Nézettség mindenekfelett

Stefan Lázár
2010. 12. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drámai pillanatok után megszakították a német televízió egyik legnépszerűbb szórakoztató műsorát. A különleges feladatok bemutatására épülő program során súlyos sérüléshez vezetett a 23 éves Samuel Koch választotta gyakorlat: lábaira szerelt ugrórugók segítségével – szaltót produkálva – átrepülni öt, vele szemben érkező autó felett. A merész vállalkozás tragikus bukásba torkollott, az adást megszakították, majd végleg levették a programról. A nyakcsigolya-sérüléssel a düsseldorfi egyetemi klinikára szállított színésznövendék tragédiája kézzelfogható közelbe hozta a tévénézők megnyeréséért folyó konkurenciaharc árnyoldalát. A közszolgálati és a kereskedelmi csatornák versenyfutása a nézettségért mind a média, mind a közvélemény körében széles körű vitát eredményezett, felvetve a kérdést, hol kell meghúzni a rizikóvállalás határvonalát?
Az előfizetői díjakból finanszírozott közszolgálatai Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) egyik legvonzóbb cégére a szombat esti főműsoridőben sugárzott „Fogadjunk, hogy…” show-műsor, amely legutóbb is több mint nyolcmillió nézőt vonzott. A nyilvános rendezvényen prominens meghívottak kötnek fogadást, hogy a fellépő jelöltek képesek-e megoldani a maguk által felajánlott feladatot? A „Fogadjunk, hogy…” műsorral párhuzamosan a reklámbevételekből élő kereskedelmi RTL Szupertehetség show-ja fut hasonló, nyolcmillió-háromszázezer főnyi nézettséggel. További konkurenciát jelent az ugyancsak kereskedelmi Pro7-en sugárzott vetélkedő, amelyben a merész műsorvezető méri össze erejét és tudását a jelöltekkel.
A két nagy közszolgálati tröszt (ARD, ZDF) előre kiszámítható anyagi háttérrel rendelkezik ugyan, de versenyképességét adásai nézettségével igyekszik bizonyítani. A kereskedelmi csatornák a nézettség után igazodó reklámbevételekből élnek. A két tábor kemény harcot vív. Ez a helyzet szolgáltat okot a kritikára: a nézők megnyerésének érdekében fokozódik a rizikóvállalás, előtérbe kerülnek a veszélyes produkciók. A politikusok szerint a nézettségért senkit sem szabad veszélynek kitenni. A ZDF visszautasítja a vádat, hogy a nézettség növeléséért fogadta el Samuel Koch jelentkezését, és utal arra, hogy mindent megtett a kezdettől fogva veszélyesnek tartott produkció biztonságáért. Ugyanakkor a csatorna műsorigazgatója, Thomas Bellut leszögezte, százszázalékos biztonság soha nem lesz. Világosabban fogalmazott a műsorvezető, Thomas Gottschalk: „Minden veszélyt ki akarunk zárni? Akkor rendezhetünk egy gyerekeknek szánt születésnapot, ahol elfújják a torta gyertyáit. A konkurencia pedig tovább erősödik.”
Utóbbira utalnak egyébként a végéhez közeledő esztendő számadatai. A televíziós piac közönségének 13,6 százalékát mindeddig az RTL uralta, a két közszolgálati állomás, az ARD (13,2) és a ZDF (12,7) előtt. A népszerű „Fogadjunk, hogy…” sorozat tovább folytatódik, a programigazgató ígéretével, miszerint „nem merész produkciókra törekszünk, hanem a fogadás életben tartására”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.