Felfüggesztette tegnap az M0-s útgyűrű déli szektorának M6 autópálya és 51. sz. főút közötti szakaszának megépítésére szóló szerződés megkötését a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A döntés oka az, hogy az M-0 Déli Ág II. Konzorcium jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. A konzorcium beadványában az M0-s pályázat eredményével kapcsolatban a nyertes kizárását indítványozza a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a napokban a Porr Építési Kft.-t nyilvánította nyertesnek a tenderen. Az M-0 Déli Ág II. Konzorciumot azért zárták ki a pályázatból, mert a NIF úgy ítélte meg, hogy a csoport tagjainak 2006-os árbevétele nem érte el a kijelölt mértéket. A kizárt csoport vitatja a NIF döntését, nemcsak az M-0 Déli Ág II. Konzorciumra vonatkozó megállapítások miatt, hanem többek között azért, mert a nyertesnek kihirdetett Porr műszaki alkalmasságát nem tudta a pályázati eljárás első szakaszában az előírás szerint igazolni. A cég pályázatában hiányosak voltak a gép- és eszközpark meglétét igazoló iratok. Emellett a Porr a hiánypótlás során lényegesen módosította az ajánlatát. Bár a Porr határidőre pótolta a hiányzó iratokat, de az ajánlat módosításával az M-0 Déli Ág II. Konzorcium jogi álláspontja szerint megsértették a közbeszerzési törvényt. A lapunk birtokába került döntés-előkészítő jegyzőkönyv tanúsága szerint a Porr nem tudta igazolni, hogy rendelkezik legalább három felsőfokú végzettségű, ötéves gyorsforgalmiút-építésben szerzett gyakorlattal rendelkező szakemberrel, illetve négy hídépítési gyakorlattal bíró szakmérnökkel. Emellett további szakterületeken sem sikerült a megfelelő képzettséggel és gyakorlattal rendelkező szakemberek meglétét igazolniuk. A pályázati bírálóbizottság megállapította, hogy a Porr módosította az ajánlatát, és a bizottság tagjai szavaztak róla, elfogadják-e a módosításokat. A háromtagú bizottság kettő az egy arányban szavazott a Porr ajánlatának érvényessége mellett.
A Porr a hídépítéssel együtt kilométerenként nettó 2,57 milliárd forintért vállalta a munkát, ami az Index értesülései szerint a hazai viszonyok között meglehetősen olcsónak számít. Szakértők úgy vélik, túlságosan is olcsónak: az eredményhirdetés óta eltelt két napban több szakmai fórumon is felvetették, hogy a cég ennyiért csak veszteségesen tudja megépíteni az utat, nyereséges csak az úgynevezett pótmunkázással – vagyis az ajánlott árat meghaladó kiegészítő munkák elvégzésével – lehet.
A Porr győztessé nyilvánítása megrökönyödést keltett szakmai körökben. Sokan az azóta csődbe jutott Viadom utódjának tartják az osztrák építőipari céget. Ismert, hogy a Viadom, amelyen ma csaknem ötszáz hitelezője összesen mintegy 8,3 milliárd forintot követel, azzal keltett feltűnést, hogy 2003-tól csődbe meneteléig, vagyis 2007-ig az állami út- és autópálya-építési pályázatokon rendre megnyerte a nagy értékű megbízásokat. A Viadom többnyire dömpingár alkalmazásával, jóval az előállítási ár alatt nyerte meg a pályázatokat. A cég később magas pótmunkaigényt jelentett be, amit a megrendelő – a Kóka János vezette közlekedési tárca – elfogadott. A Viadom alvállalkozóként részt vett az M6-os sztráda dunaújvárosi szakaszának építésében is. Ez a pályázat volt az, amelynek következtében Medgyessy Péter miniszterelnöknek távoznia kellett, és amelyet követően azt mondta, „az SZDSZ tele van zavaros, korrupciós, vesztegetési ügyekkel, amelylyel a pártnak szembe kell néznie”. A Viadom tündöklése az M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszának elnyeréséig töretlenül folytatódott. A Budapestet az Adriával összekötő sztráda utolsó, hiányzó szakaszának építését azonban már nem tudta megvalósítani a Viadom, mert 2007 nyarán csődbe ment. Az M7-est csak a nyári szezon után tudták átadni, hitelezői és beszállítói pedig azóta is bottal üthetik a nyomát a cég sokmilliárdos tartozásának.
Gyermekpornográfia miatt tartóztattak le egy borsodi férfit