Végre rendszerváltás

A magyar sportban nem történt meg a rendszerváltás – e mondatot két évtizede folyamatosan halljuk, de ha minden jól megy, már nem sokáig, hiszen a tavaly tavaszi kormányváltás óta eltelt bő egy esztendőben az immár stratégiai ágazat szervezeti és finanszírozási rendszere is átalakuláson ment-megy át. Most megpróbáljuk vázolni, miért fontos az egycsatornás elosztás, mik a társaságiadó-kedvezmény sportbéli hatásai, vagy hogy miképp lobbizik a sportállamtitkárság azért, hogy a gyermekek számára végre mindennapossá váljon az iskolákban a testmozgás.

Deák Zsigmond
2011. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tudományos meghatározás szerint a politika többek között a cselekvés taktikája, ezen belül az ellenzékiségnek nyilván megvannak a maga finomságai. Nálunk ennek destruktív jellege dominál, rovatunk keretei között maradjunk a sportnál, mert ez is tökéletes példa. Már az első Orbán-kormány is bőven megkapta a kritikát „balról”, hogy miért kell külön sportminisztérium, vagy éppen stadionrekonstrukció, a második kabinet aztán tartotta magát értékrendjéhez, a sportot stratégiai ágazattá tette. S ellentétben az előző nyolc évvel, amikor a ritka tervek, például a Nemzeti Sportstratégia mögé nem rendeltek állami forrást, ezúttal igen; a 2010-es költségvetéshez képest másfélszeresére, 24 milliárd forintra nőtt 2011-ben a sportra fordítható összeg, ami összkormányzati szinten 31 milliárd, ez nominálisan meghaladja az eddigi legmagasabb, 2002-es szintet, ráadásul az ismert, válság sújtotta pénzügyi környezetben. Önmagában ez elég lehetne ahhoz, hogy az ellenzék ne a sportban keressen fogást a kormányon. Ehhez képest megtette, de nem a mi feladatunk a tételes cáfolat, inkább megpróbáljuk összefoglalni, milyen valós változások történtek az említett elmaradt rendszerváltás kései megvalósítása érdekében.
Segítségképpen felkerestük Czene Attilát, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium sportért felelős államtitkárát, akinek a hazai mellett nemzetközi szinten is akad elég dolga, szerdán például egy napba sűrítve tárgyalt Lausanne-ban többek között Jacques Rogge NOB-elnökkel a tiltott szerencsejátékok problémájáról, majd Brüsszelben a többi sportminiszterrel a magyar EU-elnökség alatt májusban elfogadott uniós sportmunkatervről. Utóbbi tény jelzi, mekkora súllyal képviseli a kormány nemcsak itthon, hanem az egész kontinensen a sport ügyét. Ami saját dolgainkat illeti, meg kellett oldani a szféra szervezeti rendszerének átalakítását, valamint a pénzügyi háttér megteremtését, részben a sporttörvény tavaly őszi módosításával. Az eredeti szabályozás 2000-ben született, majd 2004-ben már módosították, ám éppen nem az egycsatornás, világos finanszírozás érdekében, hiszen „felszaporították” a köztestületek számát, ami átláthatatlansághoz, érdekellentétekhez, a civil szféra súlyvesztéséhez vezetett, miközben a MOB szerepét csökkentették. Ezért kellett most teljes fordulatot venni, hogy a magyar sportélet legnagyobb szervezete visszakapja korábbi jogosítványait.
Ami a finanszírozást illeti, a sportot érintő társaságiadó-kedvezmény kapcsán szinte csak az csapódott le, hogy az EU kifogásokat emelt, az kevésbé, hogy a húsz lehetséges támogatási jogcímből 19-cel alapvetően egyetértettek Brüsszelben is. Csupán egyetlen szponzorálásra jogosult szervezeti kör támogatási jogcíme (a hivatásos csapatok tárgyieszköz-beruházása, felújítása) képezi a vizsgálat tárgyát. A törvénytervezet kedvező hatásai – becslések szerint 20 milliárd forint bevonása – nem csak az öt megnevezett látványsportág esetén lehetnek érzékelhetők, ezek kiemelése viszont azért fontos, mert a tömegbázisuk a teljes magyar sporténak a hetvenöt százalékát adja, s a nézettségi adatok is náluk a legkiemelkedőbbek. Márpedig éppen az a kormányzat célja, hogy a sport csökkenő bázisát újra növekedési pályára állítsa. Ez az első lépés a sportgazdaság szélesítése, kifehérítése felé, hiszen az ellenőrzés szigorúbb, mint például a szabadidősportot érintő pályázatok kapcsán.
A sportállamtitkárság további kiemelt célja Czene Attila elmondása szerint lobbizni a diáksport, a gyermekek mindennapos kötelező iskolai sportolása mellett. Ezt a közoktatási törvényben kellene lefektetni, heti plusz két kötelező, tanrendbe épített testnevelésóra formájában, amelyre nem lehet kifogás a szegényes infrastrukturális helyzet. Talán mondani sem kell, ez növelné az amatőr tömegsport bázisát, valamint annak a lehetőségét, hogy évek múlva a magyar lakosság 25-30 százaléka az európai átlaghoz felzárkózva mozgásban gazdag életmódot folytasson. Az ehhez nélkülözhetetlen infrastrukturális háttér javítására a belügyi tárca az önkormányzati fenntartású létesítmények fejlesztésére idén több mint egymilliárd forintos keretösszeggel írt ki pályázatot. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatási ágazata még ez évben nyolcmilliárdos keretből fejlesztené a nevelési intézmények sportlétesítményeit.
Az eddig véghezvitt lépések haszna nyilván nem mind azonnali, de ahogy az államtitkár fogalmazott, a sport támogatásának hosszú távon is meglehet az eredménye. Húsz év lemaradását egy év alatt nem lehet behozni, de már vannak komoly eredmények, no meg egyértelműek a további feladatok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.