Az Uram, irgalmazz nékünk című CD huszonöt moldvai magyar szentes éneket és imádságot tartalmaz. Néhány évvel ezelőtt jelent meg a Fonó gondozásában, és most futottam bele Válaszúton, a Kallós-alapítványnál, az anyag ugyanis Kallós Zoltán gyűjtése (a gyűjtők között egyébként felbukkan Andrásfalvy Bertalan neve is). Most csak röviden jegyezzük meg, hogy Kallós Zoltánnak mit köszönhet a magyar nemzet Hegyeshalomtól Bákóig, az egyszerűen egyelőre felbecsülhetetlen. A szövegek egy részét, illetve azok variánsait olvastam Kallós Zoltán Ráolvasás a moldvai és a gyimesi csángóknál című tanulmányában és a népi kultúra iránt érdeklődők salátásra olvasott alapvetésében, Erdélyi Zsuzsanna Hegyet hágék, lőtőt lépék című könyvében, sőt személyesen is találkozhattam velük, hiszen még az Alföldre is „begyűrűztek” valahogy. De ahogy mondjuk Demeter Antalné Jánó Anna estéli imát mond, az olyan látomásos-archaikus időutazás, amelyikbe beleremeg a lélek. Ennek a „ritmikus prózai műfajnak” a jobb megértéséhez forduljunk nyugodt szívvel Erdélyi Zsuzsannához: „Kis közösségben végzett általános gyakorlat, családon belül, jobbára szülői, nagyszülői örökítéssel folytatják. Kötött, liturgikus keretben ma már nincs helye, történelmi rétegeiben igen. Szövegei nem hivatalos szövegek, egyházi jóváhagyás nélkül élnek. A papság általában nem tudott róluk s a hozzájuk fűződő gyakorlatról. Ha mégis fülébe jutott… meggyőzéssel, tiltással, szankciókkal igyekezett háttérbe szorítani, megszüntetni. Nem sok sikerrel. Erősebb volt a hagyományhoz való ragaszkodás, melyet érzelmi és esztétikai tényezők is fokoztak… Alkalomhoz jelen funkcióban nem kötődött. Zárt, hagyományőrző vidéken szórványközösségekben (például Moldva) szokásköltészet köszöntő, kántáló szövegrészleteiként jeles napokon előfordul. Ideje: jobbára esti, reggeli ima, néha délben is mondják. Gyakran pénteken, nagyböjtben, nagyhéten, nagypénteken. Bajban, veszedelemben. Sokszor csak amikor éppen eszükbe jut. Munka közben, úton, mezőn. Bármikor lehet. Helye: lakószoba, konyhaasztal-ágy-tűzhely körül-előtt, térdelve, ülve; falikereszt, Mária-szobor előtt. De kint a határban levő keresztnél is… Kálvárián, imaházakban stb. Rítusban helye, rendje nincs… Az anyag motívumainak múltbeli irodalmi kötődése mind magyar, mind nemzetközi vonatkozásban szembetűnő… Magyar motívumpárhuzamai a XVI. század kolostori irodalmának egyes műfajai érintésével (imádság, énekköltészet, szenvedéstörténet, Mária-siralom, látomásirodalom stb.) a XIV. századi Ómagyar Mária-siralomig követhetők… Párhuzamaink nemcsak a nyugati egyházzal mutatnak közösséget, számtalan motívumunk bukkan fel az őskeresztény-görög egyházi irodalomban, a keleti varázs-, a bizánci apokrif anyagban és a mindezeket visszhangzó középkori szláv, pravoszláv és német egyházi-papi gyógyászati irodalom emlékeiben is.”
Az imák és a módszer egyébként kipróbálhatók, a „rendszer” működik. Antibiotikum helyett is.
Kallós Zoltán moldvai csángálásainak másik gyönyörű lenyomata a Moldvai magyar népzene című CD a Kallós Archívum kiadásában. Harminc tétel, Lujzikalagor és Klézse dallamai tilinkán, kobozon, dorombon – ilyenek lehettünk mindannyian egykoron.
Válaszútról visszamegyünk Székbe, Pali Marci és Sípos Márton ülnek a konyhában a padon, és húzzák a „széki párt”. Lassú, szapora-lassú, csárdás, porka, hétlépés. Filep Borka Márton és felesége táncolnak, felemelkednének a padlóról, ki a kertbe, fel Csipkeszeg fölé, az öreg templom fölé, az univerzumba. Fiuk, kicsi Borka Pista (13 éves) tempózik egyet a maga gyönyörűségére. Géppuskalábú. Alighanem kéne neki egy hegedű.
Nick Cave szól még a széki éjszakában, elég hátborzongató, akár egy monstre virrasztás. Cave ezúttal Warren Ellisszel közösen jelentkezett egy dupla lemezzel, ami jól sikerült válogatás a kettejük által korábban írt filmzenékből. Kapcsolatuk egyébként nem új keletű, a Dirty Three trióban hegedülő Ellis játszik a The Bad Seedsben és a Grinderman-produkciókban is. Az album többnyire instrumentális tételeket tartalmaz, de természetesen akkor szabadul el igazán az amúgy is apokaliptikus hangulat, amikor Cave énekelni kezd, és felborul a mélynyomó. Melankolikus, sötét tónusú, fenyegető zene ez, csillagtalan éjszakába való, mikor megkezdődik a farkasok órája. Közel kétórányi, rendkívül tömény, erős kortárs muzsika a White Lunar, újabb árnyalat Nick Cave egyre gazdagabb világából.
Uram, irgalmazz nékünk (Kallós Archívum) l l l l l
Moldvai magyar népzene (Kallós Archívum) l l l l l
A széki banda + Borkáék (Szék) l l l l l
Nick Cave–Warren Ellis:
White Lunar (Warner) l l l l l

Rengeteg ember menekülhet el Debrecen környékéről