Ritmus, háttér, alapok. Hajszálpontos technika, feszes keretek és mégis: lélek minden mozdulatban, szikrák, vibráló energiák. Hamid Drake varázslatának titka akkor fedi fel magát, amikor előbújik a dobok mögül. – Évekkel ezelőtt olvastam egy amerikai pszichológus könyvét az alkotás lélektanáról. Akkor értettem meg, mi történik bennem a színpadon – meséli Őriszentpéteren egy mesterkurzuson. – Az ember szellemi, lelki és fizikai szinten képes újra és újra átélni a teremtés, ezzel együtt saját megteremtettségének pillanatát. Nem kell hozzá más, csak egy szikra. Az alkotással járó felfokozottság, tudatosság és főleg bátorság. Annak felismerése, hogy a tehetség forrása Isten, aki saját képére teremtette az embert; valódi felszabadulás – vallja a dzsesszdob Buddhájának titulált louisianai zenész.
Hamid Drake a Mediawave fesztiválokon tartott műhelyeken keresztül úgy hatott a hazai dzsesszéletre, mint a lisztbe kevert kovász. Játszott David Murrayjel, részt vett filmes projektekben, közreműködött Tóth Evelin dél-indiai, szefárd és népzenei ízekkel fűszerezett első lemezén (Csókoljon meg…, 2009), s most Dresch Mihállyal, Szandai Mátyással, Lafayette Gilchristtel és egy új utakat taposó fiatal szaxofonossal, Tóth Viktorral is rögzített egy-egy albumot. Az ősbemutatókat a Mediawave utolsó hétvégéjén, az őriszentpéteri pajtában tartották.
– A dzsessz prédikál, a funk tanít – összegez már szűkebb körben, a malomban, hozzátéve: – Évek óta a dzsessz tölti be az életemet, s azt vettem észre, lassan visszatérek az alapokhoz, a funk szellemiségéhez. Idő kellett, mire megértettem, a dobolás tudomány. Azonnal kínozni kezdett a tudásvágy. Hangszereket, stílusokat kezdtem kutatni, eljutva egészen a frame drumig, amelyet már az egyiptomi és a görög kultúrában is használtak. Az indiai tabla nélkül talán fel sem ismertem volna, hogyan csalogathatók elő öszszetett ritmusképletek egy hagyományos dobfelszerelésből.
Drake szerint azonban a technika – legyen szó bármilyen hangszerről – csak a jéghegy csúcsa. – Ahhoz, hogy a zene médiumként működjön, el kell érnem, hogy valódi találkozás jöjjön létre a közönséggel. Az energia akkor áramlik, ha fel tudom szítani magamban a bizalmat a közönség iránt. A közös teremtés megtisztít. Fontos a visszacsatolás – magyarázza a chicagói szaxofonos, Fred Andreson egykori tanítványa. Drake a bizonyíték: az elmélet működik. Hömpölyög a léttel, amerre jár, új erőket hoz mozgásba. Őszig talán még körbe is dobolja a földet, de a szeptemberi Budapest dzsesszfesztiválra visszatér. Dresch Mihály az őriszentpéteri ősbemutató után a Fesztivál Színházban mutatja majd be Hamid Drake-kel közös lemezét.

Gyermeknapra üzent a miniszterelnök