Magyar gép a tűzviharban

P. Szabó Ernő
2010. 06. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az élmény és az emlékezés táplálja Bakonyi Mihály műveit. A bennük sűrűsödő ellentmondásokból, az őket tápláló élmények milyenségéből és az emlékezés logikájából következik, hogy a művész a kilencvenes évek eleje óta egyre erőteljesebb érdeklődéssel fordult a síkplasztika lehetőségei felé, a korszak általában véve is igen aktuális műfajában találva meg az adekvát, saját élményeinek, emlékeinek megfelelő kifejezési lehetőséget. A síkplasztika, tágabban értelmezve a fogalmat az assemblage ugyanis – legalábbis Allan Kaprow szerint – egyik állomása annak az útnak, amelyen járva a művész, a művészet kiterjeszti önmagát, hogy véglegesen eltörölje az élet és a művészet közötti határvonalat.
A síkban megjelenő műtől a tér, ezen keresztül a teljesség megragadása felé vezető út jól megfigyelhető Bakonyi Mihály kiállításán az Újlipótvárosi Klubgalériában is. Az út három kollázzsal kezdődik, a két 1993-as Égő repülőkkel és az 1997-es Japán sárkány Hirosima felett cíművel, amelyek egyszerre idézik meg az évtizedekkel korábbi élményeket a Budapest feletti 1944-es légi harcokról, s merítenek a dokumentumból, az egykori filmfelvételből, amely éppen objektivitása miatt válik megrázóvá. A tradicionális japán kultúra emblematikus erejű része a papírsárkány, amelyet kedvező időjárás esetén akár 4-500 méter magasra is felengednek. Az atombomba ledobásának első áldozata egy ilyen, a forró levegőtől kigyulladt sárkány lett 1945 nyarán. Ezek az égetéssel, tépéssel, füstöléssel alakított kollázsok kötik össze Bakonyi Mihály korábbi kétdimenziós alkotásait a tárlat döntő részét adó síkplasztikákkal egyrészt a tematika, másrészt az anyaghasználat, technika oldaláról is. A repülés témája, a repülés feltalálásának a kettőssége, építő és romboló hatása ugyanis már korábbi műveiben, például A magyar repülés emlékére című vegyes technikájú munkában vagy a Hamburg tragédiája című pasztellben is jelen volt, s ahogyan a tárlat művei mutatják, máig meghatározó jelentőségű a művész számára. A Saint-Exupéry, illetve a magyar Molnár László repülőtiszt, vadászpilóta emléke előtt tisztelgő munkákat az 1944-es élményt felidéző Magyar gép a tűzvonalban, az 1944 vészterhes nyara követi, s kapcsolja is össze.
A művek legnagyobb része egy egységet jelent, az 1956-os forradalom ikonográfiáját gazdagítja. Mégpedig olyan művekkel, amelyek segítségével akár kronológiai, akár topográfiai szempontok alapján felidézhetnénk mindazt, aminek ötvennégy évvel ezelőtt Bakonyi Mihály részese volt – amelyekben azonban mégsem a krónikás pontossága a fontos, hanem azok a nyomok, a roncsolt, szaggatott, égetett felületek, darabjaikra tört modellek, amelyek roncsolódása-pusztulása mintegy modellezi a valóság folyamatait, mindazt, ami pesti utcákon, s még inkább azt, ami a lelkekben történt. Ahogyan egykor a helyszínek, a történések változtak, ahogyan a harc ide-oda hullámzott, úgy az emlékezet irányváltozásai, a rekonstrukciós folyamatok sem hideg fejjel megtervezett projekt részeként következnek be: úgy tűnik, Bakonyi Mihályt hosszú éveken, majd másfél évtizeden keresztül foglalkoztatta 1956 drámája: a sort még 1995-ben indította el a Corvin köz 1956, s egyelőre a 2009-es Práter utcai fal zárja le. A kettő között ott a Széna téri, a Tűzoltó, a Práter utcai barikád és a 2006-os Kihunyt a forradalom tüze.
Különös jelentősége van ebben az együttesben ennek a műnek ugyanúgy, mint a Maléter Pál emléke előtt tisztelgő 2002-es kompozíciónak. Ezek ugyanis mintegy öszszekötik a forradalomhoz kötődő munkákat Bakonyi Mihály alkotásainak újabb csoportjaival, a legújabb évek útkereséseivel. Ezek, ahogyan a Kihunyt a forradalom tüze, a 2003-as A növények világa s a legújabb alkotások egyike, A fák világa mutatja, a természethez, a természeti körforgás során keletkezett töredékekhez kötődnek, veszszőkből, ág-, kéregdarabokból építik újjá, mintegy a természeti folyamatokat modellezve az egészet. A másik műcsoportban ezek az anyagok, részecskék az emberi civilizáció hulladékaival, ha úgy tetszik antianyagaival, művészeten kívülinek tekintett matériákkal, mint például a kátránypapírral találkoznak, ahogyan az a nemrégiben elhunyt barát, Paizs László emlékére készített két alkotás mutatja. Azt példázzák, hogy az antianyag hogyan válik művészetté, a rombolás-roncsolás pedig építéssé, s hogyan születik esztétikai érték, maradandó mű a pusztulás nyomaiból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.