Hollywood a világhálón

A közösségi hálók segítségével készíti új sztoriját Tim Burton és Ridley Scott is. A sötét humorú filmjeiről ismert Burton és a Hollywood nagy öregjének számító Scott rájöttek arra, hogy az online világ adta lehetőségek új szárnyakat adhatnak kreativitásuknak.

Rajcsányi Gellért
2010. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tim Burton, az elmúlt évtizedek egyik legismertebb, kultikus rendezője a Twitter nevű közösségi oldalon kezdett bele egy rövid történetbe. Szigorúan csak belekezdett: a Stainboy (vagyis Foltfiú) nevű rajzolt karakter kalandjáról szóló történetet nem az egyébként zabolátlan fantáziájáról ismert mester, hanem a mindennapi, érdeklődő twitterezők írják meg. Burton csak a történet kezdőmondatát írta meg honlapjára (twitter.com/BurtonStory), és a közösségre bízta, ki hogyan folytatja a történetet.
„Foltfiút nyomozni hívták, hogy nyilvánvaló szakértelmével megfejtsen egy ragyogó ragacsot egy erkély padlóján” – hangzik az első mondat, amelyből a Burton-rajongók máris elképzelhetnek egy rá jellemző, sötét hangulatú mesefilmet. Az első mondat után a rendező kiválasztotta a legjobb folytató mondatot, és azt publikálta a Twitter-oldal főhelyén. A twitterezők pedig minden egyes folytatásra egy-egy újabb mondattal reagálhatnak, és a rendező ezekből emeli ki az újabb és újabb folytatásokat. A november 22-én kezdődött és hétfőig tartó projektben most már naponta többször frissül az oldal, alakul a történet. A kísérlet lényege az, hogy a tweeteket (SMS hosszúságú hozzászólásokat) egybeolvasva kialakuljon a mese. A legfrissebb mondatban már egy lerobbant robottal találkozik a történet főhőse.
Tim Burton mint az első Batman-filmek, az Ed Wood, Az Álmosvölgy legendája és a Nagy hal rendezője mindig is a formabontó megoldások híve volt, most csatlakozott azokhoz a művészekhez, akik kihasználják az egyre terjedő közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket.
Hasonló, az online közösségek kreativitására épülő projekt Ridley Scott rendező és Kevin MacDonald YouTube-dokumentumfilmje is: a legendás rendező (Szárnyas fejvadász; Alien; 1492 – A Paradicsom meghódítása; Gladiátor) és társa (a Skócia utolsó királya rendezője) egészen előremutató koncepcióval szeretnék megújítani a filmgyártást. Scott, aki nagyszabású, méregdrága hollywoodi filmek alkotójaként vált ismertté, egy dokumentumfilmbe kezdett, amelyet mindennapi videomegosztó-felhasználók házi felvételeiből akar összerakni.
A Life in a day (Élet egy napon) című alkotás lényege: arra kérték a videomegosztó oldal felhasználóit, hogy kreatív kisfilmekkel mutassák be, mit is csinálnak egy adott napon, 2010. július 24-én. A feltöltött videókból Scotték vágnak össze egy dokumentumfilmet, amelyet januárban mutatnak majd be a Salt Lake Cityben megrendezett Sundance alternatív filmfesztiválon. MacDonald hangsúlyozta, hogy szeretnék ráébreszteni az embereket arra, milyen lehetőségek vannak egy ilyen közösségi filmben. A technológia adott, a felhasználás egyszerű, százmilliók töltik napjaikat a gépek előtt – már csak az a kérdés, kinek van igénye vagy ki meri kihasználni a rendelkezésre álló lehetőségeket, hogy akár ezen a módon is jelet hagyjunk a földön. A filmet Ridley Scott finanszírozza a saját pénzéből. A rendezők ötezer órányi videoanyagból rakják össze filmjüket, amely egy pillanatfelvétel lesz a jelen – most már a múlt – egy napjáról a világ körül.
A Life in a day előzetese már megtekinthető az interneten (youtube.com/user/lifeinaday). „Mutasd meg, mitől félsz, mit szeretsz!” – olvasható a vibrálóra öszszevágott, az élet és a mindennapok legkülönbözőbb pillanataiból álló videó egyik felirata. Az eredeti felvételek között hétköznapi vagy emelkedett, játékos vagy komolynak szánt, születésről, életről és halálról szóló történetek is akadnak. Hóangyalt rajzoló lányok, kacatokon doboló utcazenészek, hajbókoló zsidók, távol-keleti gyári munkások, mozgó autó tetején gitározó rockerek is bevillannak a nem mindennapi dokumentumfilm kockáin, amelyben tartalommal telítődhetnek meg az összezsugorodott, de mégis sokszínű világról mondogatott közhelyek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.