Kimenekítették a pénzt az Aerovivából?

Az Aeroviva utazási iroda minden előzmény nélkül ment csődbe, és miközben csak 494 millió forintnyi vagyoni biztosítéka volt, állítólag nagyjából 900 millió forintot szedett be ügyfeleitől. A kárbejelentések összege már most átlépte a 100 millió forintot, a cégvezetés felszívódott, a rendőrség pedig már meg- kezdte az ügyben a nyomozást.

Szabó Emese
2010. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak annyit tudunk, hogy az Aerovivát nagyjából egy hét alatt vitték csődbe, előzetesen pedig kimentették a cég vagyonát. Az iroda mindenért utólag fizetett volna, méghozzá az ügyfelektől beszedett pénzből – ennek megfelelően a nyári szállásköltségek egy részét még mindig nem rendezték, a téli utakat pedig egyáltalán nem fizették ki – árulta el lapunknak az utazási iroda egy nevét nem vállaló alkalmazottja. Mint e forrásból megtudtuk, a cég az ügyfelektől a téli szezon kezdetéig állítólag 900 millió forintot szedett be – így a meghiúsult utak miatt keletkezett károk rendezésére a közel félmilliárd forintos vagyoni biztosíték várhatóan nem lesz elegendő. Megtudtuk azt is, hogy az iroda a téli szezonra a Travel Service gépein mintegy 7-9 ezer helyet foglalhatott le, miközben tavaly az egész szezonban mindössze 3500 helyet tudott megtölteni – magyarul az idei évben túlvállalhatta magát. A Travel Service ügyvezetője a foglalások számát lapunknak megerősítette, és arról is beszámolt, hogy a rendőrség már megkezdte az Aeroviva csődje miatti nyomozást. Mivel az utazási iroda vezetőit elérni nem tudtuk, értesüléseinkkel kapcsolatos kérdéseinket nem volt módunk feltenni. Információink szerint egyébként a cégvezető jelenleg külföldön tartózkodhat, pontos holléte viszont nem ismert.
Dénes Attila, az utazásszervező cég kártérítési kötelezettségeit átvállaló QBE Insurance (Europe) Limited magyarországi fióktelepének vezérigazgatója arról tájékoztatott bennünket, hogy a csőd hétfői bejelentése óta nagyjából 350 kárbejelentés érkezett a társasághoz – a kárigények értéke pedig átlépte a 100 millió forintot.
– Nem tudjuk, pontosan hány panaszra számíthatunk, ugyanis az Aeoroviva nem bocsátotta rendelkezésünkre az utaslistát – mindössze egy közleményt juttattak el hozzánk, amelyben arra hivatkoznak, hogy irodájukba a bérbeadó nem engedi be őket, ezért az utaslista számukra is elérhetetlen – mondja Dénes Attila. – Azt, hogy a 494 millió forintos biztosíték fedez-e valamennyi kárt, csak akkor tudnánk megmondani, ha a kezünkben lenne az utaslista. Ennek híján kénytelenek vagyunk megvárni az ügyfelek bejelentéseit. Az Aeroviva csődjének pikantériája egyébként az, hogy mint Molnár Judittól, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivőjétől megtudtuk, az iroda piaci részesedés tekintetében benne volt az első tízben – a cég az elmúlt két évet 4,8 és 6,2 milliárd forintos nettó árbevétellel zárta. Ez az érték a piacvezető cégekkel összehasonlítva is jelentősnek mondható: a Neckermann például 10,9 és 12,4 milliárd forintos árbevételt könyvelt el az elmúlt két évben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.