Renée Fleming – Budapesten innen

Szerdán szemtől szemben találjuk magunkat a jelen idejű operavilág kevés számú díváinak egyikével: Budapesten vendégszerepel Renée Fleming. Majd megírjuk azt is, milyen volt az operaházi este – most annyit tehetünk, hogy összefoglaljuk az utóbbi három hónap Fleming-DVD-termését.

Ókovács Szilveszter
2011. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merthogy szorgalmasan gyűlik ám a téka, a Decca exkluzív szerződése jóvoltából az amerikai sztárszoprán operában, operettben, dalesten és dizőzként is feltűnik. Sőt a Metropolitan HD-közvetítéseiben riporteri szerepre vállalkozik, ekkor kivasalt hajjal, decens kosztümben. Már ha nem épp ő énekel, mint tavaly, amikor Rossini porlepte Armidáját kimondottan a kedvéért tűzte műsorra New York fő operaháza. Pedig aki már rég túl van Strauss hősnőin is, a mai Fach-szektás korban nem tekinthető par excellence belcantoénekesnek, pláne nem koloratúrnak.
A darab egyébként formáns kórképe a Rossini-jelenségnek, amely az ötlettelenséget is éppoly kellembe képes csomagolni, mint a korszakos megoldásokat. Itt egy széttartó, mégis pompás nyitányt hallunk komplett kürt-kettősversennyel – nem mernék ellene nagy tétben fogadni, hogy ne lett volna az idő tájt egy efféle versenymű-kezdeménye a mesternek, ami aztán belekerült az Armida-patchworkbe „jó lesz az oda” alapon. Sok fényes, null kilométeres sisak és mellvért, pálmapark és ránctalan ruhaparádé, számos tenorszerep közepette természetesen Miss Fleming itt a fő attrakció. Képes az accompagnatókat is átélhetőre énekelni, hangja hajlékonyságán a széles repertoár nem hagyott nyomot.
És túl az ötvenen Glavari Hanna jelmezében is hiteles. A drezdai szilveszterre oly erőkkel hozzák ki Lehár magas igényű operettjének metszetét, hogy még a Semperoper kövei is andalítóan bizseregnek. Christian Thielemann, miután nehézfegyverzetben Bayreuth sűrű és misztikus közegét is meghódította, most eszköztelenül, mondhatni: puszta kézzel muzsikál. A báj itt van, nem vész el a hatalmas zenekar közepette, és újra megérintjük a klasszikus muzsika elengedett kezét: ezt hívom nívós szórakoztatásnak. Az epicentrum persze itt is Fleming: fülkápráztató Hochdeutsch-csal hol behízelgő, hol nosztalgikusan párás hangon adja az özvegyet, aki újra összefut a mihaszna diplomatával – Christopher Maltman modern konzulja kevéssé érzékeny erre a bécsies hangra, inkább egy stockholmi üvegpalotában volna otthon, de hát ez a civilizációs koherenciazavar már anno is jót tett a darabnak. Egy cetlin megtaláltam még az Arabella kapcsán írott jegyzetem. Ott „Renée Fleming királynői alakítást nyújtott, és befolyásolt a werkfilm is, amelyben ugyancsak virulens német nyelvet használt. Ez az amerikai hölgy annyira akarta magának Richard Strausst és a német repertoár egy részét (negyed százada Konstanzéval kezdte), hogy végül meg is hódította, s azért ez nem kis dolog, pláne nem a szerző hazai stadionjában, Münchenben”. A hátoldalon a Massenet-féle Thais-opera kapcsán: „Miss Fleming elsőrangú színésznő, de neki is elkelne egy kis segítség Cox rendező úrtól. A második felvonás eleji monológban hosszas misztikumnak kell átadnia magát – egy magenta színű, pliszírozott ruhával nehezítve a koncentrációt –, és a darab több pontján feltűnő maga-kelletésnek is nyílhatna szofisztikáltabb eszköztára, mintsem Carmen szokásos önkontúr-tapogatása.”
Ám elég most, nézzük a jelenséget magát. Pár nap múlva az Andrássy úti gála során nemcsak bináris, de valóságos szemünkre-fülünkre hagyatkozhatunk.
(Rossini: Armida & Lehár: A víg özvegy – Decca DVD-k, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.