Falfirka, szélmalomharc

Pethő Tibor
2010. 03. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ausztráliából repült Magyarországra tavaly az a fiú, aki ott, a tetőn összefirkált mindent. Az a hullámvonalas teg egy óbudai, amott, az a szögletes egy rózsadombi, az iskolás fecskefarokban végződő pedig egy Sasadi úti srácé – jó barátom élő bedekkerként visz végig a pesti firkarengetegen. Mintha lakása kedves berendezési tárgyait mutatná a frissen vakolt vagy épp omladozó házfalakon. Annak idején ő is részt vett az erőszakos dekorálásban, ma rajzot tanul, tehetségesnek tartják, nemrég kiállítása volt. Hazafelé aztán az Erzsébet híd budai lábánál alaposabban megnézem az ismerősei által pingált jeleket: az egykor kívülről is patinás, manapság a rózsaszín számtalan árnyalatában pompázó Rudas gyógyfürdőn valószínűtlenül kanyargó falfirkák hirdetik tulajdonosaik monogramját. Némelyiket már kissé elhomályosította a rakpart felől folyamatosan áramló kipufogógáz. A főváros egyik legfrekventáltabb helyén álló épület egyre koszlottabb, romosabb. Mintha a maga némaságában emlékeztetne a látványosan eredménytelen küzdelemre, amelyet a budapesti rendőrség vív az úgynevezett tegelőkkel.
Maga az ősgraffiti s tőle még el nem szakadt primitív változata, a teg tudomásom szerint mexikói autóműhelyben született. A fényező ugyanis megrendelésre festékszóróval átrajzolta a keze alól kikerülő járgányokat. Az ipar hamar felfutott, elsősorban Észak-Amerikát hódítva meg, itt leghíresebb mestere a fiatalon elhunyt Keith Haring pop-art művész volt. A szinte művészeti ággá fejlődő utcarajzok díszítették egykor a keletnémet hatóságok felhúzta berlini fal nyugati oldalát s Európa szerencsésebb szabad felének gyár-, metró- és közlekedési palánkjait. A hosszú idő alatt önálló, művészi értékeket is teremtő szubkultúra született, s ezzel együtt megindult a differenciálódás, amely máig megkülönbözteti a megfelelő helyre „kancsózott” alkotásokat a sokszor műemlékeken virító kacskaringós mázolmányoktól.
Jellemzően hazai történet, hogy hozzánk jórészt ez utóbbi, a nyugati városi szubkultúra salakja érkezett meg a rendszerváltozás utáni szabad légkörben. Magyar sajátosságnak tűnik az is, hogy sokan – feltehetően provinciális sznobizmusuktól indíttatva – sietve értéknek, becsülendő urbánus folklórnak minősítették a városképet összerondító, kanyargó firkákat. Igazán színvonalas graffiti talán ezért nincs túl sok Budapesten. A néhány értékes pedig már képzőművészeti elismerést is kapott.
Egy igazi – hogy a szubkultúra belső szóhasználatával éljünk – writernek persze kínos a hozzácsapódó reszli. Nem véletlen tehát, hogy a falakon sorjázó festékszórós monogramok készítőiről, a bomberekről lenézéssel, olykor megvetéssel beszélnek az igazi alkotók. A Lánchídon, a Gellérthegy kőkerítésén, a historizáló, századfordulós házfalakon, villamosokon, vonatokon, a már félig rehabilitált Kiskörúton feltűnő különös névjegyeket nehéz is másnak minősíteni, mint rongálásnak. A kár pedig többmilliárdos. Érdekes adat: egy civil szervezet önkéntesei csak a Nagykörútról több mint kétezer négyzetméternyi falfirkát tüntettek el ősszel. Azóta persze „újraíródtak”.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság ifjúságvédelmi alosztályán állítólag hoszszabb ideje foglalkoznak a kérdéssel, létezik adatbázis, amelyben a mániákus firkálók szerepelnek. A városban sétálónak viszont szembeötlő a rendőrség tehetetlensége. Rossz üzenet ez: azt sugallja, képtelenek megvédeni a rongálóktól a magántulajdont, a történelmi értékeket. Ha fent idézett jó barátom ilyen kitűnően ismeri a nagy pesti éjszakában fekete kapucniban osonó tegelőket, nyilván gyerekjáték lenne megtalálni ezeket a társaságokat. Segítség nélkül ugyanis a civilek küzdelme is szélmalomharc.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.