Az a bűvös palóc hatlyukú

Magyar motívumok címmel mutatja be műsorát holnap este fél nyolckor a Művészetek Palotája Fesztiválszínházában Fülep Márk fuvolaművész, aki zenésztársaival érdekes zenetörténeti utazásra hívja a közönséget: Bartók Béla, Kurtág György, Kocsár Miklós, Lajtha László és Sáry László művein keresztül, a népdalfeldolgozásokon át juttatja el a hallgatókat az autentikus népzenéig és az improvizációig.

Vakulya Eszter
2011. 06. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar népzene és a magyar kortárs zene kapcsolatát villantja fel a mindkét műfajt eredeti formájában egymás mellé állító műsora. Klasszikus tanulmányok után hogy jut el egy fuvolaművész a flótáig?
– Mint klasszikuszenészt elsősorban az érdekelt, hogy miben más az a hozzáállás, ami a testvérműfajokhoz, a népzenéhez, a dzsesszhez vagy akár a színjátszáshoz szükséges. Saját pályakezdő kortársaimtól akartam tanulni, rengetegfelé eljártam. Mindanynyian érezzük, hogy fényévekre vannak egymástól: más iskolák, más tradíciók, így aztán más a megközelítésük, de a cél sokszor egyezik. Előadói szinten mindenképp. Ezt megelőzően azonban nagyon egyszerű volt az indíttatás: meg akartam ismerni a flótát, a „magyar fuvolát”. Diplomás fuvolaművészként ott álltam tizenöt éve különböző drága hangszerekkel a kezemben – most például egy különösen értékes, állami tulajdonú arany Yamahán játszom –, rendkívül kíváncsi voltam, mit tud, milyen érzelmeket ébreszt bennem az egyszerű, hatlyukú, fából készült ősi magyar pásztorhangszer. Ez a hangszer mint képzőművészeti alkotás óriási érték! A palóc flótám egyedi és megismételhetetlen, magán hordozza alkotója keze nyomát, Pál Pista bácsiét, aki gyönyörű faragványokkal díszítette. Az ára nem mutatja valódi értékét, a klasszikus és a népi hangszerek ára és értéke között óriási űr tátong. Azzal együtt, hogy az előbbi mögött rengeteg fejlesztés és technológiai tudás áll.
– Vagyis a hangszerek felől jött az inspiráció?
– Természetesen nem kizárólagosan. A diploma megszerzése után fordultam ismét a népzenéhez, miközben a kortárs zenével is komoly eredményeket értem el. Azért mondom, hogy ismét, mert volt előzménye: gyermekkoromban kétszer is megnyertem a Miskolc városi és a megyei népdalversenyt. Ahogy haladtam előre a hangszertanulmányaimban, egyre mellékesebbé vált ez az eredmény. Ugyanakkor Kaláka-, Halász Judit-, Sebő- és Muzsikás-lemezeken, népzenei felvételeken, meséken nőttem fel, nagyon szerettem énekelni. Mostanában tudatosítottam: gyermekkorom meghatározó népzenei élménye köszönt vissza.
– Mára azonban számos népi fúvós hangszeren játszik…
– Az első a flóta volt. A népzenei táborokban a furulya megkerülhetetlenné vált, a fogása különben is azonos. Bizonyos területeken, mint például Moldvában, nincs flóta, viszont van egy varázshangú hangszerük, a tilinkó, és megismertem a somogyi hosszúfurulyát, amely mostanában különösen érdekel. Egyik alapvetése, hogy nem alkalmazza a manapság népszerű „crossovert”, nem fél a kortárs zenét, illetve a népzenét a maga eredeti formájában a hallgató elé tárni. A látszólagos műfaji „eklektika” mégis jól átgondolt, tudatos szerkesztés eredménye. A Magyar motívumok szerkezete lassan, de annál természetesebben kristályosodott ki. A kortárs zenéből indulunk el a népdalfeldolgozásokon át, aztán a népzenén keresztül jutunk el az improvizációig. Fontos ez a sorrend – oka van. Nem keverjük a műfajokat, csak egymás mellé helyezve rajzolunk ki egy olyan ívet, amely megmutatja a kapcsolódási pontokat.
– Zenésztársainak nem idegen a műsor üzenete: a népzene műzenére gyakorolt hatása. A Muzsikás nemegyszer adott közös műsort különböző komolyzenészekkel.
– Igen, csakhogy a műsorunk hármas műfajú a jazz miatt, sőt a tánccal még szélesebb. Évek alatt állt össze a csapat. Még a Bartók-évben szerettem volna Bartókot flótán, cimbalomkísérettel játszani. Eötvös Péter zeneszerző tanácsára megkerestem Lukács Miklóst, aki a világzenében, a jazzben és a kortárs zenében való jártassága miatt erre a legalkalmasabbnak tűnt. Akkortájt épp a Fonóban kaptam Matisz Lászlótól egy koncertlehetőséget, amely a magyar kortárs zene felé kívánt nyitni – így kezdődött. Lukács Miklós ajánlotta Borbély Mihályt, rajta keresztül ismertem meg a táncos-gardonos Farkas Zoltán Batyut, aki most a feleségét, Tóth Ildikót is elhozza, és így merült fel, hogy hegedűsnek a Bartók-duókhoz Sipos Mihályt hívjam a Muzsikásból. Az énekes Bognár Szilvia lesz, hiszen jót tesz az alapvetően hangszeres koncertnek az énekszó, például Bartók Három csíkmegyei népdal című feldolgozása mellett autentikus előadásban, szöveggel is hallhatjuk a dallamokat. A látszólag sok előadó ellenére a finálékat leszámítva csak egy-két, esetleg három zenész áll egyszerre a színen, az előadás tehát egy meghittebb, kamarazenei történést mutat be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.