Ferihegyi galacsin

Horváth K. József
2010. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hardy Mihályra, a Budapest Airport vállalati és közkapcsolati igazgatójára – elsősorban televíziós szereplései alapján – a nyilvánosság egy része bizonyára úriemberként tekint. Így szemlélte tevékenységét akkor is, amikor a Tesco kommunikációs vezetője volt, vagy korábban, amikor televíziós műsorvezetőként jelent meg esténként az otthonokban. Sokan valószínűleg arra is emlékeznek, amikor moszkvai tudósítóként, dacolva a csikorgó orosz téllel, usankával a fején, a Kreml toronyórájával a háttérben számolt be a friss szovjet eseményekről. Mindezt azért kellett előrebocsátani, mert a minap valami olyasmi történt az egyik reggeli műsorban, ami némelyek szerint nem illik bele az igazgatóról eddig kialakított képbe. A nézők, főleg az érintettek Rákoshegyen, úgy vélhették, megtalálták azt a galacsint, amitől – az ismert reklám szerint – Magdi anyus ott fekszik holtan.
Hardy Mihály a Rákoshegyi Polgári Kör elnökével Budapest XVII. kerületének egy Ferihegy szomszédságában fekvő része fölött elhúzó repülőgépek zajáról vitázott. A beszélgetés során elhangzott, hogy az alacsonyan leszálló gépek keltette légörvény több esetben háztetőket bontott meg, ledobálva a cserepeket a kertbe, amivel komoly veszélyt, akár életveszélyt is okoztak a ház lakóinak. E tényekhez nem férhet kétség. Ilyen esemény történt például 2009. március 30-án a Berzsenyi Dániel, illetve 2009. április 29-én a Rákóczi Ferenc utcában. A tetőrongálások másodpercekkel az után keletkeztek, hogy a repülőgépek alacsonyan repülve elhúztak a házak fölött. Ezek után a Budapest Airport közkapcsolati igazgatója azt mondta vitapartnerének, hogy az „ok-okozati összefüggést” nem tudják kimutatni. Hozzátette: „Nem tudjuk eldönteni, hogy ezt repülőgép okozta, a rossz építés – mert ilyen is van –, vagy pedig a vihar és egyéb problémák.”
Ez az érintettek számára azt jelentette, hogy azokban a hajnali-éjszakai időpontokban, amikor az ominózus tetőbontások megtörténtek, amikor a nagy robajjal a házak fölött repülő gépek távozta után néhány másodperccel megkezdődött a cserepek potyogása, az nem is biztos, hogy a gépek miatt következett be. Lehet, hogy éppen akkor gondolták meg magukat a rosszul megépített tetőn mélázó cserepek, s dacból döntöttek úgy, hogy most vagy soha, s lehullottak. De az is lehet, hogy a meteorológiai adatok szerint a jelzett időpontokban éppen fel nem kerekedő vihar orkánerejű szele okozott nagy lyukat a tetőt fedő cserépsorok folyamatosságában. Az már mellékes körülmény, hogy az ominózus esetekről rendőrségi, önkormányzati jegyzőkönyvek tanúskodnak.
Nem lehetett volna csodálni, ha a kárt szenvedett lakók ettől az érveléstől kidőltek volna. Hiszen nem kevesebbet állított az igazgató az „ok-okozati összefüggés” kétségbe vonásával, mint azt, hogy az érintettek nem mondanak igazat. Volt a Hardy-nyilatkozatnak egy másik érdekes eleme is. Ez így szól „A repülőtér nagyon rugalmasan áll hozzá az ilyen problémákhoz. Azt mondjuk, valóban nem maradhatnak megbontott tetővel a lakók. A repülőtér például Vecsésen létrehozott az önkormányzattal közösen egy alapot. Ebből kijavítják a tetőt azokon a helyeken, ahol ez indokolt. Aztán majd utána a hatóságok, légitársaságok eldöntik egymás között, hogy pontosan mi történt.”
A közös alapban tehát a reptér magántőkéje és az önkormányzat közpénze valószínűleg egyaránt benne van, hiszen ezért közös. Ebből a károsult lakókat kártalanítják, ne lármázzanak, majd zöldasztal mellett – a tényleges kárt elszenvedettek kikapcsolása után – a hatóságok és a légitársaságok eldöntik, mi is történt valójában. Hogy az így megszülető döntések milyen ok-okozati összefüggésben vannak a valósággal, annak eldöntését az olvasó fantáziájára bízzuk. Mint ahogy azt is, hogy a zöldasztalnál megszülető döntések nyomán a közös kártalanítási alap alkotóelemei közül melyik rész apad jobban. Amit közpénzből tettek hozzá, vagy amit a magántársaság vállalt.
A zöldasztal mellett eleddig érdekes dolgok dőlhettek el a Budapest Airport magánosításával kapcsolatban is.
Már az önmagában figyelemre méltó, hogy a 2005-ben értékesített Ferihegyi repülőtér privatizációs szerződése csak erőteljes civil nyomásra, lényegében csupán idén vált nyilvánossá. Riz Levente, Rákosmente polgármestere, országgyűlési képviselője a parlamentben napirend előtti felszólalásában érzékletesen mutatta be: az ominózus szerződésben milyen fejlesztéseket vállalt a Budapest Airport, s abból mit teljesített. A fejlesztések terén alig valamit. Mint ahogy arra is rámutatott, hogy e vállalások elmaradását a zöldasztal mellett az érintettek – a hatóságok és a Budapest Airport – képviselői sikeresen lepapírozták. Így nem lett következménye annak, hogy nem épültek meg új repülőgép-parkolók, terminálok, cargobázisok, autóparkolók, szállodák, konferencia-központok.
További érdekesség, hogy a 2005-ben még tízmilliárd forint nyereséget hozó Budapest Airport mára hasonló nagyságrendű veszteséget termel. Miközben a privatizációban közreműködők 291 millió forint jutalomban részesültek. Sajátos összefüggések ezek. S valamilyen rendező elv szerint bizonyára ok-okozati összefüggésben állnak egymással. Hogy milyenben? Egyelőre nem tudjuk. A filmet most forgatják vissza. A magánosítási galacsint keresik.
A polgári kör képviselőjét – noha nem úri dolog – el lehet intézni félvállról.
Az országot nem.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.