Mi történik, ha Mary Shelley kétszáz éves Frankenstein-történetét Cronenberg cyber-világával ötvözzük, és egy kortárs horrorba ágyazzuk? Ez a kérdés fogalmazódhat meg a nézőben a Hibrid című, Vincenzo Natali tabudöntögetőnek és korábbi munkái alapján mélylélektaninak szánt horrorfilmjével kapcsolatban. Kétségtelen, hogy ha valaki, a létkérdéseket feszegető formalista független filmeken (Semmi, Kocka) edződött Natali képes lehetett volna maradandót alkotni egy sztárokkal támogatott, jelentős költségvetésű, európai részvételű koprodukcióban, ám az eredmény minden tekintetben rácáfol a várakozásokra.
A Hibrid két tudós hősét szuperegóján kívül az orvostudomány legszebb motivációi (halálos betegségek ellenszerének kikísérletezése) hajtják genetikai kutatásaik során, ám a horror hagyományainak megfelelően a dolgok nem úgy alakulnak, ahogy azt laboratóriumi keretek között eltervezték: a létrehozott szuperlény gyilkos ösztönöktől hajtva agresszívan a teremtői ellen fordul.
A tudományos-fantasztikus irodalom által különösen kedvelt területre tévedt a kanadai rendező, egy olyan zsáner világába, amelyben nem ismeretlenek a társadalom és a tudomány legújabb problémáira vonatkozó szimbolikus utalások, s amelyben – a zsigerin túl – olykor egészen pontosan megfogalmazott üzenetet is dekódolhat a néző.
A Hibrid azonban nem nyújt többet az elfásult vizuális közhelyeknél. A cselekmény előrehaladtával mind alantasabbá váló, később banálisba forduló mozin eluralkodik a rendezői álkomolykodás, a hollywoodi modorosság és a látványt ideig-óráig biztosítani igyekvő számítógépes trükközés. Szándéka ellenére a Hibrid nem képes intellektuális élményt nyújtani, s a genetikai kísérletek kínálta etikai dilemmák helyett az olcsó ijesztgetést, bizarr szexualitást és a horror Hollywood által már lejáratott stílusjegyeit ismételgeti. A filmből ráadásul teljesen hiányzik a Frankenstein és teremtménye közötti lélektani kötődés, de a gondolatisága igen távol esik a Cronenberg-univerzum (A légy, Karambol, Videodrome) valódi mélységeitől is. És ezt semmilyen vizuális túlburjánzás nem képes feledtetni.
(Hibrid. Színes, feliratos, kanadai–francia–amerikai thriller, 104 perc, 2009. Rendező: Vincenzo Natali. Forgalmazó: Budapest Film.)

Halálos trópusi betegség ütötte fel a fejét Magyarországon, riadót fújtak az orvosok