Sikerdíj és végkielégítés

Kulcsár Anna
2011. 05. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Horn-időszakot a sikerdíjas kifizetés jellemezte, a Gyurcsány–Kóka-korszakot pedig a végkielégítések sorozata. Óriási naivitás – ha nem a közönség megtévesztése –, hogy az államnak vagy az ügyészségnek konkrét bírósági perekben kellene visszakövetelnie a kiosztott tíz- és százmilliós tételeket


Megszavazta hétfőn a különadótörvény legújabb, immár harmadik változatát a parlament. A Tisztelt Ház úgy döntött: az állami-önkormányzati vezetőknek a 2010. évre és az elkövetkező esztendőkre is meg kell fizetniük a 98 százalékos különadót a 2 millió, illetve a 3,5 millió forintot meghaladó bevételeik után. A szabályozást kiterjesztették az Országgyűlés és az Európai Parlament leköszönő képviselőire, az alpolgármesterekre, a főpolgármester-helyettesekre és a megyei közgyűlési alelnökökre is.
Szinte biztos, hogy ezek a rendelkezések is eljutnak az Alkotmánybíróságra (AB), de ismert, hogy a jogszabály előző két változata jórészt elbukott az alkotmányossági vizsgán. Az AB második alkalommal, vagyis múlt pénteken ugyanakkor tett némi engedményt a kormánypártoknak, és azt mondta: a 2005 és 2009 közötti időszakra nem lehet kivetni a különadót, a 2010-es esztendőre viszont igen. Szerintük az adóbevallásban feltüntetett, jogszabály alapján megszerzett jövedelmek visszamenőleg nem adóztathatók, mert ez sértené az emberi méltóságot. A méltóság alapja ugyanis a megszerzett pénz, a tulajdon, így ahhoz utólag már nem lehet hozzányúlni. Az AB úgy látta: meg kell védenie az érintetteket az illetéktelen állami beavatkozástól. A 2010-es bevételekre a 98 százalékos különadó kivethető lett volna, de az AB szerint az erről szóló szabályt olyan módon szerkesztették egybe a megelőző évekre vonatkozó rendelkezéssel, hogy az egészet meg kellett semmisíteni.
Viszontagságos jogalkotási folyamatnak lehettünk a tanúi. A kormányzat egy teljes évet töltött el azzal, hogy dűlőre vigye a különadó ügyét, és csak reménykedni lehet, hogy most pont került az eljárás végére. Akár megtámadják az új rendelkezéseket, akár nem, a folyamatból kinek-kinek le kell vonnia a tanulságokat. Annál is inkább, mert a mostani adójogi szabályozás csak az egyik jele annak a diszszonanciának, amely az elmúlt egy esztendőt jellemezte. Másik példaként a rendőrség 2006-os működésének megítélése említhető. Maradjunk azonban egyelőre az adóügyeknél.
Az nyilvánvaló volt, hogy a Gyurcsány- és a Bajnai-adminisztráció idején az országot jórészt a tehetetlenség tartotta egyben. A vezetők és érdekköreik éveken át sefteltek, mutyiztak, idejüket lázas haszonszerzési manőverekkel töltötték. A polgárokat az a remény éltette, hogy a ciklus végén leválthatják alkalmatlan és érdemtelen megbízottaikat. A kétharmados választási győzelem után, tavaly májusban a kormány egyik első feladata az volt, hogy visszaszerezze az ellopott közvagyon egy részét. Az államkassza a kormányváltás idejére kiürült, sőt az adatok azt igazolták, hogy egyes vezetők előre is elköltöttek bizonyos összegeket. Ilyen előzmények után készült el a 98 százalékos különadótörvény első, majd – a kedvezőtlen AB-döntést követően – a második változata. S így jutottunk el a mostani időszakhoz, amikor óhatatlanul fel kell tenni a kérdést: összeegyeztethető-e a privát jogvédelem a jogállam közjogi eszközeivel?
A hétfői parlamenti történéseket és a legutóbbi idők más fejleményeit átgondolva úgy látszik: visszajutottunk a kályhához, sőt az elmúlt húsz évben nem is tudtunk eltávolodni tőle. Most is a rendszerváltozást követő időszak kérdésein vitatkozunk. Azt elemezzük: megtarthatják-e előjogaikat, gazdasági-politikai előnyeiket, s mindörökre megszabhatják-e cselekvési lehetőségeinket a régi nómenklatúra tagjai? Az új kormánytöbbség mindenesetre úgy vélte, lezárja a húszéves átmenetet, és több megoldatlan kérdésben határozott lépéseket tesz. Kétharmados többségének birtokában közigazgatási-közjogi döntéssel visszaveszi például az érintettektől az arcátlanul nagy összegű végkielégítéseket, illetve semmisségi törvénnyel törli azokat az ítéleteket, amelyek 2006 után rendőri vallomás alapján állapították meg békés járókelők bűnösségét. Ezek a törekvései eddig kevés eredményre vezettek.
