A szociális ellátás okozhatja a megyék vesztét

Veszélybe sodorhatja a megyei önkormányzatok működését, hogy a gyermekvédelemben és a fogyatékosellátásban az állami alapnormatíva sok esetben már a kiadásaik felét sem fedezi. Gondjaik ráadásul aligha oldódnak meg egyhamar, jövőre az állami finanszírozás az előző évi szintjén maradhat.

Mizsei Bernadett
2010. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre nehezebb a megyei önkormányzatok helyzete amiatt, hogy az állami normatívák az intézményfenntartási költségek mind kisebb hányadát fedezik a gyermekvédelem és a fogyatékosellátás terén. Az egyházi működtetők azonban lényegesen könynyebb helyzetben vannak a nekik járó kiegészítő támogatásnak köszönhetően. A Somogy megyei közgyűlés elnöke kijelentette, mélyen vallásos katolikusként sem tud mást mondani, mint hogy a működő gyakorlat elképesztő. – Valószínű, hogy valaki jót akart ezzel, de a szándék nagyon rosszul sült el. A gyermekvédelemben és a fogyatékosellátásban ugyanis az állami alapnormatíva csak a költségek körülbelül 40 százalékát fedezi, de akad olyan intézmény, ahol ez az arány 27 százalék. Az egyházak helyzete a tetemes különtámogatásnak köszönhetően lényegesen könnyebb. Nem értem, miért ez a megkülönböztetés a megyei önkormányzatok kárára, hiszen miért lenne rosszabb fenntartó egy megye, mint bármelyik egyház – mondta Gelencsér Attila. Hozzátette: a helyzet pikantériája, hogy ha a csőd elkerülése érdekében ezeket a szolgáltatásokat átadják az egyházaknak, akkor a feladataik nagy részét elveszítik. Ezzel a megyei önkormányzatok létjogosultsága kérdőjeleződhet meg. Gelencsér felhívta a figyelmet arra is, hogy a megyék kétszeresen szenvednek, hiszen a finanszírozási megkülönböztetés mellett az önkormányzatokat szigorúbban is ellenőrzik, mint más fenntartókat.
Szintén a hihetetlen mértékű alulfinanszírozásra és a szabályozás szigorúságára panaszkodott a Békés Megyei Közgyűlés elnöke is. Farkas Zoltán megjegyezte, a 18 év alatti fogyatékosellátásban az államtól kapott alapnormatíva a működési költségek csak alig több mint 50 százalékát fedezi. – Ezen a területen évek óta nem történt előrelépés. Ilyen finanszírozás és a szigorú törvény minden betűjének betartása mellett viszont lehetetlen a feladatot ellátni – hangsúlyozta, hozzáfűzve: hasonló a helyzet a területi gyermekvédelmi ellátással, ráadásul egyre nagyobb a teher az önkormányzatokon, mert mind több gyermek kerül be a rendszerbe. Szerinte a megyék teljesítőképességük határán vannak.
A területen módszertani feladatokat ellátó Kézenfogva Alapítvány ügyvezetője, Pordán Ákos azt mondta, 2005 óta megközelítőleg 15 százalékos normatívacsökkenés történt, míg a működési költségek jelentősen nőttek. – A fogyatékos emberek ellátásánál az a probléma, hogy a normatív finanszírozás nem differenciált, azaz a finanszírozási rendszer az alap és szakellátásban ugyanolyan mértékű támogatást nyújt a fogyatékos emberek után, függetlenül fogyatékosságuk típusától, fokától, ellátási szükségleteiktől és rászorultságuktól. Például az autista, halmozottan fogyatékos személyek ellátása az állami normatíva és a térítési díjak együttes összegéből sem lehetséges. A szükségletek szerinti finanszírozás megoldást jelentene, és bevezetése megfelelne az uniós tagországok gyakorlatának – véli Pordán Ákos.
A szociális család- és ifjúságügyi államtitkárság – a területet érintő folyamatos elvonásokat és az állam gazdasági, pénzügyi helyzetét figyelembe véve – azt is pozitívumnak tartja, hogy jövőre az állami finanszírozás az előző évi szintjén maradhat. Leszögezték, a normatívának egyébként sem célja, hogy az intézmény költségeinek száz százalékát fedezze, hiszen az önkormányzatok, eltérő mértékben ugyan, de egyéb bevételekkel is rendelkeznek, valamint az intézmények a szolgáltatásért térítési díjat kapnak az ellátottaktól, amely „százszázalékos normatív támogatás mellett már profitot jelentene”. A tárca megjegyezte, az intézmények többsége az általános normatív hozzájárulásból eddig is tudott működni, annak ellenére, hogy az utóbbi évben jelentős normatívacsökkentés következett be.
Megtudtuk, 2011-ben jogszabályi változások várhatók az önköltségszámításban, amely a fenntartók számára szabadabb gazdálkodást tesz lehetővé, ezzel egyidejűleg az ellátást igénybe vevők a jövőben jövedelmük figyelembevételével nagyobb arányban kell hogy hozzájáruljanak ellátásukhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.