Klimt Szent Tavasza szárnyra kel

Nuda Veritas. Gustav Klimt és a bécsi Secession kezdetei 1895– 1905 címmel nyílt kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. A kétszáz alkotás átfogó képet nyújt a XIX–XX. század fordulója egyik legfontosabb európai művészeti csoportja születéséről és virágzásának kezdeteiről 1905-ig, amikor is Klimt és követői kiléptek a Secessionból.

P. Szabó Ernő
2010. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha csak kedélyes sörözgetés után állnának – ülnének és feküdnének – be a kamera elé, úgy néznek velünk szembe a kiállítás első részében egy hatalmasra nagyított fotográfiáról a bécsi Secession tagjai. Pedig ha fogyott is belőle aznap valamennyi, egyáltalán nem a jóféle nedű állt aznap az érdeklődés középpontjában: a csoport egyik legnagyobb vállalkozását vitte végbe akkoriban, 1902-ben, amikor megrendezte Ludwig van Beethovennek szentelt kiállítását, amelynek festményei, szobrai, grafikái egyetlen hatalmas gesamtkunstwerkké, összművészeti alkotássá álltak össze a művészet végtelen hatalmát hirdetve. Nagy éve volt ez a Secessionnak, öt évvel az első nagy év, az 1898-as után. Az 1897 áprilisában megalakult csoportosulás 1898 januárjában megindította a Ver Sacrum (Szent Tavasz) című folyóiratot, márciusban megrendezték a csoport első kiállítását (amelyet még huszonkettő követett), novemberben pedig felavatták a Secession Joseph Maria Olbrich által tervezett, ma is kiállítóteremként szolgáló épületét, amely igazi ékszerdoboz, a bécsi szeceszszió egyik legszebb alkotása. Igaza volt Carl Mollnak, aki tekintélyes festőként nemcsak tagja volt a csoportnak, de kiváló tollforgató is, amikor azt írta: „A művészet városaként feledésbe merült, gyakran szánalommal illetett Bécs egyszeriben összeköttetésbe került az egész világgal. A »Ver Sacrum« szárnyra kel, beszámol jelenlétünkről, és odakint hónapról hónapra növekszik a Bécs ébredése miatti csodálkozás, sokasodnak a baráti szavak, a jókívánságok a világ minden tájáról…”
A bécsi szecesszió világsikere azóta is tart, mára a kulturális turizmus egyik meghatározó tényezője lett. Nyilván nem kis része van ebben annak, hogy 1986-ban befejeződött az egyik fő mű, Klimt Beethoven-frízének a restaurálása, majd annak, hogy 1998-ban a bécsi Albertina több mint háromszáz alkotás bemutatásával emlékezett meg a csoport nyilvánosság elé lépéséről. A centenáriumi kiállítás kurátora, Marian Bisanz-Prakken, a bécsi Albertina művészettörténésze állította össze a budapesti tárlat anyagát is, amelynek magját az Albertinában őrzött grafikák adják, de kölcsönöztek alkotásokat más jelentős osztrák múzeumokból, sőt tengerentúli magángyűjteményekből is. A Szépművészeti Múzeum anyagából mintegy negyven alkotás látható a tárlaton, a társkurátorok, Gonda Zsuzsa és Bodor Kata, a grafikai gyűjteményének művészettörténészei a katalógusban bemutatják a bécsi szecesszió hazai recepcióját, illetve múzeumi gyűjtésének történetét is.
Olyan fő mű indítja az összeállítást, mint a kiállítás címadó képe, Klimt 1899-es Nuda Veritasa, amely Schillertől vett idézettel óvja a művészt attól, hogy mindenkinek tetszeni akarjon. A mintegy félszáz Klimt-mű többsége rajz, női aktok, amelyek az élet titokzatos középpontját jelentő erotika hatalmát hirdetik, vagy éppen vázlatok a Beethoven-frízhez, illetve a bécsi egyetem számára festett, visszautasított, a festő által visszavásárolt, végül a második világháborúban elpusztult képekhez, az Orvostudományhoz, a Jogtudományhoz, a Filozófiához. Három festmény képviseli Klimt 1900 körüli tájfestészetét, egy kép portréművészetét, igazi szenzáció, hogy sikerült megszerezni Japánból az 1903-as Az élet küzdelem (Az arany lovag) című művet s az Áramló víz című vásznat New Yorkból. A halvérűek című tollrajz pedig, amely utóbbi kép előzményének tekinthető, nemrégiben bukkant elő egy magángyűjteményből, a budapesti tárlaton mutatják be először a nagyközönségnek.
Nemcsak az osztrák, de a Secession kiállításain bemutatkozott külföldi művészek alkotásai között is szerepelnek szép számmal figyelemre méltó alkotások Paul Cézanne-tól Renoiron át Ferdinand Hodlerig. Némelyikük, mint például Fernand Khnopff, Jan Toorop, George Minne olyan jelentős volt a csoport számára, hogy a Ver Sacrum különszámot szentelt műveiknek. Mások ezért fontosak a budapesti látogató számára, mert műveiket bécsi bemutatásuk alkalmával megvette a Szépművészeti Múzeum, illetve elődje, az Országos Képtár, mint például Segantini Az élet angyala című alkotását. Ez egy kicsit vigasz is azért, hogy a magyar kortársak közül csak kevesen kísérték figyelemmel a bécsi szecesszió mestereinek munkásságát, illetve azért, hogy csak egyetlen magyar alkotóról tudunk, aki a Secession tárlatain szerepelt: Kövesházi Kalmár Elzáról, aki egy császári aladmirális gyermekeként Bécsben született. Tudott angolul, franciául, németül, olaszul. Magyarul hibásan beszélt, később mégis Budapestre költözött, s ma a magyar art deco kiemelkedő jelentőségű alkotójaként tartjuk számon.
(Nuda Veritas – Gustav Klimt és a bécsi Secession kezdetei 1895– 1905, Szépművészeti Múzeum, 2011. január 9-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.