Az AB – csakúgy, mint a kilencvenes években, a vagyoni kárpótlás, majd a privatizáció idején – nem kívánta bolygatni az igazságtalan tulajdonszerzést. Döntései azt sugallták és sugallják jelenleg is: legjobb, ha a kárvallott közösség a pereskedést választja. Láthattuk azonban, hogy az elmúlt húsz évben ez hova vezetett. A polgári bíróság két különösen kirívó esetben állapította meg, hogy a szerződés jó erkölcsbe ütközik és ezért semmis. Az egyik ügyben Nagy Sándor szakszervezeti vezető adta el a 90-es évek elején meg nem engedhető módon a SZOT székházát, de a megsemmisítő ítéletnek a köz vajmi kevés hasznát vette. Később a Tocsik-ügyben mondta ki a Legfelsőbb Bíróság, hogy a jogásznő és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság 1995-ös sikerdíjas szerződése a jó erkölcsbe ütközött, s semmisnek tekinthető. Tocsik Mártát utóbb kötelezték bizonyos összegek megfizetésére, ám az eljárás máig sem zárult le végérvényesen. Úgy látszik, a valóságban a jó erkölcs – egyáltalán az erkölcs – nem jogállami kategória. Csak papíron az: a polgári törvénykönyv lapjain és az AB egyes határozataiban említik anélkül, hogy ennek bármilyen konzekvenciája volna. Nem csoda, hogy a Horn-kormány gazdasági, politikai vezetői lényegében megúszták az annak idején hatalmas botrányt kavaró esetet, és sohasem derült fény arra, hogy milyen pártkasszákba került az a pénzt, amelyet a privatizációs bevételből – a sikerdíjas alku után – végül nem fizettek ki az önkormányzatoknak. Egyes szabad demokrata funkcionáriusok utóbb elismerték, hogy a Tocsik-ügynek nem Tocsik Márta volt a fő felelőse, az esetet azonban végül a szőnyeg alá söpörték. Most is csak azt rögzíthetjük, hogy a végkielégítések ügye valójában a sikerdíjas megoldás egyenes folytatása volt. A Horn-időszakot a sikerdíjas kifizetés jellemezte, a Gyurcsány–Kóka-korszakot pedig a végkielégítések sorozata. Óriási naivitás – ha nem a közönség megtévesztése –, hogy az államnak vagy az ügyészségnek konkrét bírósági perekben kellene visszakövetelnie a kiosztott tíz- és százmilliós tételeket. Az LMP és az MSZP egyes képviselői ezt javasolták az adó bevezetése, a pénz egyidejű visszavétele helyett. A tömeges pereskedés érdemben sem rövid, sem hosszú távon nem vezetne sehova.
Nemcsak a vagyoni, de a személyi jóvátétel ügyében sem volt semmi foganatja az elmúlt húsz év bírósági eljárásainak. Az igazságszolgáltatás sem a hazai, sem a nemzetközi jogszabályoknak nem volt képes érvényt szerezni. Az 1956-os sortüzek miatt indult eljárásoktól igyekeztek megszabadulni a jogállam hatóságai. Ennek persze az volt az előzménye, hogy az AB sorra megsemmisítette az igazságtételt szolgáló törvényeket.
A legutóbbi hírek szerint több bíró a 2006-os rendőri brutalitást elítélő semmisségi törvény miatt most az AB-hez fordult, korábban pedig egy tanácsvezető azt a jogszabályt támadta meg, amely lehetővé tenné az 1956-os megtorlást irányító volt belügyminiszter, Biszku Béla felelősségre vonását. Kérdés, hogy az AB ebben az ügycsoportban is folytatja-e a rendszerváltozást követő gyakorlatát, amely szerint a jogbiztonság előbbre való az erkölcsi normáknál, az igazságosságnál. Az erkölcs kiiktatása – mint tapasztalható – egy idő után megingathatja a jogállamba vetett bizalmat. Ha a jogi norma nem az általános erkölcsi felfogáson alapul, azzal a közönség nem fog tudni azonosulni, sőt esetleg szembefordul a jogállaminak nevezett intézményrendszerrel. Jó lenne ezt még idejében figyelembe venni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.