Drámai pillanatok után megszakították a német televízió egyik legnépszerűbb szórakoztató műsorát. A különleges feladatok bemutatására épülő program során súlyos sérüléshez vezetett a 23 éves Samuel Koch választotta gyakorlat: lábaira szerelt ugrórugók segítségével – szaltót produkálva – átrepülni öt, vele szemben érkező autó felett. A merész vállalkozás tragikus bukásba torkollott, az adást megszakították, majd végleg levették a programról. A nyakcsigolya-sérüléssel a düsseldorfi egyetemi klinikára szállított színésznövendék tragédiája kézzelfogható közelbe hozta a tévénézők megnyeréséért folyó konkurenciaharc árnyoldalát. A közszolgálati és a kereskedelmi csatornák versenyfutása a nézettségért mind a média, mind a közvélemény körében széles körű vitát eredményezett, felvetve a kérdést, hol kell meghúzni a rizikóvállalás határvonalát?
Az előfizetői díjakból finanszírozott közszolgálatai Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) egyik legvonzóbb cégére a szombat esti főműsoridőben sugárzott „Fogadjunk, hogy…” show-műsor, amely legutóbb is több mint nyolcmillió nézőt vonzott. A nyilvános rendezvényen prominens meghívottak kötnek fogadást, hogy a fellépő jelöltek képesek-e megoldani a maguk által felajánlott feladatot? A „Fogadjunk, hogy…” műsorral párhuzamosan a reklámbevételekből élő kereskedelmi RTL Szupertehetség show-ja fut hasonló, nyolcmillió-háromszázezer főnyi nézettséggel. További konkurenciát jelent az ugyancsak kereskedelmi Pro7-en sugárzott vetélkedő, amelyben a merész műsorvezető méri össze erejét és tudását a jelöltekkel.
A két nagy közszolgálati tröszt (ARD, ZDF) előre kiszámítható anyagi háttérrel rendelkezik ugyan, de versenyképességét adásai nézettségével igyekszik bizonyítani. A kereskedelmi csatornák a nézettség után igazodó reklámbevételekből élnek. A két tábor kemény harcot vív. Ez a helyzet szolgáltat okot a kritikára: a nézők megnyerésének érdekében fokozódik a rizikóvállalás, előtérbe kerülnek a veszélyes produkciók. A politikusok szerint a nézettségért senkit sem szabad veszélynek kitenni. A ZDF visszautasítja a vádat, hogy a nézettség növeléséért fogadta el Samuel Koch jelentkezését, és utal arra, hogy mindent megtett a kezdettől fogva veszélyesnek tartott produkció biztonságáért. Ugyanakkor a csatorna műsorigazgatója, Thomas Bellut leszögezte, százszázalékos biztonság soha nem lesz. Világosabban fogalmazott a műsorvezető, Thomas Gottschalk: „Minden veszélyt ki akarunk zárni? Akkor rendezhetünk egy gyerekeknek szánt születésnapot, ahol elfújják a torta gyertyáit. A konkurencia pedig tovább erősödik.”
Utóbbira utalnak egyébként a végéhez közeledő esztendő számadatai. A televíziós piac közönségének 13,6 százalékát mindeddig az RTL uralta, a két közszolgálati állomás, az ARD (13,2) és a ZDF (12,7) előtt. A népszerű „Fogadjunk, hogy…” sorozat tovább folytatódik, a programigazgató ígéretével, miszerint „nem merész produkciókra törekszünk, hanem a fogadás életben tartására”.
Október 6.: felvonták, majd félárbócra engedték a nemzeti lobogót az Országház előtt