Orsós Lalika ráül a mopedre

Lalika, a Kurca-parti kiskamasz nyer egy robogót, de Pestre kell mennie érte. A sorsnak köszönhetően aztán pár óra alatt többet érik, mint tulajdon édesanyja egész életében. Groó Diana szeretettel készített, sziruposra sikeredett meséje épp a „píszí” mondanivalón hasal el.

Muray Gábor
2010. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Groó Dianával együtt ültünk 2006-ban a CineFest miskolci nemzetközi filmfesztivál nagyzsűrijében, ő volt az elnök, ő döntött: nagy szívvel, értékelvűen, keresve a csodát, ami Groó Diana filmes hitvallásának alapja.
Baráti megközelítésben a Vespa is ilyen film. Nagy szívű, értékkereső, csodapárti. De nem csodálatos.
Ott bukik el, hogy „cigányfilm” akar lenni. Ám a píszíség túlsúlyos kolonc: lehúzza a mesét. Ha csak arról lenne szó, hogy van egy falu, a faluban egy fiú, álmodozik és játszik és szaval, és ez a többre érdemes fiú elvesztett édesapja után ered, szerencsét próbál és elbukik, de elbukása egyben a kisszerűség győzelme is (mint a főhős cipészmesternek a Táncórák idősebbeknek és haladóknak című Hrabal-alapvetésben), szóval akkor Groó Diana hiánypótló módon életszagú kortárs mesét vitt volna vászonra.
Itt viszont a cigánysorról indulunk, a mi szegénylegényünk többszörösen terhelt módon roma és félárva. Ez a faluszél már nem a hetvenes évek Budapesti Iskolájának dokumentarizmusát, hanem az uniós agitkák modorát idézi, leheletnyivel mindig több a szín, a jó szó, az ölelés, a hochmagyar dialekt, mint kellene, nap süt, ló nyerít, a világ szegényesen is csuda kerek. Aztán a mi Lalink nekivág a nagy Budapestnek, és a magyar filmszemle színészi különdíjával jutalmazott Tóth Sándor hihetetlen természetességgel teletéblábolja a poros belvárost.
Ami a vidéki kiskamaszon túl van, már izzadságszagú koncepció: ő bizony cigány. S mintha innentől már a hétmérföldes csizmája, csillagszeme, táltos paripája is cigány lenne, mintha a gonosz azért gördítene elé akadályokat, mert cigány, s nem azért, mert elveszett és védtelen. Tóth Sanyi mentené a menthetőt, elképesztő szerénységgel uralja a vásznat, képes szeretni és szerettetni, képes kézen fogni, vezetni, s amikor már végre csilloghatna a napfény a piros Vespán, sötét zivatarfelhőként árnyékol be mindent a mesterkéltség, az előre megrágott, szánkba adott társadalompolitikai cafat: a rassz rossz.
Eszembe jut Szalai Györgyi és Dárday István ’74-es Jutalomutazása, vagy, ha nagyot ugrunk, az Iszka utazása, Bollók Csaba 2007-es remekműve. Az igazság még mindig náluk van, már ami a sárba ragadó hétmérföldes csizmákat illeti.
(Vespa. Színes, magyar filmdráma, 85 perc, 2009. Rendező: Groó Diana. Forgalmazó: Mozinet.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.