Számszeríj

Erdélyi Péter
2010. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tengerek és óceánok több mint hárommillió úszó járművet nyeltek el a történelmi korokban. Ezeknek mindössze öt-hat százalékáról tudjuk, hol süllyedtek el. A többiről csupán annyi hír maradt fenn, hogy elindultak A pontból B pontba, de oda már nem érkeztek meg. E hajótöréseknek semmilyen túlélőjük nem maradt – így a holland Voetboognak sem. Szalóky K. Attila gyermekkora óta profi búvár. Ennek ellenére húsz évig várt arra, hogy 1995-ben megalapíthassa tengeri régészettel foglalkozó vállalkozását, az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesületet:
– Az összes cégemet egyben eladtam, és arra gondoltam, hogy abból a számomra jelentős több tízmilliós összegből fedezni tudom majd az expedíciókat. Ám hamar kiderült, hogy a tőkém enyhe túlzással csepp a tengerben! Gyakorlatilag az egész vagyonom ráment az első hajó felkutatására és feltárására. De nem adtuk fel a munkát!
A nemrégiben fellelt Voetboog holland kereskedelmi hajóra számtalan búvárnak fájt a foga, de hála a másfél évtizedes tudományos kutatómunkának, minden arra vall, hogy a magyar Octopus járt sikerrel. A Holland Kelet-indiai Társaság háromárbocos tengerjáró hajója 1700 óta fekszik a hullámsírban.
– Az általunk talált tárgyak, a John Coxton kapitány monogramjával díszített arany zsebóra és ezüstkanál, egy ezüst pénzérme, amely a korszakot határozza meg, a tipikusan holland horgony és egyéb leletek, továbbá a hajó helyzete mind azt mutatják, hogy a Voetboog került meg. A hajó neve egyébként hollandul lábbal felhúzható számszeríjat jelent. A háromárbocos rakományának eszmei értéke elérheti az egymilliárd dollárt – állítja Szalóky K. Attila.
A Voetboog 172 199 aranydukátot, temérdek kínai, japán porcelánt és egyéb értékeket szállított Batáviából. Brazília partjainál megállt, hogy élelmiszert és vizet vegyen fel. Mivel nemkívánatos vendég volt, a hajó javítása nélkül sürgősen kénytelenek voltak kifutni.
– A Voetboog néhány kilométerre Pernambucótól körülbelül harminc méter mélyen fekszik. A feltárásokat szeptemberben kezdjük egy tizenegy méteres fatestű búvár-kutatóhajó segítségével. A búvárlétszám tizenöt fő lesz, mellettük fog dolgozni az állandó öt-hat fős személyzet, amely végigkíséri az expedíciót. A búvárokat egyébként kéthavonta cseréljük. A víz alatti munkálatok legalább négy hónapot vesznek majd igénybe – mondja az Octopus egyesület elnöke.
Ami a munka üzleti részét illeti, minden ország más és más módon ismeri el a kutatók munkáját és ráfordításait. Brazíliában két leletcsoportot különböztetnek meg. Az egyik osztályba tartoznak a kiemelt egyedi leletek, ezek páratlan darabok, amelyeknek igen magas kulturális, tudományos és történelmi értékük van, s automatikusan Brazília tulajdonába kerülnek. A kutatást egyébként az UNESCO és az Icomos (Műemlékek és Helyszínek Nemzetközi Bizottsága) előírásai szerint végzik a magyar búvárok.
– Igen ám, de e tárgyak nemzetközi értékének negyven százalékát nekünk kifizetik. Az ismétlődő leletcsoportba tartozó dolgok, amelyekből sok egyformát találunk – például porcelánokból, borospalackokból, aranypénzekből –, legfeljebb hetven százaléka adható át nekünk, a fennmaradó rész az államot illeti. Mi a munkánkat nem üzletszerűen végezzük, de valamiből élni kell, és persze finanszírozni a feltárást. Egy hajó kutatása legalább 2–2,5 millió dollárba kerül – magyarázza Szalóky K. Attila.
Egyébként az Octopus a nemzetközi átlaghoz képest igen olcsónak számít. A cégnek nem az a fő célja, hogy eladja a feltárt tárgyakat, hanem a munkákhoz kapcsolódó jogokat igyekszik érvényesíteni. Idetartozik a könyvkiadás, a filmek forgalmazása, a nemzetközi kiállítások szervezése, illetve a kiemelt egyedi és egyéb tárgyakról készített másolatok sokszorosítása, bemutatása és értékesítése.
– Sokan féltenek bennünket a kalózoktól. Amíg a feltárás történik, addig a rablók rajtaütésétől nem kell tartanunk, mert amikor kiemeljük a leleteket, azok olyan rossz állapotban vannak, hogy nemigen lehet őket azonnal pénzzé tenni, ráadásul nem tudhatják, hogy értékesek-e a tárgyak. A leleteket még meg is kell tisztítani, illetve konzerválni. Akkor vagyunk veszélyben, amikor a harminc kilométeres vízi és a negyvenhat kilométeres szárazföldi utat kell megtennünk a katonai bázis raktáráig.
A csapat természetesen kérhet haditengerészeti védelmet, de azt a szolgáltatást aranyárban mérik. Tehát úgy határoztak, hogy a kincseket végig vízi úton fogják szállítani – kimondottan nagy sebességű hajókkal, amelyeket szinte lehetetlen utolérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.