Nyertesként jött ki a krízisből Kína

Miközben a két évvel ezelőtt kirobbant gazdasági válság kíméletlenül szedte áldozatait a nagyvilágban, Kína a krízisből egyértelmű nyertesként került ki – állapítja meg a Világgazdasági Kutatóintézet és a Miniszterelnöki Hivatal közös, Kína világgazdasági szerepét és helyzetét elemző kutatása. Az elemzésben részt vevő szakértők egybehangzóan állítják: Magyarországnak jól felfogott érdeke, hogy mihamarább felkapaszkodjon a távol-keleti gyorsvonatra.

Vasvári Éva
2010. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína világgazdasági pozíciója vitathatatlanul megerősödött és felértékelődött; a globális versenyben nyerésre áll. A Magyarországi Modern Kína-kutatások Alapítvány közreműködésével készült, az utóbbi két esztendő folyamatait elemző tanulmány kapcsán a minap rendezett konferencián elhangzott: nemcsak gazdasági, politikai és intézményi tekintetben sikertörténet a távol-keleti ország, de az alkalmazott modelljét illetően is. Ez utóbbi lényege, hogy a jövőben is az exportorientált rendszert preferálja. Beszédes adatok jelzik a kínai eredményeket: 2009-ben – megelőzve Németországot – a világ vezető exportőre lett; hosszabb ideje a világ legjelentősebb valutatartalékaival rendelkezik – idén májusban ennek összege 2500 milliárd dollár volt, amely körülbelül a magyar GDP hússzorosa –, s nem utolsósorban az Egyesült Államok kormányának legnagyobb hitelezője. Ugyanakkor nemcsak a gazdasági válság, de a globalizáció nyertese is, hiszen az e folyamatba való egyre intenzívebb bekapcsolódása révén szédítő iramú – évi 10 százalék körüli – gazdasági növekedést ért el.
A válság természetesen Kínát is érintette – hangzott el Inotai András, a Világgazdasági Kutatóintézet (VKI) igazgatója előadásában –, mindenekelőtt a kivitel, s ezen keresztül a GDP és a foglalkoztatottság tekintetében. Mivel Kína exportja erőteljesebben mérséklődött, mint az import, ezért pótlólagos importkeresletet teremtett más országok számára, másrészt 300 milliárd dollárról 200 milliárdra csökkent a kereskedelmimérleg-többlete. Ugyanakkor a krízis alig érintette működőtőke-áramlását. Tavaly az Egyesült Államok után a második legnagyobb tőkeimportőr volt, miközben tőkekivitele dinamikáját is megőrizte. Kína számára természetesen meghatározó az Amerikai Egyesült Államokkal kialakított kapcsolata. Ennek formája a G2 – amely intézményileg nem, de valóságosan létezik –, illetve a stratégiai párbeszéd 2009-től. Pénzügyileg e két ország – akár a sziámi ikrek – „összenőtt”; egyelőre egyik sem tud, s vélhetően nem is akar megszabadulni a másiktól. A kínai valuta drasztikus felértékelésére vonatkozó amerikai törvényhozási törekvéseknek éppen az amerikai pénzügyminiszter áll ellen, miközben Kína a fokozatosság híve. Szakértők szerint önmagában az a tény, hogy Kína az Egyesült Államok legnagyobb hitelezője, még nem jelent komoly befolyást Amerika fölött. Ha Kína megpróbálná a tulajdonában lévő államkötvényeket visszaváltani, az a dollár jelentős árfolyamesését idézné elő, ám ezen Kína is hatalmasat veszítene.
Magyarország szempontjából kitüntetett jelentősége van annak, hogy az Európai Unió milyen kapcsolatokat ápol jelenleg, és milyen együttműködést tervez a jövőben Kínával. Ami a számokat illeti: a távol-keleti ország 2005-től az EU legfontosabb szállítója. Az utóbbi két évben Kína részesedése 15-ről 18 százalékra nőtt az EU teljes importjában, miközben az exportban 6-ról 8,5 százalékra emelkedett részesedése, s ezzel az idei év első hónapjaiban Kína lett – az Egyesül Államokat követően – az unió második legfontosabb értékesítési piaca. Ugyanakkor Kína jelentősen hozzájárult az unióban és tagállamokban zajló válság mérsékléséhez is, hiszen az EU – egyedüli piacként – csak Kínában tudta növelni tavaly – 4,1 százalékkal – a kivitelét, miközben a teljes EU-export 18,3 százalékkal zuhant. Magyarország számára is figyelemreméltó, hogy az unió és a Kína közötti kapcsolatélénkülés gyümölcsét Németország aratta le, amely az EU kínai kivitelének közel felét – 47 százalékát – képviseli, miközben az összes új tagállam 5 százalékot tudhat magáénak.
Ami a távolabbi jövőt illeti, a kutatók szerint Kínának arra kell feleletet találnia, hogy megpróbálja-e a kapitalista modernizáció eddigi menetét – profitszerzést, tőkefelhalmozást – követni, vagy megkísérli a fenntartható fejlődés modelljét kialakítani. Bármilyen utat válasszon is Kína, Magyarországnak jól felfogott érdeke, hogy felkapaszkodjon e robogó gyorsvonatra. A kínai–magyar kapcsolatokat új dimenzióba kell helyezni, hiszen az együttműködésnek vannak értékes, továbbgondolásra érdemes hagyományai. Ám ezeket a kis- és középvállalkozások, illetve az egyéni kezdeményezések szintjére is át lehet helyezni; ez adhatna esélyt arra, hogy – például Lengyelországgal szemben – mi is jobb pozíciókra tegyünk szert a kínai gazdasági kapcsolatokban. Ehhez azonban elengedhetetlen a kínai sajátosságok ismerete, illetve a megfelelő hívószavak és üzenetek eljuttatása a távoli országba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.