Kolozsvári sírok a századok sodrában

A Házsongárdi temető a kontinens legrégebbi sírkertjei közé tartozik – pusztulásáról naponta érkeznek riasztó hírek. Gaal György és Gránitz Miklós kétkötetes albuma, amelyet hétfőn este mutattak be a budavári önkormányzat aulájában, részletesen ismerteti a veszélyeztetett értékeket és azt az értékmentő munkát is, amelyet a Házsongárd Alapítvány végzett az elmúlt tíz évben.

P. Szabó Ernő
2010. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Itt nem lehet csak áhítattal járni – írta Wass Albert A magány templomában című versében a temetőről, a magyar szellemi élet, művészet, irodalom számos jeles személyiségének nyugvóhelyéről. Az 1585-ben megnyitott temető régi síremlékeinek egy részét ma már az emlékezet sem őrzi – mindennaposak a sírrombolások.
Gaal György kolozsvári irodalom- és művelődéstörténészt a Házsongárdi temető rombolásáról, sírgyalázásokról szóló sajtóhírek ösztönözték arra, hogy a „kincses városba” utazzon, ahol azután több mint hatezer felvételt készített a temetőről. A közös tervek megvalósulását később Dávid Ferenc, a kötetet megjelentető Pharma Press Nyomdaipari Kft. ügyvezető igazgatója támogatta, aki a bemutatón felhívta a figyelmet a „néhai örmény honosok” iránti tisztelet fontosságára. Kányádi Sándor az első kötet elején is szereplő Örmény sírkövek című verse a költő jelenlétében a Kaláka együttes előadásában hangzott el a bemutatón.
Az Örök Házsongárd – Kolozsvár és sírkertje a századok sodrában című kötet anyaga Kolozsvár történetének nagy korszakait alapul véve, minden fejezet elé várostörténetet mellékelve állt össze; az első kötet az 1850-ig terjedő időszakot öleli fel. E korai századokra ma már kevés eredeti helyén látható sírkő emlékeztet. E kötet térképmelléklete csak az 1850-ig állított, ma is létező síremlékeket tartalmazza, s néhány olyan közismert sírt, amelyek a tájékozódást segítik. A második kötet a XIX. század második felének és a XX. század temetőtörténetének leírásával foglalkozik. E kötet végén esik szó a Házsongárd Alapítvány értékmentő munkájáról. Az alapítvány síremlékek helyreállításával fordul szembe az enyészettel, amely ellen sajnos éppen azok adnak igen kevés védelmet, akiknek hivatali kötelességük lenne. A mulasztást bizonyítja az is, hogy mára az a plasztika sincs már a temetőben, amelynek fotója az első kötet borítójára került. Az értékőrzés, az összefogás fontosságára is figyelmeztet a kétkötetes album, amely Vertel Beatrix grafikusművész és az Árgyélus Grafikai Stúdió munkájának köszönhetően kiválóan példázza, hogyan formálható egy kortárs fotókból, archív képekből álló hatalmas tényanyag szerves egésszé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.