Krisztus arca egy búzaszemben

Talán a világon sincs olyan felbecsülhetetlen értékű keresztény szakrális magángyűjtemény, mint amilyet Szilárdfy Zoltán művészettörténész, katolikus paptanár egy február végén nyílt állandó kiállítás apropóján a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeumnak adományozott. Az életmű fölött egyetlen arc lebeg: a feltámadott Jézus Krisztusé.

Klementisz Réka
2010. 04. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szépség és szakralitás, kultusz és kultúra gyerekkorom óta összefonódott bennem – meséli Szilárdfy Zoltán, s közben egy 1837-ből származó ortodox ikonábrázolást mutat gyűjteményének legkedvesebb darabjai közül. Szelíd, mosolygó, vigasztaló Krisztus-arc. Szinte hihetetlen, hogy emberi kéz alkotta. – Az ortodox szerzetesek még megszenvedték az alkotást, s miközben festettek, imádkoztak – magyarázza a hetvenhárom éves műgyűjtő, aki gyermekkora óta a szent és a szép igézetében él.
– Dédapám ötvösmester volt, nagyapám gyönyörűen rajzolt, édesanyám pedig iparművész grafikus lett. Ő mondta mindig, hogy az Iparművészeti Múzeum, ahol az iskolája volt, olyan, mint egy templom. Amikor beteg voltam, mindig édesanyám tárgyait, ékszereit nézegettem a betegágyban. Első osztályos voltam, amikor elkértem tőle nagyanyám csatos imakönyvét. Még nem tudtam sokat hitbéli dolgokról, de a csatba mintázott Krisztus-arc megérintett – idézi fel az első emlékeket. – A dédapámtól megmaradt ultramarinkék lapis lazuli medál legalább ekkora hatással volt rám. Volt benne egy apró iránytű. Édesanyám nagyon szerette, mindig viselte. A medál másik oldalára készített is egy Krisztus-arcot, olyat, amilyet általában pergamen könyvjelzőkön ábrázolt. Mindig éreztem ebben a gyönyörű ékszerben valami mély eszmeiséget. Valódi iránytűt jelentett. Emlékszem, gyerekként egyszer Pomázon, a házunk mögött, a búzaföldön játszottunk aratáskor. Valaki egy búzaszemet nyújtott felém, s azt mondta; ha jól megnézed, meglátod a Megváltó arcát a búzaszem hegyén. Soha nem felejtem el azt a felfedezést – folytatja a magángyűjtemény még nála maradt tárgyai között.
Amulettet mutat a XVIII. század elejéről, egy 1717-ből származó metszetet ifj. Johann Andreas Pfeffeltől. Minden egyes darabhoz van egy története. Úgy beszél a tárgyakról, mintha a csellengésből kiemelt lelkek volnának. – Még a legnehezebb időkben is vigaszt tudott nyújtani egy felfedezés, ha valami alig látható értéket észrevettem. Volt, hogy bolhapiacon bukkantam gyönyörű szentképekre. Isteni ajándéknak éreztem, hogy a meglelt kincsekről írhatok. Minden tanulmányom, könyvem olyan, mint egy-egy szellemi gyermekem – magyarázza Szilárdfy Zoltán. Több mint húsz éve festőket, szobrászokat, grafikusokat és restaurátorokat tanít a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, s mellette a mai napig publikál is. A Barokk szentképek Magyarországon című kötete anyagát még a nyolcvanas években eladta az egri Dobó István Múzeumnak, az árából pedig alapítványt tett, hogy ösztönözze és támogassa a keresztény ikonográfia területén végzett művészettörténeti kutatásokat.
Gyűjt, rendszerez, publikál és emellett – elsődlegesen – papi hivatásának él. – Gyerekkorom óta olyan helyen akartam élni és dolgozni, ahol a szent és a szép együtt van jelen. A templomban mindig otthon voltam – mondja, s mintha teljesen természetes volna, hozzáteszi: – A Rákosi-éra éveiben a csendes lázadás jele is volt ministrálni. Ha tehettem, mentem. A papi hivatás felől nem volt kétségem.
Szilárdfy Zoltán a Szegedi Hittudományi Főiskolán végezte el a teológiát, majd a Székesfehérvári Egyházmegyében lett segédlelkész. Kálózon is teljesített szolgálatot, ekkor már halmozódó gyűjteményének anyagából is rendszeresen publikált. A hetvenes évek végén felvették az egyetemre, így a teológia után a bölcsészettudományi doktorátust már művészettörténetből szerezte. Külföldön is több nyelven jelentek meg a keresztény ikonográfia témakörében publikált tanulmányai.
Gyűjteményének különleges darabjai azok a vallásos néprajz és a művészettörténet határára eső tárgyak, amelyekhez hasonló műfajú kegytárgyakat sem ismerünk manapság. A frászsapkát bajűzésre, a nyelhető szentképeket orvosságként használták a XVII–XVIII. században. – Amikor Székesfehérvár felsővárosban voltam káplán, néprajzi gyűjtést is végeztem. Abban a még megmaradt paraszti környezetben bukkantam hasonló kincsekre – meséli a szépségkutató; ha az édesanyjával hazautazott Selmecbányára, az ismerősök csak így szólították. – Háromévesen már volt szemem a szépre. Sokszor felszöktem a padlásunkra, előhalásztam a hajóládákból dédanyám ibolyatömjén illatú ruháit. Ma is őrzöm egy 1862-ből való fekete selyempelerinjét. Albumokat lapozgattam, nagyon szerettem a Szent Korona képét. Szerettem volna a szépséget birtokolni. Édesanyámtól meg is kérdeztem, kié. Zolikám, mindenkié, mondta, és akkor megnyugodtam. Egész életemben, bármerre jártam, mindig azt kutattam, mi az, amit a kallódó szépségből megmenthetek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.