Filmek és ítészek

Tölgyesi Gábor
2011. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áprilisi hír, mégis, most a filmszemle idején különösen aktuális: harmincegy film közül Gulyás János Civil jelentése nyerte az Ember Judit-díjat Los Angelesben a tíznapos 2. Magyar Dokumentum- és Rövidfilm-fesztiválon. E mű 2008-ban a filmszemle versenyprogramjába nem fért be, csak a kiemelt információs programban vetítették, ám a dokumentumfilmes zsűri egyik tagja még így is értékelte: a Civil jelentést propagandaműnek titulálta, amely rosszabb a Harmadik Birodalom első számú házi filmese, Leni Riefenstahl munkáinál. Később természetesen volt nyilvános magyarázkodás: a zsüror nem lefasisztázta Gulyás Jánost, csupán esztétikai ítéletet mondott filmje felett.
Gulyás akkori nyílt levelében felvetette: az előzsűrik cenzori funkciót is betöltenek. Legalábbis szerinte mindig akad minimálisan egy tag a döntnökök között, aki kínosan ügyel arra, hogy a hatalomnak kényes ügyek, társadalmi kérdések ne kerülhessenek a filmszemle nyilvánossága elé. Gulyás szerint ez volt az oka annak, hogy korábban a Beszélő szamizdatos folyóiratról készített Szamizdatos évek, vagy az Inconnu csoport és a 301-es parcella kevésbé ismert történetét bemutató Ismeretlenek című filmjét sem találták a szemle versenyprogramjához méltónak.
Címe is sejteti: a Civil jelentés a 2006 szeptemberében és októberében történt rendőri túlkapásokról, emberi jogi jogsértésekről szól. A film alapját a Morvai Krisztina által vezetett bizottság munkája adja, kitérnek benne Gyurcsány Ferenc volt kormányfő őszödi beszédére, a gyülekezési jogra, a tévészékház ostromára és Budapest volt rendőrfőkapitánya, Gergényi Péter díszpolgárrá avatására 2006 novemberében. A 2008-as filmszemlére nevezett mintegy kétszáz dokumentumfilm közül mindössze ez az egy mű foglalkozott e témával. Elfogult, egyoldalú, állították az elutasítói amiatt, hogy a film inkább az áldozatok szemszögéből szemléltette az eseményeket. Ha tehát valaki az emberiesség elleni bűncselekményekről forgat, filmjében szólaltasson meg olyan hiteles embereket is, mint Moammer el-Kadhafi.
Felvetődhet a gyanú: elég egy „megfelelő” összetételű zsűrit összeállítani, onnantól kezdve az általunk favorizált alkotó nyer. Ám Los Angelesben nem volt zsűri, a nézők szavaztak, minősítették pontokkal a látott filmeket. Na persze, lehet erre a válasz: a magyar emigránsok nagy része konzervatív érzelmű. Ám e szempont is megbukik: a Los Angeles-i főkonzul, Bokor Balázs olyan dokumentum- és rövidfilmfesztivált hozott tető alá, amely leginkább az Amerikában szocializálódott, magyar gyökerű fiatalokat vonzotta, ők töltötték meg a mozikat.
Az idei filmszemle válogatóival sem akadt szerencséje Gulyás Jánosnak. Csak csendben, csak halkan címmel forgatott dokumentumfilmet számos kistelepülésen, bemutatva a neoliberális oktatáspolitikát a gyakorlatban: a kis iskolák 2007–2010 közötti felszámolását. E film már a szemle információs szekciójába se fért be. Nyilván azért, mert „egyoldalú”: a volt kultuszminiszter, Hiller István nem kapott szót benne.
Hogyan verte át az MSZP–SZDSZ-kormány az Élőlánc a kis iskolákért mozgalmat, miként hagyták figyelmen kívül mintegy kétszázhúsz kistelepülés kérését, miért kell bezárni egy nyolcosztályos iskolát, ha egy-két évfolyamon akár két fővel is kevesebben vannak a létszámelvárásnál: az érintettek olvasata – például: a szocializmus lényegéhez tartozik a falurombolás – kellemetlen az elmúlt kormánynak és támogatóinak, különben is: hogyan képzelik, hogy ők osztják a bizonyítványt?
A Hír TV bemutatta e szíven ütő filmet. Egyes részletei Dénesfa honlapján, a YouTube-on is láthatók. Van szemle a mozin kívül is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.