Kegyes szónok

Fáy Zoltán
2009. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mai szemmel nézve sokszor meglehetősen mulatságos a barokk címadási gyakorlata, mely a XVII–XVIII. században a nyugati keresztény világban talán minden tudomány- és művészeti területen elterjedt. A hoszszú, többszörösen alá- és mellérendelt mondatokban kifejezett lényeg megértéséhez figyelem és némi elvonatkoztatóképesség szükséges. Ráth-Végh István egy sereg képzavart gyűjtött össze barokk címekből, olyasféléket, mint a „Szellemi hálósapka, vigasztaló mondásokkal egybevarrva”, vagy „A testet és lelket összefogó szellemi nadrágtartók, azaz ájtatos tanácsok a test és lélek céljára”.
A jeles hitszónok, Franz Settelin sok kötetben megjelent vasárnapi prédikációinak az Agricultura spiritualis, oder Geistliches Feldtbau címet adta, de a „lelki” szóval kezdődő címek szinte kivétel nélkül szokatlan összetételt tartogattak ebben a korban, mintegy jelezvén, hogy a legközönségesebb földi dolog is alkalmas a spirituális tartalom szimbolikus megjelenítésére. Ma éppoly szokatlan lenne egy lelkipásztori vagy prédikációs munka címeként az ilyesmi, mint amilyen hátborzongató mai szemmel Krucsay János nyírbátori temetési beszédének címe: Rettenetes utolsó szempillantás, mellyen Jó elöre rejá keszülvén, szerencséssen által-ment néhai Tekéntetes, Nemzetes, Vitézlö Nad-Föy Krucsai János Úr.
Szintén tipikusan barokk címadási szokás volt a szerző nevével való játék. A XVII. században élt Ágoston-rendi remete, a genti Carolo van Horn rengeteg kiadást megélt prédikációgyűjteményének a Cornucopiae concionum sacrarum címet adta, vagyis saját nevével játszva a könyvet a szentbeszédek bőségszarujának nevezte el. Furcsa címeket persze három-négy száz évvel korábbi műveken is olvashatunk: Johannes Marchesinus bibliai szómagyarázatának a Mammotrectus super Bibliam címet adta, melynek pontos jelentését nem is nagyon tudjuk, csupán sejtjük, hogy ez is a bőséges, ezúttal bibliai tudásra utal, amelyen a könyv olvasója, mint emlőkön a vézna gyermek (mammotreptos), nevelkedik, legalábbis ha Johannes Marchesinus könyvét forgatja.
Hasonlóan játékos címet adott művének a XVII. században élt salzburgi kapucinus szerzetes, Pius Salisburgensis, aki szentbeszédgyűjteményét Pius concionator, seu piae, ac devotae conciones – Kegyes hitszónok, avagy kegyes és jámbor szentbeszédek névvel illette. A könyvet többször is kiadták, főként Martin Endter nürnbergi nyomdász, aki kiterjedt és erős dinasztia sarja volt. Hogy miért éppen hozzá fordult a kapucinus szerzetes, rejtély, de bizonyára jól választott, hiszen a kiadások száma és a fennmaradt példányok alapján sikeres volt a vállalkozás. Az Endter család könyvkiadói üzletét Georg Endter (1562–1630) alapozta meg: könyvkereskedést és -kiadót hozott létre, majd nyomdavásárlásával a teljes üzletmenetet egy kézbe fogta. Halála után két fia, Georg és Wolfgang vitte tovább a boltot, de a harmadik-negyedik nemzedékre annyira szétaprózódott az üzlet, hogy nem lehetett életben tartani a sok apró vállalkozást. Végül a család férfi tagjainak halálával megszűnt az Endter-birodalom, a gépeket a nyomda utolsó faktora, Gottfried Heinrich Ernesti vásárolta meg.
Mindenesetre a Pius concionator közkedvelt szentbeszédeiből Magyarországon is számtalan kötetet találhatunk, a szebb példányokból még a rézmetszetet sem vágták ki, amelyen a kegyes hitszónok a Szűzanya képe előtt térdelvén imádkozva írja könyvét; egyik kezében jókora lúdtollat szorongatva, másikkal alázatosan jobb válla felé nyúl. Az asztalon tintatartó és homokóra. Talán az is hozzájárult a munka hazai népszerűségéhez, hogy elején Paschalis Ungarus kapucinus szerzetes írt a szerzőre és műveire vonatkozó, klasszikus hexameterben megfogalmazott dicsőítő költeményt. Az egyik ilyen 1700-ban nyomtatott kötet hajdani tulajdonosa számtalan bejegyzést hagyott az utókorra. Magát a szép állapotban maradt pergamenkötéses munkát Budán vásárolta 1702. március 21-én, ékes jeleként annak, hogy a könyvkereskedelem igyekezett kielégíteni a Pius concionatorra vonatkozó igényeket. Ecsédi István Pálnak hívták, és plébános volt. Szabályos, szép írása alapján hosszú élete lehetett, hiszen még 1740-ben is beírogatott a könyvbe egy-egy anyakönyvezetlen keresztelést, nyilván emlékeztetőül a maga számára. Ő is kegyes szónok volt, nemcsak Pius Salisburgensis, de legalábbis alapos, hiszen a hátsó szennylapokra és lapszélre írt sűrű magyar és latin jegyzetei alapján mindig körültekintően fölkészült a szentbeszédeire.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.