Kínai trónkövetelő a pick-up-ászok között - Maxus T60 Max-teszt

Maxus? Ha fogalma sincs miről beszélünk, ne magában keresse a hibát, mert ez egyike a számos, itthon ismeretlenként piacra lépő kínai márkának, a T60 típusnév pedig egy személyautós jelleget is villantó, strapabíró munkagépet takar dízelmotorral és 4x4-hajtással. Ez új terepnek tűnik az ismert benzines és főleg elektromos Made in P.R.C. autókhoz képest - vajon érdemes közelebbről szemügyre venni a Toyota Hilux, a Ford Ranger és társaik új kihívóját?

2025. 08. 06. 10:29
Fotó: Stefler Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Izgalmas időket él az autóipar, bőven van izgulni valója az utolsó végvárként emlegetett Európának, illetve a hagyományos gyártóknak, és ezzel nem csak az első hullámban megismert MG és a BYD piachódítására gondolunk. Jó néhány, korábban ismeretlen márka (Jaecoo, Omoda, Leapmotor, Farizon, NIO) jelent meg itthon az elmúlt hónapokban, az egyre komolyabban vehető új modellek sora pedig a közeljövőben tovább fog bővülni. Nincs könnyű dolga a vásárlóknak, mert a nagy kínai gyártók sok tucat almárkát működtetnek, így még a komoly rutinnal is könnyű eltévedni a nevek tengerében.

Oldalfellépő és a platón bukócső-imitáció gyarapítja a népszerű pick-up-kiegészítők sorát; feketék az alufelnik
(Fotó: Stefler Balázs)

A tesztünkben szereplő pick-up a legnagyobb kínai gyártó, a SAIC Motor terméke, a Maxus pedig nálunk főleg kishaszonjárműveket értékesít - kissé kaotikus módon az autó elejéről az egyik, a hátuljáról pedig a másik cégnevet olvashatjuk le. Bár a szinte ismeretlen Dongfeng DF 6-ot illeti a magyarországi elsőség, 

alighanem a Maxust fogják legtöbben első kínai hódítóként megjegyezni, amit részben a formájának is köszönhet.

Meglepően jó kiállású, izmosnak tűnő gép a T60, a teszthét alatt rengeteg elismerő pillantást gyűjtöttem be vele, amit fokozhatott a bátor színválasztás is. 

Jókora hűtőmaszk uralja az elejét, magasra került a nappali fény. Kapható piros és narancssárga színben is
(Fotó: Stefler Balázs)

Gigantikus műanyag Maxus felirat hirdeti az orrán a származását, a fényszórókat divatos módon a jókora hűtőrácsba rejtették, és minden olyan kiegészítő megtalálható rajta, amitől a mai szemünk egy pick-upot modernnek lát. Hatalmas jármű, amely centikkel ugyan, de még számos konkurensén is túltesz 5,4 méteres hosszával, 1,9 méteres magasságával és közel 2,0 méteres szélességével. Csillapítottan nyílik a plató ajtaja, amely akár 120 kilóval terhelhető, szóval pecázásnál el lehet rajta ücsörögni, maga a raktér műanyag bélést kapott, a teljes (utasok plusz áru) teherbírás pedig 1050 kg.

Felépítmény is kerülhet a bélelt platóra, amelynek alapmérete 1485 x 1510 x 530 mm
(Fotó: Stefler Balázs)

Belül sem fogad munkagép-atmoszféra

Meglepetés ért az utastérben, ahol már-már SUV-ban éreztem magamat. Rendben, az anyagok átlagos minőségűek, de a pult berendezése, a fotelek kialakítása és maga az üléshelyzet egészen kellemes. Nem zavaróan izzasztóak a bőrkárpitok, a kormány fogása kellemes, és végre valaki lemásolta a Tesla-féle középső, döntött telefontartó részt, ahol lehet vezeték nélkül tölteni és közben rálátni a képernyőre, igaz, hogy csak egy mobil fér itt el. A középső menürendszer gyors és a kép is szép, de nekem a katalógus ígérete ellenére csak vezetékkel sikerült a képernyőtükrözés Iphone-ról. 

Két darab 12,3 colos kijelző uralja a műszerfalat, a kormánykerékre fizikai gombok kerültek
(Fotó: Stefler Balázs)

Ami a helykínálatot illeti, a második sorban is jól el lehet férni, ám számtalan más alvázas felépítésű pick-uphoz hasonlóan a padlólemez kicsit magasan húzódik, így 180 centis testmagasság felett jól behajlított lábbal kell üldögélni. 

Sok időbe tellett, mire rájöttem, hogy a fényszóró a menüből kapcsolható (egyébként automata), ami elég szokatlan,

de akadnak más idegesítő dolgai is a rendszernek. Addig például minden rendben lenne, hogy indexeléskor a külső tükrökbe épített oldalkamerák bekapcsolnak, csakhogy ilyenkor a zene is lehalkul – ez menet közben rém bosszantó.

Tágas hátul, viszont kissé rövid az ülőlap és magasan húzódik a padló. Ide is vezet légbefúvó
(Fotó: Stefler Balázs)

Kitartó pittyegéssel számolhat a vezető (persze elnémuló audiorendszer mellett), ha irányjelzés nélkül rátéved az út felezővonalára, ez a gyakorlatban folyamatos jelzéseket jelent. Sok más kínai márkához hasonlóan kissé túlérzékenyek a vezetéssegítők, érdemes egy részüket minden indítás után kilőni, de azért nem rossz, hogy van adaptív tempomat, 360 fokos parkolókamera és sok egyéb a fedélzeten. Ebben a műfajban egyáltalán nem elhanyagolandó, hogy a Maxus akár 3,5 tonnás fékezett utánfutót is vontathat, illetve szükség esetén masszív tetősínekre is lehet pakolni – például egy jó tetősátrat.

