A vágy titokzatos tárgya

Féltékeny feleség escortlányt bérel fel, hogy bebizonyítsa, férje megcsalja; néhány napja játsszák a hazai mozik is Atom Egoyan krimibe oltott házassági drámáját. Szerepükben lubickoló sztárok, formabontó cselekményszövés, ellaposodó vég. A Chloe így nem több: közepesre sikeredett, profi remake.

Kárpáti György
2011. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

És ismét egy francia remake. Az elmúlt években többször is örülhettek a nézők egy-egy francia klasszikus újrafeldolgozásának, vagy épp hüledezhettek a sekélyesre sikerült próbálkozások miatt. A Chloe egy nem is olyan régi, 2004-es mozi újracsomagolt változata; igazi nemzetközi koprodukció európai pénzből, kanadai rendezővel, ír és amerikai sztárszínészekkel.
A film története klasszikus melodrámákat idéz: sikeres házasságban élő középkorú feleség arra gyanakszik, hogy professzor férje félrelép a diáklányokkal. Felbérel egy escortlányt, hogy csábítsa el a családfőt, és él a gyanúval, hogy amennyiben a férfi félrelép, úgy bizonyos, hogy nem először csábul el. A fiatal Chloe azonban egyre jobban behálózza a nőt, aki mind bizonytalanabbá válik tette helyességét illetően. Ráadásul érzései is egyre inkább összekuszálódnak a kialakuló szerelmi háromszögben. Atom Egoyan mesterien képes filmre vinni az emberi kapcsolatok kihűlésének folyamatát – tökélyre csiszolta a téma ábrázolását. Egész életművet szentelt a viharos érzelmi állapotok kifejezésének, olyan remek csúcspontokkal, mint az Eljövendő szép napok. A Chloe elsősorban főszereplőinek kínál jutalomjátékot: Julianne Moore-ról már évek óta tudjuk, hogy remek színésznő, Liam Neeson pedig merészen szembemegy a mostanság ráaggatott akcióhős sztereotípiával. Párosukkal tipikus középosztálybeli házasság képei villannak fel, olyan házasságé, amelyben a napi rutin és a kételyek váltják fel az egykor lángoló érzelmeket.
A családi fészek kihűlőben, a színészek pedig kiválóan játsszák el a kapuzárási pánikra adott radikális reakciókat. A Chloe vélhetőleg ettől, a valós szituációk életszerű ábrázolásától válik hihetővé és érdekessé. Filmmé pedig attól, amilyen megoldást az esetleges félrelépés kiderítésére kínál – egy magánnyomozó szerepeltetése kézenfekvő, de kétségtelenül kevésbé izgalmas lett volna.
A játék meg működik. Nem tudjuk pontosan, mi is történt valójában; ki-ki a saját vérmérséklete szerint hihet a nőnek vagy a férfinak. Egoyan ügyesen vezeti bele a történetbe a házasságtörő escortlányt, aki mind jobban összetöri az idilli család illúzióját – kár, hogy az ígéretes felvezetés után inkább hitt a közhelyes lezárásban saját formabontó lázadásánál. Egoyan tabudöntögető alkotásai után a drámai csúcspont ezúttal csalódás. Így a Chloe „csupán” egy jó film korrekt, professzionális teljesítményekkel. Foghatjuk az évekre vagy múló hullámvölgyre. A tíz évvel ezelőtti független filmes Egoyan biztosan más véget rendezett volna.
(Chloe – A kísértés iskolája – színes, feliratos amerikai–kanadai–francia film, 96 perc, 2010. Rendező: Atom Egoyan. Forgalmazó: Corner Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.