megoldás, ám a kivitelezése időigényes, így késhet az autópálya-szakasz átadása. Megkérdeztük a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-t, hogy módosult-e a hivatalos átadási időpont. A cég szóvivője közölte: a határidők változatlanok. Az M43-as építésével azonban nem csak ez a baj.
Évekig épül a kerülő út
Az M43-as autópálya az M5-öst köti majd össze a nagylaki határátkelővel. Egy rövid szakasza, az M5-östől a régi 5-ös útig tartó része már 2004-ben elkészült, amikor az autópályát megépítették Kiskunfélegyházától Szegedig. – Az M43-as román határig tartó részének logikusan a román és bulgár uniós csatlakozás időpontjára kellett volna elkészülnie – állítja Becsey Zsolt, aki az előző ciklusban európai parlamenti képviselő volt. Mint mondta, a mulasztás a Medgyessy-kormányé, e kabinet idején dőlt el ugyanis, hogy a két állam 2007-ben csatlakozik az unióhoz. A fideszes politikus szerint nem lett volna szabad ilyen mértékű kamion- és személyautó-forgalmat ráereszteni a két dél-alföldi városra és a kistelepülésekre.
A régi 5-ös úttól Makóig tartó 31,6 kilométeres, 61 milliárd forintos költségvetéssel, uniós támogatással épülő M43-ast négy szakaszra osztották, a munkát is négy konzorcium nyerte meg. A kétszer két sávos sztráda első szakasza 2009 novemberére, a többi – a hét kilométeres főúttal együtt, amely a 43-as útra vezeti vissza a forgalmat Makónál – 2010. augusztus végére készülne el az eredeti tervek alapján. A Makótól határig tartó szakaszt 2012 végén adják át Nemzeti Infrastruktúra Zrt. honlapja szerint. Addig pedig marad a kamionáradat, a zaj- és légszennyezés.
Kiakadt a zajmérő műszer
Másfél évvel ezelőtt egy Makón élő nyugdíjas gépészmérnök saját költségén végeztetett zajszintmérést a város két pontján a 43-as út mentén. Az eredmény: a maximálisan megengedett nappali 65 és az éjszakai 55 decibel helyett átlagosan 70-75 decibeles zajjal száguldoznak a kamionok a kisvárost kettészelő főutcán.
A zajlökésmérés (amikor a kamionok gázt adnak) még megdöbbentőbb eredményt hozott: óránként 300 lökést rögzített a műszer, átlagosan 80-100 decibellel. A pillanatonkénti adatok azonban még riasztóbbak voltak: volt olyan, hogy kiakadt a műszer a hirtelen felerősödött zajtól.
A 43-as út mentén élők a legtöbbet a trélerekre panaszkodnak, mint mondják, annál rosszabb nincsen, mint amikor éjszaka kátyúba hajt egy ilyen jármű. Szegeden a Temesvári körúton élők szerint ráadásul az a legrosszabb, amikor egy ilyen kamion rakomány nélkül, üresen hajt végig a városon, mert akkor még hangosabb.
Az érintett városokban és falvakban többször is tartottak félpályás útlezárással demonstrációt, petíciót is írtak a kormány illetékeseinek, ám az események csak 2007 nyarán gyorsultak fel. Akkor ugyanis egy tréler és egy turistabusz ütközött össze Makó határában. A balesetben hét ember életét vesztette. A utat majd tizenkét órára lezárták, és mivel a turistabusz a vonatsínekre zuhant, a vasúti közlekedés is szünetelt a nap nagy részében.
Száguldozó fuvarosok
A közlekedési balesetek ugyanúgy nehezítik az itt élők mindennapjait, mint a környezetszennyezés vagy a gyorshajtás. A román kamionosok, valamint a Nyugat-Európából hazatérő vendégmunkások ugyanis ha lehajtottak az M5-ös autópályáról, már nem állnak meg pihenni, kávézni, hiszen csak negyven kilométer a határ. Ezt az utat azonban minél gyorsabban meg akarják tenni, ezért egyre gyorsabban is hajtanak.
Ez lehetett az oka a makói zajszintmérés lökésre vonatkozó részének is: a türelmetlen autósok egyre vadabbul vezetnek. A megnövekedett forgalom miatt azonban Makón és a kistelepüléseken szinte lehetetlen az út egyik oldaláról a másikra gyalogosan átkelni, mert az autósok és a kamionosok egyszerűen nem engedik át az embereket, még a kijelölt zebráknál sem.
Szegeden ez a probléma nem jelentkezik, mert szinte minden gyalogátkelőnél van közlekedési lámpa is, bár lapunk szegedi tudósítója napi rendszerességgel látja, ahogy a román és bulgár kamionok áthajtanak a piroson.
Kocsis Máté: A Tisza Párt a régi bevándorláspárti tábor új köntösben