Tekintélyes a tengelytáv (3,15 méter). Furgonokat is kínál a Maxus (Deliver sorozat), elektromos vagy dízel hajtással 
(Fotó: Stefler Balázs)

Erős motor és komfortbéli hiányosságok

Európában szintén évtizedek óta alapelvárás a pick-up-szegmensben, hogy legyen mechanikus 4x4-hajtás, ez természetesen a T60-ból sem maradt ki. Forgókapcsolóval választhatunk az üzemmódok kötött (csak hátul hajt, automatikusan kapcsol a rendszer, fix összkerékhajtás, illetve felező), és van hátsó diffizárja is. Ehhez tisztességes, elöl 26, hátul 29 fokos terepszög, illetve 55 centis gázlómélység társul, lazább barangolásaink során nagyon meggyőzően tepert a buckákon, rézsűkön és gödrökön át, rendes (legalább A/T) gumikon pedig alighanem komolyabb terepen is bőven lehet keresnivalója.

Korrekt az összeszerelés, jó a telefonkonzol. A forgótárcsa nem a váltó előválasztója, hanem a 4x4-hajtásmódoké 
(Fotó: Stefler Balázs)

Aszfalton azonban hamar kivillantja a foga fehérjét a hátul természetesen merev hidas, laprugós T60: rossz burkolaton kiábrándító a menetkomfortja, különösen a keresztbordákat veszi rosszul, de a kátyúknak sem barátja. Természetesen ez a pick-upok műfaji sajátossága, 

de a műszaki háttér nem vigasztalt zötykölődés közben: fényévekre jár a SUV-ok menettulajdonságaitól.

Megpakolva vagy jó minőségű úton sokkal kellemesebb vele haladni, és az elöl kettős keresztlengőkaros futómű hozza a japán vagy német riválisok átlagát, beleértve a haszonjárműves-terepjárós dinamikát és irányíthatóságot is.

Lehetne csendesebb, viszont egész jó erőben van és a műfajban takarékos a 216 lovas biturbó-dízel
(Fotó: Stefler Balázs)

Kifinomultan működik a nyolcfokozatú automata váltó, jó párost alkot a kétliteres, négyhengeres, biturbó (!) dízelmotorral. A tisztességes, 216 lóerő mellé 500 Nm nyomaték jár, ha van türelmünk kivárni a lassú gázreakciót, akkor képes egész szépen meglódítani a méretes kasztnit. Hidegen, illetve alacsony sebességnél erőteljes kerregése behallatszik az utastérbe, a zajszigetelésen azért spóroltak. A fogyasztása viszont nagyon kellemesen alakult: városban 9 literből megállt, míg nyugodt tempóban, vidéki úton 7,5 litert mértünk, ami a 75 literes tanknak hála akár 1000 km-es hatótávot is jelenthet. 

Korrekt felbontású az érinőképernyő, még az AdBlue-szintről és a részecskeszűrőről is tudunk tájékozódni
(Fotó: Stefler Balázs)

Elsőre nem tűnik olcsónak, de full extrás

Annak, aki T60 vásárláson töri a fejét, nem sok mindenről kell majd döntenie, mert az egyetlen kérdés a fényezés: akinek a fehér nem jön be, nettó 250 ezer forinttal kell megtolnia a nettó 15 millió forintos vételárat, minden más tétel benne van a MAX felszereltségben, beleértve a korábban említett tételeken túl a két nagy kijelzőt, a kormánykerék és a motoros állítású ülések fűtését, a rendes hifit, az első-hátsó parkolóradart, a LED-es fényeket. Egyszóval sokat adnak pénzünkért a kínaiak, és izgalmas pillanatban érkeztek, ugyanis az egyik fő konkurens Toyota Hilux pillanatnyilag nem rendelhető.

Piros cérnával varrott, motoros bőrülések elöl, nem különösen határozott oldaltartással
(Fotó: Stefler Balázs)

Persze az Isuzu D-Max és a Ford Ranger is erős vetélytársak, ráadásul a Maxusszal ellentétben sokféle kivitelben elérhetőek, ám jellemzően 5-10 százalékkal drágábbak, ha a T60 gazdag felszereltségére hozzuk fel őket. Képességei, megjelenése és ár-érték aránya miatt tehát ebben a kategóriában érdekes kihívó a Maxus, ám a mérleg másik serpenyőjében ott a hiányzó presztízs és megbízhatósági tapasztalat, illetve az egyelőre szerény szervízhálózat. Jó tudni, hogy importőrként a sok más márkáról (pl. Nissan) ismert Grand Automotive Hungary áll mögötte, a garancia pedig 5 év/160 ezer kilométer.

 Szerző: Vékey Zoltán

 

Mi is az a SAIC Motor?

A Maxus márka mögött álló SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation) Kína legnagyobb autógyártó vállalata, és a világ tíz legnagyobb autóipari vállalatainak egyike. Az állami tulajdonban lévő óriáscég olyan ismert nemzetközi márkákkal működik együtt, mint a Volkswagen és a General Motors, emellett saját márkái – mint a MG, Roewe vagy épp a Maxus – is egyre jelentősebb szerepet töltenek be a globális piacon. Nem csak elektromos hajtásláncokat, de hagyományos belsőégésű egységeket is fejleszt, 2024-ben az összeladásaik már az 5 milliós darabszámot közelítették.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.