Az Uber tavaly november óta tevékenykedik Magyarországon, remek marketingszöveggel, kedvező árakkal, és jövőbe mutató elképzelésekkel csábítják a jónépet. A gond csak az, hogy szinte semmilyen hatályos jogszabálynak nem felel meg a működésük, a sofőrökkel kötött szerződések még a legalapvetőbb formai követelményeket sem elégítik ki, maguk a sofőrök és az autóik sem felelnek meg azoknak a szigorú szabályoknak, amelyek a taxisokra vonatkoznak. Ráadásul nincs is olyan vezető személy, aki hivatalosan nyilatkozhatna a médiának, emellett felelősségre sem vonható az Uber Hungary Kft., ugyanis ők hivatalosan csak marketingtevékenységet végeznek, szolgáltatást nem.
A BKK hatásköre alá tartoznak a Budapesti Fuvarszervezők, az egyéni vagy társas taxitársaságok és maguk a taxik ellenőrzése is, a 2014-es esztendőben például közel 11 ezer alkalommal vizsgálták a taxikat, és az esetek 25,4 százalékában találtak valami hiányosságot, amiről jegyzőkönyvet vettek fel. Nemrég a BKK ellenőrei az Uber által foglalkoztatott sofőröket is górcső alá vették, hiszen a Taxirendelet rendelkezései szerint a BKK jogosult a személyszállítási szolgáltatások ellenőrzésére.
Az ügyben felkerestük dr. Komáromi Endrét, a Közúti Szolgáltatások Divízió divízióvezetőjét. „Ellenőrzéseket végezhetünk, de a BKK nem hatóság, így mi a jegyzőkönyveket a közlekedésszervező állásfoglalásával együtt elküldjük az illetékes hatóságnak, például a NAV-nak, a közlekedési hatóságnak, a fogyasztóvédelemnek stb. Ezek a jelentések eljárást generálhatnak, de az ügy további részéről visszajelzéseket nem kapunk” – mondta dr. Komáromi Endre.
A BKK ellenőrzési körébe beletartozik az is, hogy a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a szolgáltatást közvetítő szolgálatok ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat is ellát, melynek során többek között a személytaxi gépjárművek és a taxival történő személyszállítási szolgáltatás nyújtását végző szolgáltatók Taxirendeletben foglaltaknak való megfelelését vizsgálja, így például az Uber által foglalkoztatott, személyszállítást végző sofőröket. Komáromi elmondta, hogy ők az Uber szolgáltatást kizárólag az utas oldaláról vizsgálták, abból a szempontból, hogy azok megfelelnek-e a Taxirendelet szigorú előírásainak.
Utasként annyi a dolgunk, hogy letöltjük az alkalmazást, amely GPS-alapú, és máris megrendelhetünk egy nem személyszállítással foglalkozó személyszállítót, sőt azt is láthatjuk, hogy milyen autó jön értünk, és hogy néz ki a sofőr. Két ellenőr regisztrált a rendszerbe, utazott is egy uberes autóval, és a következőket állapították meg:
„Az Uber által foglalkoztatott sofőr nem felel meg a Taxirendelet előírásainak, hiszen nem taxis vállalkozó, nincs ilyen dokumentuma, engedélye, elvégzett tanfolyama. A személyszállításhoz használt autó sem felel meg a taxiszolgáltatási előírásoknak, hiszen ilyen minősítővizsgálaton nem esett át, nem lett átalakítva. Az árképzés eltér a fővárosban meghatározott fix ártól, ami jogszabálysértő, ráadásul a mobilapplikáció állítja elő a tarifát, miközben a rendelet azt mondja, hogy a taxival történő utazás esetén a taxaméter által kell megállapítani a viteldíjat. Az utas nem kap senkitől számlát, a sofőr sem ad számlát sem az utasának, sem az Ubernek. Ez pedig nem felel meg a számviteli törvénynek” – fejtette ki a szakember.
A fő gond az, hogy a több évtizeddel ezelőtti jogszabály még nem tartalmazta a fuvarszervező tevékenységet, és akkoriban a mobilalkalmazásokról sem tudtak még semmit, így a technika fejlődésével kialakult egy joghézag, amit az Uber kitalálói remek érzékkel kihasználnak. Egyébként nem csak hazánkban, hanem szinte mindenütt, ahol megvetették a lábukat. „Márciusban kerülhet a kormány elé a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által a taxis tevékenységet szabályozó kormányrendelet tervezete, mely az ilyen modern jellegű, a közlekedési autózás leple mögé bújó vállalatokra és sofőrökre is kiterjesztené azt a szigorú követelményrendszert, aminek jelenleg csak a taxitársaságoknak és taxisoknak kell megfelelni” – nyilatkozta dr. Komáromi Endre divízióvezető.