Csődközelbe került a korábbi autópálya-beruházások egyik főkivitelezőjeként ismertté vált Vegyépszer utódcége: az Index értesülései szerint a 2009-ben alakult Nemzetközi Vegyépszer Zrt. három útépítésen dolgozott, de mindenhol leállt a munkával. A társaság dolgozóinak jelentős részét elbocsátotta, és egy Zala megyei faluba helyezte át a székhelyét. A cég vezetői szerint új stratégiát dolgoznak ki, ennek része a létszámcsökkentés és a költözés. Internetes laptársunk összeállítása szerint a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. az eredeti Vegyépszer tőkéjének kétharmadát (10,5 milliárd forintot) és a kötelezettség száz százalékát (csaknem harmincmilliárdot) vette át.
Első – és eddig egyetlen – lezárt üzleti évét, a 2009-est 27,587 milliárd forintos árbevétellel fejezte be. Ez az eredeti Vegyépszer 2008-as és azt megelőző évekbeli üzleti eredményeit tekintve közepesnek mondható.
A múlt év végén még több mint négyszáz embert foglalkoztató társaság adózott eredménye ugyan szolid, 207 millió forintos pluszt mutatott, de kötelezettségei – az eredeti Vegyépszertől átvett harmincmilliárd forint miatt – meghaladták a huszonhatmilliárd forintot.
A Nemzetközi Vegyépszer nehéz helyzete már kormányzati körökben is nyílt titok. A portál idézi Fónagy Sándort, a fejlesztési tárca államtitkárát, aki októberben a 86-os főút építésének akadozását firtató kérdésre úgy fogalmazott: a beruházás lassulásának és átmeneti leállásának az oka a kivitelező NVE 86 Szombathely konzorcium fővállalkozójának rossz likviditási helyzete. Már az is látható, hogy nem készül el határidőre a fővárost elkerülő M0-s autóútnak az 51-es út és az M5-ös autópálya közötti új szakasza sem, aminek építője egy olyan konzorcium, amit az Euroaszfalt vezet, és amiben két vegyépszeres cég, a Mahíd 2000 és a W-Mix is tag. A harmadik munka, ahol a Nemzetközi Vegyépszer dolgozott, a 61-es út nagykanizsai elkerülője. A munkálatokat elnyerő konzorciumot ez esetben is az Euroaszfalt vezeti.
Ismeretes, az utóbbi években több nagy múltú magyar tulajdonban lévő építőipari vállalkozás ment csődbe. A sort még 2007 májusában a rendkívül olcsó ajánlataival ismertté vált Viadom Zrt. kezdte, majd az idén két szegedi cég, az M43-as autópályán dolgozó Szeviép Zrt., valamint a KÉSZ holdingot vezető Recons Kft. dőlt be.
Öt erős állítás a KEHI-jelentésből: így vezette Magyar Péter a Diákhitel Központot