Tradíciók és tapasztalatok

Kik a konzervatívok, és mit akarnak? Létezik magyar konzervatív politikai hagyomány? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik hétfőn a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2010. 05. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a konzervativizmus helytől és időtől nagyban függő politikai jelenség, az egyes nemzeteken belül is változó világnézet, bizonyos alapkérdésekben egyetért egymással a közép-európai, a nyugati kontinentális, a brit és az amerikai konzervativizmus megannyi képviselője. Ezek között elsőként kell megemlíteni azt, hogy a konzervativizmus óvakodik a radikális társadalmi változtatásoktól és az utópisztikus tervektől. Szintén összekötő kapocs, hogy a konzervativizmus önmeghatározása szerint nem ideológia, hanem a történelmi folytonosság, a tradíciók és a tapasztalatok tisztelete. Így nem véletlen, hogy politikai gondolkodásában elsőbbséget biztosít a hagyományoknak, a múlt örökségének és a lassú reformoknak, s élesen elutasítja az anyagi egyenlősítést. Mindezek következményeként pedig kemény kritikával illeti a történelem progresszív szemléletét és a „haladás” politikai elvét.
Reakcióként szerveződve mindig akkor jelenik meg, amikor az addig tiszteletben tartott örökséget, hagyományt és közösségi tapasztalatot kihívás éri – jellemző módon balról. A forradalmak – ezek között is elsősorban 1789 – előtt nem volt szükség konzervatívként (azaz megőrzőként) definiálni az addig senki által meg nem kérdőjelezett rend védőit, a felforgatás, a radikális tervek és a jakobinus düh zavarai közepette azonban már igen. Így lehetséges, hogy az első konzervatív műnek Edmund Burke Gondolatok a francia forradalomról című, 1790-ben megjelent könyvét szokás tekinteni, amely az angol jogfejlődés és történeti alkotmány organikus kialakulása felől közelítve erőteljesen bírálta a Franciaországban végbement forradalmi változásokat. Azon tény alapján, hogy a francia forradalommal kezdettől fogva szemben álltak monarchista, arisztokrata csoportok, Molnár Tamás filozófus úgy vélte: a konzervativizmus a forradalmakkal szemben álló reakciós, ellenforradalmi gondolatként született.
Tőkéczki László történész (az ELTE BTK művelődéstörténeti tanszékének vezetője) szintén valamire reagáló gondolatként azonosítja a konzervativizmust, de ezen belül kétféle irányzatot különböztet meg. Nem tartja helyesnek az éppen fennálló – akár rossz – rend védőinek megkülönböztetés nélküli konzervatívnak nevezését, ám kiáll az értékkonzervativizmus kifejezés mellett. Mondván: a konzervativizmus mindig valamilyen normatív rendszer (Európában a kereszténység) alapján dönti el, hogy mi a megvédésre méltó és mi nem az. A másik jelentős különbség – mondja –, hogy az olyan országokban, ahol történelmileg stabil társadalmak, államok működnek, más típusú konzervativizmus alakul ki, mint ott, ahol akár évtizedenként forgatják fel a megszokott rendet. Csizmadia Ervin politológus (a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatója) arról beszél, hogy míg Magyarországon a reformkortól a kommunizmusig igen erős konzervatív szellemi hagyomány alakult ki, addig ez a pártpolitika területén nem jellemző.
Gondolatokból, könyvekből és szerzőkből valóban nincs hiány. Kossuth liberális ellenzékiségével szemben Széchenyi 1841-es A’ Kelet népe című munkája állított reformkonzervatív programot, amelyben így írt: „a forradalom hazánkra nézve a legnagyobb veszély”. Dessewffy Aurél ugyanebben az évben X. Y. Z. könyv címmel adta ki az általa szerkesztett Világ című lapban írott publicisztikáit, amellyel „fontolva haladó” – azaz a kormányt támogató és óvatos reformokat javasló – programot körvonalazott. „Minden lehetséges haladásaink között legsürgetőbb a jó rendnek haladása” – írta az egy év múlva elhunyt fiatal arisztokrata. Halála után csak évekkel, 1846-ban alakult meg a Konzervatív Párt, amely Magyarország első pártja volt.
A konzervatív név azonban 1848 után igencsak népszerűtlenné vált, s egészen az 1900-as évekig az aulikus, Bécshez hű jelzők szinonimája lett – mondja Csizmadia. Az 1875-ben Sennyey Pál vezetésével megalakult, a szabadelvű kormánypárttal szemben álló Jobboldali Ellenzék sem vállalta nevében a konzervatív megnevezést. Nem úgy a párttal szimpatizáló Asbóth János, aki 1875-ben adta ki Magyar konzervatív politika című könyvét, amelyben a liberalizmus lecserélésére tett javaslatot. „A liberalizmus mindenekelőtt elveit és teóriáit, a konzervatív politika mindenekelőtt a hazát igyekszik szolgálni” – írta a regényeiről is ismert szerző. A XIX. század utolsó harmadában megjelent „újkonzervativizmus” agrárius és katolikus csoportokat foglalt magában. De a Zichy Nándor által 1895-ben létrehozott Katolikus Néppárt sem vette fel a konzervatív nevet. Amikor Tisza István 1910-ben újjászervezte a korábbi Szabadelvű Párt romjain az 1918-ig kormányzó parlamenti többséget, a Nemzeti Munkapárt nevet választotta. Alakját úgy jellemzi Tőkéczki, mint aki megtalálta a szabadelvű fogantatású dualista rendszer védelmének liberális–konzervatív arányait.
Az 1918–19-es forradalmakat követően berendezkedő ellenforradalmi rendszer gondolkodására jelentős hatást gyakorolt Szekfű Gyula Három nemzedék című munkája, amelyben a liberalizmus Széchenyi háttérbe szorítása óta tartó hanyatlását írta le. Az 1921 és 1931 között kormányzó Bethlen István Tisza politizálásához tért vissza, amikor céljául a konszolidációt és a szükséges reformok körültekintő végrehajtását jelölte meg. Bethlen, akárcsak korábban Tisza, óvott a korlátok nélküli demokráciától és a szabadság nélküli „rendtől”. Évtizedes miniszterelnöksége alatt a sikeres kultúrpolitika irányítását Klebelsberg Kunó látta el. A korszak konstruktív ellenzékét pedig az a legitimizmus alkotta, amely az 1918 előtti közjogi viszonyok teljes restaurálását képviselte, például Apponyi Albert a Magyar Nemzetet megalapító Pethő Sándor és Sigray Antal révén.
Tőkéczki László szerint a konzervativizmus a nemzeti vívmányokat megvédő, a szociális kérdést orvosolni igyekvő és az utópiák helyett a teremtett rend harmóniáját visszaállító eszme. Csizmadia Ervin úgy véli, a XXI. század elején időszerű volna a magyar pártpolitikai életben is erőteljesebben képviselni.
A konzervativizmus száz évének gazdag történetét és összefüggéseit vizsgálja hétfőn az Ősök tere.
Az adás időpontja a Hír Tv-ben: hétfő 22.05. Ismétlések: kedd 10.30; szerda 16.05; szombat 15.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.