Nemesi címer földalattival

Ludwig Emil
2010. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk szeptember 24-i számában a kitartóan épülő négyes metró jól fizetett tanácsadóiról – vagy inkább hátramozdítóiról – írtam cikket. Ellenpéldaként az 1894-től 1896-ig, tehát két év alatt „kulcsra készen” elkészített kisföldalattit hoztam fel, mondván, a kontinensen elsőként, gyorsan és kitűnő minőségben megvalósult kéregvasút fő-építésvezetője biztosan nem volt olyan jól fizetett szakember, mint a mostani metróprojekt főmérnöke, mégis tervszerűen mentek a dolgok. A nevét nem tudtam, ezért csupán azt a kijelentést kockáztattam meg a cikkben, hogy az illető egész biztosan fillérre elszámolt a főváros által jóváhagyott költségvetéssel. Három nap múlva felhívott egy férfi, aki elmondta: a millenniumi földalatti építésének vezetője Balázs Mór volt, ő pedig az egyenes ági leszármazottja. Megköszöntem az információt, és mivel kíváncsivá tett, utánaolvastam a dolognak.
A modern Budapest világvárossá fejlődésének egyik legnagyszerűbb fejezete volt a Sugár – később és jelenleg is Andrássy – út kiépítése. A Fővárosi Közmunkatanács kezdettől ellenezte, hogy a fasorokkal szegélyezett allén kötött pályás közlekedés legyen, Reitter Ferencék álláspontját a villamos megjelenése és gyors elterjedése sem változtatta meg. Az 1870. évi törvény után két évtizeddel még lovas kocsikkal és omnibuszokkal zajlott a tömegközeledés a Sugár úton, a vele párhuzamos Király utcai villamosvonal túlzsúfolttá vált, a közelgő millenniumi országos kiállításig meg kellett oldani a Belváros és a Városliget közötti közlekedést. Egy fiatal mérnök-vállalkozó, Balázs Mór Londonban szerzett tapasztalatai nyomán sürgette egy subway, azaz felszín alatti villamosvonal megépítését. A Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) vezérigazgatójaként előbb próbapályázatot nyújtott be egy felszíni pálya elkészítésére, majd miután azt a hatályos tiltó rendelkezés miatt elutasították, a tervét tüstént földalatti villamosra módosította. 1894 májusában írták alá az építési szerződést, amelynek értelmében a munkát a kezdési engedély kiadásától számított 21 hónap alatt be kell fejezni. A vállalat 15 évig tartó adókedvezményt kapott, illetéket szedhetett az eladott villamosjegyek után. Balázs Mór Vojtek Ödön mérnököt bízta meg az építés műszaki vezetésével, a terveket a német Siemens und Halske cég készítette, a mélyépítési, szerkezeti és szerelőmunkákat Wünsch Róbert fővárosi kivitelező vállalata végezte.
Az 1896. április 11-re kitűzött műszakai átadás-átvétel meghiúsult, a hiányosságok pótlására a fővállalkozó három hét haladékot kapott, ennek leteltével, május 2-án átadták Európa legmodernebb, a korát messze megelőző technikai színvonalú földalatti vasútját. Az időben előtte járó londoni subway még gőzhajtású mozdonyokkal üzemelt, a budapesti pályán – a BVVV saját villamos erőműve által termelt – 550 voltos árammal hajtott motorkocsik jártak, reggeltől késő estig 4 percenként követve egymást; a vasút eredeti biztonsági berendezései egészen 1973-ig szolgáltak. 1896. május 8-án I. Ferenc József császár személyes utazásával tisztelte meg a földalattit (a számára készült pompás királyi vagon a Deák téri múzeumban látható). Őfelsége annyira meg volt elégedve a látottakkal, hogy Balázs Mórt nemesi rangra emelte. A családjának adományozott címer heraldikai különlegesség: egy alagútban lévő vasúti kocsi látható rajta. Szerény polgári, félig-meddig tréfának szánt javaslatom szerint ha a mostani metró befejezése után valakit hasonló elismerésre méltatnának, a címerben egy csigát – vagy egy szarkát – kellene ábrázolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.