Sztrádamutyi: felfüggesztett szerződéskötés

A Közbeszerzési Döntőbizottság dönthet az M0-s körgyűrű déli szektorának bővítésére kiírt pályázat sorsáról, mert a kizárt M-0 Déli Ág II. Konzorcium megtámadta az állami beruházó döntését. A lapunk birtokába került dokumentum szerint a pályázatot elbíráló bizottság megállapította, hogy a nyertesnek megjelölt Porr a hiánypótláskor módosította pályázatát. Ez a kizárt konzorcium szerint a közbeszerzési törvénybe ütközik. Az állami beruházó szervezet felfüggesztette a szerződéskötést.

Munkatársunktól
2009. 09. 05. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felfüggesztette tegnap az M0-s útgyűrű déli szektorának M6 autópálya és 51. sz. főút közötti szakaszának megépítésére szóló szerződés megkötését a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A döntés oka az, hogy az M-0 Déli Ág II. Konzorcium jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. A konzorcium beadványában az M0-s pályázat eredményével kapcsolatban a nyertes kizárását indítványozza a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a napokban a Porr Építési Kft.-t nyilvánította nyertesnek a tenderen. Az M-0 Déli Ág II. Konzorciumot azért zárták ki a pályázatból, mert a NIF úgy ítélte meg, hogy a csoport tagjainak 2006-os árbevétele nem érte el a kijelölt mértéket. A kizárt csoport vitatja a NIF döntését, nemcsak az M-0 Déli Ág II. Konzorciumra vonatkozó megállapítások miatt, hanem többek között azért, mert a nyertesnek kihirdetett Porr műszaki alkalmasságát nem tudta a pályázati eljárás első szakaszában az előírás szerint igazolni. A cég pályázatában hiányosak voltak a gép- és eszközpark meglétét igazoló iratok. Emellett a Porr a hiánypótlás során lényegesen módosította az ajánlatát. Bár a Porr határidőre pótolta a hiányzó iratokat, de az ajánlat módosításával az M-0 Déli Ág II. Konzorcium jogi álláspontja szerint megsértették a közbeszerzési törvényt. A lapunk birtokába került döntés-előkészítő jegyzőkönyv tanúsága szerint a Porr nem tudta igazolni, hogy rendelkezik legalább három felsőfokú végzettségű, ötéves gyorsforgalmiút-építésben szerzett gyakorlattal rendelkező szakemberrel, illetve négy hídépítési gyakorlattal bíró szakmérnökkel. Emellett további szakterületeken sem sikerült a megfelelő képzettséggel és gyakorlattal rendelkező szakemberek meglétét igazolniuk. A pályázati bírálóbizottság megállapította, hogy a Porr módosította az ajánlatát, és a bizottság tagjai szavaztak róla, elfogadják-e a módosításokat. A háromtagú bizottság kettő az egy arányban szavazott a Porr ajánlatának érvényessége mellett.
A Porr a hídépítéssel együtt kilométerenként nettó 2,57 milliárd forintért vállalta a munkát, ami az Index értesülései szerint a hazai viszonyok között meglehetősen olcsónak számít. Szakértők úgy vélik, túlságosan is olcsónak: az eredményhirdetés óta eltelt két napban több szakmai fórumon is felvetették, hogy a cég ennyiért csak veszteségesen tudja megépíteni az utat, nyereséges csak az úgynevezett pótmunkázással – vagyis az ajánlott árat meghaladó kiegészítő munkák elvégzésével – lehet.
A Porr győztessé nyilvánítása megrökönyödést keltett szakmai körökben. Sokan az azóta csődbe jutott Viadom utódjának tartják az osztrák építőipari céget. Ismert, hogy a Viadom, amelyen ma csaknem ötszáz hitelezője összesen mintegy 8,3 milliárd forintot követel, azzal keltett feltűnést, hogy 2003-tól csődbe meneteléig, vagyis 2007-ig az állami út- és autópálya-építési pályázatokon rendre megnyerte a nagy értékű megbízásokat. A Viadom többnyire dömpingár alkalmazásával, jóval az előállítási ár alatt nyerte meg a pályázatokat. A cég később magas pótmunkaigényt jelentett be, amit a megrendelő – a Kóka János vezette közlekedési tárca – elfogadott. A Viadom alvállalkozóként részt vett az M6-os sztráda dunaújvárosi szakaszának építésében is. Ez a pályázat volt az, amelynek következtében Medgyessy Péter miniszterelnöknek távoznia kellett, és amelyet követően azt mondta, „az SZDSZ tele van zavaros, korrupciós, vesztegetési ügyekkel, amelylyel a pártnak szembe kell néznie”. A Viadom tündöklése az M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszának elnyeréséig töretlenül folytatódott. A Budapestet az Adriával összekötő sztráda utolsó, hiányzó szakaszának építését azonban már nem tudta megvalósítani a Viadom, mert 2007 nyarán csődbe ment. Az M7-est csak a nyári szezon után tudták átadni, hitelezői és beszállítói pedig azóta is bottal üthetik a nyomát a cég sokmilliárdos tartozásának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.