Drága jó tanácsadók a négyes metró építkezésén

Ludwig Emil
2010. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vizsgálja az Állami Számvevőszék a 4-es metró építkezésének költségeit. Ha valami különösen érdekelheti a főváros – és az ország – lakosságát, hogy miért a világ alighanem legdrágábban és leglassabban épülő földalatti vasútja a miénk, ez a revízió az. A számvevői jelentés eddigi részletei, adatai egyelőre titkosak, a Magyar Rádió információi alapján annyit tudhattunk meg, hogy eddig 21 milliárd forintot fizettek ki a tanácsadók és külső szakértők díjazására, ez a pénz – huszonegyezermillió forint! – elgondolkodtatóan soknak tűnik. Még az indulás óta duplájára hízott beruházási főösszeg arányában is. A rádió híreiben 380 milliárdról lehetett hallani, gyarló emlékezetem szerint 500 körülire várható a projekt végszámlája, van még tehát megspórolható közpénz is benne, ha végre megszabadul Budapest az eddigi gazdáitól, és tiszta kezekbe kerül a fővárosháza pénztárának a kulcsa.
Józan ésszel, egyszerű etimológiai megközelítéssel utánagondolva, már az is jogos kérdés: milyen hasznos tanácsokat adhattak e fantomszerű szakértők egy ennyire fontos, a köz állandó figyelme kísérte építkezéshez? Ha gyorsabban, tervszerűbben, flottabbul, a város és lakói életét kevésbé zavaróan mentek volna, mennének a dolgok, biztosan megéri némi tisztes pénzzel honorálni a jó tanácsokat, az építkezés története azonban úgy szólván botrányok és műszaki problémák története, emlékezetes, hogy az előzőleg „lefúrt” mélyállomásokat vissza kellett magasítani, betonozni az érkező fúrópajzs járószintjére, most a megrendelt import metrókocsik és a pálya közti kompatibilitási vita miatt kell majd „szakértői díjat” fizetnünk, amennyiben az ügyvédek munkabérét is ide soroljuk. (Ab ovo meg kellene vizsgálni, kinek a „jó tanácsára” lökték félre az oroszok ajánlatát, miszerint ők a gyorsan és olcsón végigfúrják az alagutat a dollármilliárdnyi államadósságuk egy részének a terhére.)
Ám a java csak most jön a közszolgálati rádióban elhangzott – a lapunk szeptember 23-i számában is olvasható – tudósításnak. Nyilatkozott a hír kapcsán egy újabb szakértő – nyilván a szakértői és tanácsadói díjak mértékének (sztdm) tudós szakértője –, aki azt mondta: egyáltalán nem túlzott a szóban forgó összeg egy közel négyszázmilliárdos építkezéshez arányítva, ez másutt is nagyjából ennyi, más országok hasonló projektjeihez is ennyit számolnak hozzá; egyébiránt nálunk a legtöbb pénzt a mérnöki munkára kellett kifizetni. Vegyük csak sorra, mi van e mögött a megnyugtatónak szánt érvelés mögött, ami egy szemernyi kétely felvetése nélkül szállt ki a magyar éterbe az „emeregy” összes hullámhosszán. Elhiszem, hogy sok más országban is szépen hozzászámolnak ennyit, euróban, dollárban a nagy állami beruházásokhoz, olaszok, spanyolok, görögök, belgák, osztrákok, szlovákok és horvátok stb. körében éppúgy virul a korrupció, mint nálunk, a földkisajátításoktól a nagy kivitelezők és beszállítók kiválasztásán át az ehhez szükséges tanácsadói pénzek kiosztásáig. Erre hivatkozni tehát pont olyan, mint a tíz-húsz százalék vendéglői borravalóra, ami akkor is jár, ha koszos az abrosz, és a pincér hidegen hozza ki a levest, tényleg ennyi a szokásos jatt, nem is sok, ha nem én fizetem. Kérhetek róla tanácsadói számlát is, ha a főnök az mondja: legközelebb menjünk máshová, ha itt nem tetszik.
Néhány konkrét példa arra, mik ezek az indokolt többletkiadások: a nyilvánosságra került információk szerint a főváros közlekedési vállalata több mint 530 millió forintot fizetett ki jogi tanácsokra (ámbár van saját jogi főosztálya), az egyik megbízott ügyvédi iroda a szerződésben rögzített, nem szerény óradíján felül extra sikerdíjat is felszámolhatott; egy tanácsadással foglalkozó kft.-vel öt évre szóló, hárommilliárd forintos keretöszszegre (!) kiterjedő megbízási kontraktust kötött a BKV vezetése, amiből 154 millió forintot ki is fizettek. A számvevői iratátvizsgálás szerint az öszszeg nem állt arányban a tényleges teljesítéssel. Képletesen szólva a borravalózás igencsak nagyvonalúan ment a székesfőváros nagyurai részéről, azzal az apró szépséghibával, hogy nem a magukéból, hanem a mások pénzéből, adóforintjaiból.
Lényeges különbség viszont az ellenérték felől nézve a kérdést, hogy a találomra felsorolt országokban van látszata is az emberek zsebéből finanszírozott terveknek a miénknél sokkal gyorsabban és olcsóbban épülő metróvonalak, autópályák, hidak, alagutak, vasútvonalak formájában. Nézzük csak azt a bizonyos „mérnöki munkát”, amire a megkérdezett szakértő hivatkozott. Mindenféle és -fajta építőmunka költsége két részből áll: tervezésből és kivitelezésből. Ha jók, pontosak a műszaki, organizációs stb. tervek, résztervek, nem lehet gond a megvalósításukkal – az Uvaterv és Főmterv régi, jó hírű cégek –, s ha szakszerű, alapos a gazdasági terv – a költségvetés – nincs probléma a rendszeres finanszírozással. A tervezési díjak a beruházás fix költségei, jogszabályok, normák alapján számítják és fizetik ki. A menet közben felmerülő, nem várt nehézségek esetére tartalékot képeznek, a költségkeret magába foglalja a tervezői művezetés, mindenfajta műszaki ellenőrzés, póttervezés díját, az egyeztetések, értekezletek, tanulmányutak, ünnepségek, a kommunikáció, píár, kitüntetések stb. rezsijét. A 4-es metró építését jelenleg irányító létesítményi főmérnök neve és havi illetménye ismert, nem keres rosszul, a tudása és munkája biztosan többet ér, mint a jegybankelnöké, aki eddig nagyjából ugyanannyit nyalt fel havonta a közös kasszából.
Hogy ki volt név szerint a Pesten 1894 és 1896 között megépült kisföldalatti főmérnöke, fő-építésvezetője, nem ennyire ismert, a fővárosi levéltárban utána lehetne nézni. A kontinensen elsőként nálunk készült el, gyorsan és kitűnő minőségben, a főváros által jóváhagyott költségvetéssel bizonyosan forintra-fillérre elszámoltak. Erősen kétlem, hogy külső tanácsadókra, szakértőkre kellett volna elszórniuk az adófizetők drága pénzének tíz percentjét. A projekt tervezői és megvalósítói kellően képzett, tudással, leleménynyel, szakmai tisztességgel, becsülettel, köztisztviselői hűséggel, emberi méltósággal felvértezett, derék magyar emberek voltak.
Az Állami Számvevőszék az eddigi vizsgálatai alapján feljelentést tett a Fővárosi Főügyészségen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.