A császár rendelésére

Százhúsz mesterművet mutat be az osztrák akvarellművészet fénykorából a bécsi Albertina Jakob és Rudolf Alt A császár megbízásából című kiállítása. A tárlaton a neves apa-fiú művészpáros mellett Eduard Gurk és Leander Russ művei is szerepelnek – a korszak nagyméretű akverelljeiből még sosem rendeztek ilyen átfogó bemutatót.

P. Szabó Ernő
2010. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műfaj legnagyobbjainak a műveit állítja ki az Albertina, olyan alkotókét, akiknek művei a fotográfia pontosságával mutatják meg a korabeli városok, tájak, nevezetes helyek minden részletét, de az általuk adott esztétikai élmény össze sem hasonlítható az éppen akkoriban feltalált első fényképekével, a dagerrotípiákéval.
Festői utazásra invitálják nézőiket az osztrák birodalom országaiba a művek, amelyek nagy része I. Ferdinánd császár megbízására készült. Guckkastenblätternek nevezik őket, lévén, hogy – mint Rudolf von Alt legfontosabb biográfusa, Ludwig Hevesi leírta – a császár és környezete egy homorú tükörrel ellátott „nézőládába” helyezve, hátulról megvilágítva gyönyörködött a művekben. Így volt-e vagy nem? A császár megrendelésére készült több mint háromszáz nagyméretű lap kisebb részén, a Prága melletti Konopistében őrzött huszonnégy műnél felfedezhetők az ilyesféle felhasználás nyomai, az Albertina tulajdonában lévő 227 lapnál azonban nem, ez a kérdés tehát a kiállítás után is nyitva marad. Az azonban nyilvánvalóvá válik, hogy a gyakran közösen dolgozó apa, Jakob (1789–1872) és fiú, Rudolf (1812–1905) korai 170 Guckkasten-képe közül 46-ot festett a fiú. Külön termet szentel a tárlat Eduard Gurk két sorozatának, az egyik az 1830-as bécsi árvíz drámai eseményeit idézi fel, a másik a mariazelli zarándokút jellegzetes képeit. Gurk és az Altok cseh- és morvaországi kompozíciói, közöttük a Brünn határában frissiben kiépült vaspályát és a füstölgő mozdony húzta személyvonatot ábrázoló művei után az apa és a fiú itáliai utazásai során készült lapok következnek, majd a birodalom északkeleti tartományainak és Magyarországnak a tájai, városai.
Jacob Alt „magyar” lapjainak sorozata a fraknói Rozália-kápolnával kezdődik, Pozsonnyal folytatódik, amelyet a túlpartról látunk, középpontban a város fölé magasodó, 1811-ben leégett várral. Megjelenik Bártfafürdő és Lubló vára, a pannonhalmi apátság a frissen épült klasszicista könyvtárszárnnyal, Veszprémben a vár alatt a Séd vizében mosnak az asszonyok. A Magas-Tátra legnyugatabbi nagy hegyét, a Krivánt úgy ábrázolja a mester, hogy az előtérben a Vág szlovák tutajosait és a folyóparti juhász alakját helyezi. Az ugyan máig rejtély előttem, hogy a rendezők az utóbbi lapot milyen rejtélyes okból mutatják be a csehországi sorozat részeként, a művet a katalógusban kommentáló mondat azonban mindenképpen igaz, azaz, hogy kevés hegy játszott olyan fontos szerepet a szlovákok nemzeti tudatának formálódásában, mint éppen a Kriván, amely 2009-től igazi nemzeti szimbólummá is vált, hiszen rákerült a szlovák egy-, két- és ötcentes érmékre, amelyeket alighanem ma is Körmöcön vernek, mint egykoron.
(Jakob és Rudolf Alt, Bécs, Albertina, május 24-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.