Itt világosabb, lazább szerkezetű táblákból összeálló vidék fölött repülünk, ott egy kicsit sűrűbb, talán erdővel borított talajt idéző struktúra, van, ahol folyók találkozását sejtjük: mintha gépen szállnánk, valahol a Dunántúl lankás tájai fölött. Előbb-utóbb Radnóti verse jut az eszünkbe, csak éppen ebben az esetben nem térkép a táj, s attól sem félünk, hogy nem tudjuk, hol lakott Vörösmarty Mihály.
Könyvtájak fölött siklik tekintetünk, a szó szoros értelmében. A ritmikusan ismétlődő finom vonalak nem rajzceruza vagy toll, esetleg kréta lenyomatai, hanem könyvlapok élei, ahogyan azok a közéjük hatoló sötétebb vonalak is, sok száz papírlap éle formálja a mezőt, a dombot, a vizeket. A vágás, a ragasztás, a csiszolás nyomán, ahogyan az illúzió művészetének kortárs változata, a trompe d’ oeil esztétikája megkívánja, tökéletes illúziót teremtve alakul ki két dimenzióban megjelenő grafikai, olykor festői hatású felület, amelynek plasztikai értékei is mintha a rajzolt lapéval lennének egyenértékűek. A régi mesterekéhez hasonlóan tökéletes az illúzió, csak éppen fordított a kiindulási pont: nem a műalkotás tűnik valóságnak, hanem a valóságos tárgyból válik műalkotás.
Habent sua fata libelli – a könyveknek megvan a maguk sorsa – tartja a mondás, de úgy tűnik, megvan a sorsuk maguknak a művészeknek is. Pataki Tiborra például az szabatott, hogy munkássága egyik középpontja a könyv legyen, a könyv nyomában járva könyvtárgyakon, művészkönyveken, digitális nyomatokon és festményeken át kanyargott útja, s ért el a máig, a legújabb kiállítás műveiig, amelyek közül az elsők 2005-ben születtek, de a többség a 2009-es év, a legutóbbi hónapok munkája. Különös, sok izgalmas részletből összeálló vidéken járunk. A Könyvtájak, ahogyan két egymás mellett szemlélhető mű címe is érzékelteti, egyszerre csak Lélektájakká válnak, ismeretlen világok sejlenek föl, s a könyvhöz kötődő művészi utazások további irányai körvonalazódnak. Ahogyan az egyik, legutóbb készült munka mutatja, talán a festői megoldások sorozata követi egymást az eddigi, elsősorban a grafikához kötődőek után. Akárhogyan is lesz, ahogyan az egyik legkorábbi kiállított mű, a Könyvtájak sorozatot megelőző alkotás ígéri, a Betű-vetés sosem ér véget.
(Pataki Tibor: Könyvtájak, Art9 Galéria, január 29-ig.)

Kiderült, mi lehetett Tseber Rolanddal Ukrajna valódi célja