Pocsék az idei büdzsé

Pályafutása során nem látott még olyan rosszul tervezett költségvetést Naszvadi György, mint az előző kormány által hátrahagyottat. A Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára, akit szakmai berkekben a kormány legerősebb háttéremberei között tartanak számon, lapunknak elmondta: új alapokra helyezik a költségvetés elkészítését. Hozzátette, hogy a gazdaságbővülés eredményeként tartható marad a hiánycél a különadók kifutása után is. Szerinte a fellendülés legjobb lehetősége a munkahelyteremtés.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Állami Számvevőszék viszszatérő kritikája szerint a költségvetési tervezés és a megvalósulás köszönő viszonyban sincs. Mi a garancia arra, hogy a jövőben ez másképp lesz?
– A 2010-es költségvetés valóban nagy eltéréseket mutat, a maga nemében egyedülálló ilyen szempontból. Ennyire rossz költségvetési tervezést eddigi pályafutásom során nem is láttam: mintegy ötszázmilliárdos többlethiány van az államháztartásban, ami abból adódik, hogy a 2010-es költségvetés készítésekor a bevételeket felül-, a kiadásokat pedig alultervezték.
– Hol voltak a legjelentősebb elcsúszások az idén?
– Legalább 200-250 milliárd forint olyan bevétellel számolt az előző kormány, amelyről lehetett tudni, hogy nem valósul meg. Ide- tartoznak a vállalkozásoktól származó adóbevételek, így a társasági adó, de a személyi jövedelemadó terén is voltak trükközések. Például a családi pótlék megadóztatását az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezte, mégis benne maradt ez a tétel a költségvetésben. A kiadási oldalon számos költséget egyszerűen kihagytak a számításokból, így például az afganisztáni szerepvállalásra szánt összegeket vagy hazánk nemzetközi tagdíjait. Hatalmas kiadási többletet jelentett például az is, hogy az Út a munkához program előirányzott pénzkerete fél évre sem volt elég.
– S a Költségvetési Tanács nem kongatta meg a vészharangot… Ezért nem kívánnak a jelenlegi felállásban együttműködni velük?
– A jelek szerint valóban nem tart igényt a kormány a tanács munkájára a jelenlegi formában, az intézmény sorsa azonban a parlamentben fog eldőlni. A vita nem arról zajlik, hogy a tanács megszűnjön, feltehetően a hivatal mögött álló háttérapparátus csökkenne le minimálisra. Ezzel együtt azonban a testület jogköre kibővülne, vagyis egy erősebb jogosítványokkal rendelkező tanács jönne létre, a jelenlegi bürokratikus körítés nélkül. A Fidesz korábban is azt szerette volna, hogy egy három tagból álló testület alkossa a tanácsot, akik a mögöttük álló intézmények információira támaszkodva mondanak véleményt a költségvetésről, és akár vissza is küldhetik a dokumentumot.
– A 2012 utáni bizonytalanságra hivatkozva naponta temeti az országot a tanács, amely több száz milliárdos hiány keletkezését jósolja. Miből fogják két-három év múlva állni az adócsökkentések költségét?
– Természetesen az éves költségvetés készítésekor előre is kell tekinteni. Nem lehet azonban ugyanolyan pontosan megtervezni a 2013–2014-es számokat, mint a jövő évit. A tanács semmi olyasmit nem mondott, amit mi ne tudnánk. Való igaz, hogy három-négy év múlva az úgynevezett különadók megszüntetése vagy átalakítása miatt a bevételkiesést más tételekkel pótolni kell. Mi azzal számolunk, hogy a gazdasági növekedés – amely jövőre háromszázalékos lesz, később pedig öt százalék körüli szintre emelkedhet – túlnyomórészt fedezni fogja a hiányt. Nagy kérdés, hogy a munkanélküliség csökkentése terén milyen eredményeket tudunk elérni, mert ebben is vannak tartalékok. A költségvetésből finanszírozott nagy ellátórendszerek átalakítása a jövő évben elkezdődik, ebből is lehet megtakarításokat elérni
– A magán-nyugdíjpénztári vagyon csak átmenetileg segít a nyugdíjkassza hiányának pótlásában. Mi lesz azután?
– A nyugdíjpénztárakból viszszahozott vagyonból a jövő évben és kisebb mértékben 2012-ben csökkentjük a nyugdíjalap hiányát, emellett át kell alakítani a nyugdíjrendszert. Az első teendő a nyugdíjalap szétszedése lenne: az öregségi nyugdíjhoz nem kapcsolódó részeket le kellene választani róla a rendszer tisztulása érdekében. Az öregségi nyugdíjalaphoz hozzárendelődne a munkavállaló által fizetett járulék, és ezt kiegészítené a munkaadó által fizetett összeg. Mindez egy zárt kasszába kerülne, amely valószínűleg egyéni számlás nyilvántartást is jelentene. Az öregségi nyugdíjhoz nem kapcsolódó részek, mint a korkedvezményes és a rokkantsági, külön kasszába kerülne. Nyilvánvalóan szükség van egy átfogó vizsgálatra ezen a területen, most ugyanis nagyon sok viszszaélésről van tudomásunk.
– Az államháztartás másik problémás része az önkormányzati szféra, amelynek válságos pénzügyi helyzetéről sokat hallottunk. Van remény konszolidálni ezt a területet?
– Az önkormányzati rendszerrel az a fő probléma, hogy nagyon sok közfeladat terheli azokat, ami komoly finanszírozási gondokat jelent. Az egész önkormányzati finanszírozási rendszert át kellene gondolni. Néhány problémát sikerült 2011-re kiküszöbölni, ezen a téren azonban még rengeteg feladat van.
– Az állami vállalatok pénzügyi helyzete terén is érték idén nagy meglepetések a kormányt. Számítanak-e újabb csontvázakra?
– Még mindig nem mondhatom, hogy százszázalékosan fel van térképezve a helyzet. Ezeket a nagy közszolgáltató cégeket is át kell alakítani, hatékonyabbá kell tenni, hiszen jelentős problémák vannak a működésükkel. Idén legalább 60-70 milliárd forint pluszforrást kellett elkülöníteni számukra.
– Egyes vélemények szerint a költségvetés végrehajtását napra készen kellene figyelni, és azonnal felelősöket kellene keresni, ha valaki többet költ. Terveznek ilyesmit?
– Remélhetőleg ebben segít az új közpénzügyi törvény megalkotása, amely koncepcióját várhatóan egyéb intézkedésekkel együtt februárban ismerteti a kormány. Szigorításokra lesz szükség annak érdekében, hogy egy adott intézmény csakis annyi pénzt költhessen el és pontosan a célra, amelyre a felhatalmazást kapta. Ilyen téren még elég nagyok a különbségek a költségvetési szervek között. A maradványok elszámolása, a saját bevételek kezelése terén új szabályokat kell alkotni. Egyszerű és világos rendelkezésekre van szükség, és emellett új alapokra kell helyezni a költségvetési tervezést. Már január 2-án el kell kezdeni a feladatok felülvizsgálatát, a részletek áttekintését ahhoz, hogy biztonsággal ki tudjuk szűrni a felesleges feladatokat, és valóban hatékonyabb intézményrendszert alakítsunk ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.