Náci jelképpé vált sztrádaprogram

Néhány nap eltéréssel 75 évvel ezelőtt a Szovjetunióban megnyílt az első metróvonal, míg Németországban az első autópálya. Az egyik a sztálini, a másik a hitleri modernizáció jelképévé vált. A német autópályák hálózata ma az Egyesült Államok és Kína után a harmadik leghosszabb a világon.

Stier Gábor
2010. 06. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Propagandájuk részévé tették a nácik az autópályát. Bár az ötlet és a tervezés még Hitler előtt megszületett, a Führer hitte, hogy az elképzelés hozzá kötődik, s személyesen jelent meg minden új szakasz átadásán. A náci rezsim megtervezte az autópályák egész országot behálózó rendszerét.
E nagyberuházás valójában Fritz Todt építőmérnök nevéhez köthető, akinek tervezői elsősorban az olasz és az amerikai példákra támaszkodtak. Todt egyébként a válság közepette a kiutat kereső gazdasági élet egyik kulcsfigurája. A rezsim célja a nagy infrastrukturális beruházások felfuttatásával a modernizáció felgyorsítása mellett a munkanélküliség gyors csökkentése volt. Todt vezetésével olyan szervezet formálódott, amire nagy munkástömeget igénylő tervek végrehajtását bízták. Kezdetben mintegy százezer munkást foglalkoztattak, de 1934-re Todtnak sikerült majdnem minisztériumi fontosságúra és nagyságúra duzzasztani a szervezet. Egy évvel később már minden német munkanélküli munkára fogható az év felére, bár a fizetés alig volt több, mint a munkanélküli-segély. 1938-ra mintegy háromezer kilométer új autópálya készül el – a rezsim egész fennállása alatt Németország és Ausztria területén összesen 3600 kilométer sztrádát épített –, amellyel kiváló propagandalehetőséget adtak a náci rezsim kezébe. A militáns felépítésű szervezet, amelynek élén 1942-es haláláig Todt állt, később a szabad munkaerő csökkenésével stratégiát váltott, bevonta a „rendszer ellenségeit” a termelésbe, s a háború közeledtével érdeklődése az olyan beruházások felé fordult, mint például a Siegfried-vonal.
Az első, Frankfurt és Darmstadt közötti autópálya-szakasz 1935. májusi átadásakor azonban még volt szabad munkaerő bőven. Ezért a náci rezsim nemcsak a modernizálással, hanem a szociális feszültségek csökkentésével is ünnepeltethette magát. A jogosítvánnyal nem rendelkező Hitler egy konvoj élén először haladt végig az autópályán, amelynek használatárat, a náci propaganda értelmében, csak az árjáknak volt jogosultságuk.
Németország háború utáni felosztásával az autópályák egyes szakaszai is különböző zónákba kerültek, de az NSZK polgárai ezen juthattak el Nyugat-Berlinig. Az autópálya állapota azonban az NDK területén csakhamar olyan állapotba került, hogy Bonn rendszeresen több millió márkával támogatta e sztráda keletnémet szakaszának fenntartását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.