Divatba jön a dráma

Madách Imre Az ember tragédiája című művének, a magyar drámaírás szimbólumának az ősbemutatóját 1883. szeptember 21-én tartották. A drámát száz évvel később a Nemzeti Színházban Vámos László rendezésében, Bubik István, Tóth Éva, Balkay Géza főszereplésével adták elő. Itt jelentették be, hogy ezentúl szeptember 21-én a magyar dráma napját ünnepeljük. Madách művének hányattatott sorsa emlékeztessen minket arra, hogy sok fontos dráma születik napjainkban is, amire oda kell figyelni.

Makrai Sonja
2010. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen állapotban van a kortárs magyar dráma, a színházak mennyi magyar drámát mutatnak be, a műfaj hazai válfaja milyen fejlődési ívet járt be napjainkig, és mi is a magyar dráma napjának a mondanivalója? – ezekről kérdeztük az ismert drámaírókat, a dramaturgot és a színházvezetőt.

Bereményi Géza rendező, drámaíró: Személyes tapasztalataim alapján ma semmilyen akadálya nincsen annak, hogy kortárs magyar dráma szülessen, és hogy eljusson a közönséghez. Sokféle kortárs magyar dráma születik, és nagyon sokféle színház is van, amely ezeket a műveket bemutathatja. Azonban hiányoznak azok a nagyhatású művek, amelyek inspirálhatnák a magyar társadalmat, amelyben az utóbbi években nagyon nagy szellemi változások történtek. A drámának mint műfajnak az a képessége, hogy gyorsan tud reagálni a társadalmi változásokra, leegyszerűsítve fogalmaz és felnagyít, tehát ezzel a szerzőknek élniük kellene. Ellenkező esetben az írók szellemi közönyről, gyávaságról vagy tehetségtelenségről tesznek tanúbizonyságot. Úgy látom, minden színház a társadalom kicsinyített mása, a társadalom pillanatnyi állapotának tükre, erényeinek és betegségeinek is, ezért a mai magyar dráma helyzetéből következtetni lehet társadalmunk jelenlegi szellemi és erkölcsi állapotára.

Egressy Zoltán drámaíró: A magyar nézőnek ma nem az számít elsősorban, hogy kortárs magyar szerző darabja-e, amit bemutat a színház, hanem hogy jó-e az előadás. A magyar színházak – és itt nem a saját darabjaimra gondolok – mintha félnének a kortárs magyar daraboktól. Ritkán vállalkoznak nagyszínpadi előadásokra, inkább a stúdiószínpadokon mutatják be az élő magyar szerzők műveit, pedig a tapasztalat azt mutatja, hogy a jó kortárs magyar drámák sikeresek, sok nézőt vonzanak. Az lenne az egészséges, ha egy magyar színház két hasonló minőségű mű közül választhatna, akkor a magyar kortárs alkotót mutatná be. A magyar teátrumok feladata lenne, hogy a régebbi magyar drámákat – mint például Weöres Sándor A kétfejű fenevadját – időről időre bemutassák. Jó lenne többet tenni azért is, hogy a dráma mint élvezetesen olvasható műfaj bekerüljön a magyar köztudatba, s így a könyvkiadók is nagyobb kedvvel vállalkozzanak kortárs magyar drámakötetek kiadására.

Solténszky Tibor dramaturg: Majd harminc évvel ezelőtt az az igény hívhatta életre a magyar dráma ünnepét, hogy a színház figyelmét felhívja a kortárs írók munkáira, hogy felismerjék: a gyakran elővett és rendezőileg átértelmezett klasszikusok mellett és helyett a kortárs írók véleménye is kapjon helyet a magyar színi kultúrában. A Magyar Rádió (Solténszky Tibor az MR1-Kossuth rádió művészeti produkciós szerkesztőségének vezetője – a szerk.) idén kiértékelt drámapályázatára nagyon sokan ragadtak tollat, mindenféle írni szerető embertől érkezett hozzánk pályamű. A kortárs drámairodalmunk nagyjai, az idősebbek nem pályáztak, ám szép számmal képviselték magukat a fiatalok és középgeneráció aktív drámaírói. Ez arra utal, hogy nem áll rosszul a kortárs magyar dráma ügye, jóval többen szólalnak meg a dráma hangján manapság, mint 20-25 évvel ezelőtt. Talán divatba jött a drámaírás, s a Katona József-pályázatnak köszönhetően színre is kerül számos új darab. A siker egyik motorja a Színházi Dramaturgok Céhe, amely negyedszázada keményen dolgozik azon, hogy a kortárs magyar drámának helye legyen a színházi életben. A jelenkori magyar drámáknak, ha tematikailag vizsgáljuk, nincs komoly társadalmi-politikai elkötelezettségük: a mesefeldolgozástól a személyes élmények megörökítésén át esetleg a szatíráig ível a skála. A nyelvezetben viszont erős eltérés figyelhető meg a fiatal alkotók és a középgenerációsok között: előbbiek szinte hátat fordítanak annak az elődjeik által indított harcnak, hogy az élőbeszéd színpadra kerülhessen. Ők ezen talán már túl vannak: emelkedettségre, teatralitásra törekszenek. A Rádiószínház műsorpolitikájában is előtérbe került a kortárs irodalom, az elmúlt esztendők évi 50-60 új bemutatójának több mint a fele kortárs irodalmi mű adaptációja volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.