A kecskeméti gyár termékportfóliója az újdonsággal kéttagúvá bővült. A tíz hónap alatt negyvenezer példányban gyártott B osztállyal közös üzemben készülő CLA a Mercedes–Benz első sorozatgyártású modellje, amelyet kizárólag hazánkban állítanak elő. Most a márka fokozza a tempót, amelyben a magyar gyár is partner: a csillagosok vezetősége rendre meglepődik az itt készült modellek minőségén és a munkatempón, pedig ők minden bizonnyal nem hétköznapi elvárásaikról híresek.
A gyártást megnyitó dr. Dieter Zetsche konszernvezető és Orbán Viktor miniszterelnök után mi is beülhettünk az elsők között elkészült, speciális felszereltségű Edition 1 modellbe, amelyből 1000 darab fog készülni.
A CLA szerencsére örökölte a CSC tanulmányon is szereplő látványos íveket és formákat, például a különleges első fényszórót, valamint a tetszetős, egyedi textúrájú hűtőmaszkot. A CSC tükreinek, illetve rejtett kilincseinek viszont menniük kellett, ahogyan a 21 colos óriáskerekek helyét is az A osztály kínálatában szereplő darabok vették át.
A kecskeméti újdonság az A osztály családjának második tagjaként lép színre, a későbbiekben pedig a CLS Shooting Brake-hez hasonló sportos kombi változattal bővül az elsőkerék-hajtású platformra épülő csillagosok palettája.
A modell különlegessége messze kiemelkedő légellenállási együtthatója, amely minden eddigi autóénál jobb. A hatékonyságra kihegyezett BlueEfficiency kiadás mindössze 0,22-es cW adattal büszkélkedhet, de a hagyományosabb verzió 0,23-as és 0,24-es értékei is a világ legjobbjainak számítanak.
A jármű csekély üzemanyag-fogyasztásához a számos aerodinamikai optimalizáció révén kialakult légáramlási karakterisztika is hozzájárul. Ezek közé tartozik az A oszlop áramvonalas formázása, a tökéletesített tükörház, a kis áramlási ellenállású dísztárcsa, valamint az első és a hátsó kerékdobok fogazott légterelője. Az autó alatti áramlást a fenéklemez négyfelületű burkolása, egy további elem a hátsó híd középrészénél, illetve az aerodinamikailag optimalizált hangtompítóhoz csatlakozó diffúzor javítja.
A gyártó a C szedán alá pozicionálja majd az újdonságot, holott mérete révén nem így volna indokolt: a 4630 mm hosszú CLA 38 mm-rel nyúlánkabb, 11 mm-rel szélesebb (1780 mm) és 47 mm-rel alacsonyabb (1438 mm) a C osztálynál, de ami talán még fontosabb, hogy testvérénél, az ötajtós A osztálynál mintegy 335 mm-rel hosszabb.
A tengelytáv az A és a B osztályhoz hasonlóan 2700 mm-nél állapodott meg (azaz 61 mm-rel rövidebb a C-énél), a futómű pedig, ahogy a testvérek esetében megszoktuk, elöl MacPherson-, hátul pedig több lengőkaros rendszerű.
Az utasteret tekintve meglepetések nem lesznek, a kis „stílusszedán” teljes egészében az ötajtós verzió műszerfalát és formáit kapja meg, a megszokott kellemes prémiumkörítéssel és a fejlett biztonsági, illetve kényelmi extrakínálattal egyetemben. A csomagtartó az A osztályénál (341 liter) jóval öblösebb, 470 liter térfogattal számolhatunk. A szűk keresztmetszetet, ahogy az várható volt, az alacsonyan lejtő hátsó ív adja. Üléspróbánk bebizonyította, hogy a fejtér már 180 centiméteres magassággal is szűkös, de ha az elegendőre szabott lábtér árán előrecsúszva kompenzálunk, még ellehetünk itt.
Az újdonság alapfelszerelései között megtalálható a radartámogatású fékrendszer (Collision Prevention Assist), amely 7 km/h-tól figyelmezteti a vezetőt az akadályra, és a fékpedál megnyomásakor precízen szabályozott fékezést kezd meg.
A közös platform okán a motorkínálat és a hajtásláncok tekintetében az A osztályban látottakra hagyatkozhatunk, ennek megfelelően négyhengeres benzines és dízelmotorokra számítunk, váltók szempontjából pedig hatfokozatú kézi és hétfokozatú dupla kuplungos automata szerkezet szerepel majd a listán.
Az alapot a B osztályban próbált, jó erőben lévő, 122 lovas, 1,6 literes turbós benzines adja CLA 180 néven, az ugyanezt az 1,6-os egységet használó 200-as változat már 156 lóerőt fog tudni, a CLA 250 pedig két literből csal elő 211 egyedes ménest, 350 newtonméterrel karöltve. Ez a motor a szériában szerelt dupla kuplungos hétfokozatú automata váltóval 6,7 másodperces 0–100-as sprintet, illetve 240 km/h végsebességet tesz lehetővé. Dízelfronton az 1,8 literes személyében 109 és 136 lóerős verziókra van kilátás 180 CDI és 200 CDI néven, kezdetben pedig a 2,1 literes dízel 170 lóerős kiadásával és automata váltóval kezdődik a forgalmazás. Egyik típus étvágyára sem lehet panasz: a benzinesek 5,0–6,2 literes adata is meggyőző, az eddig bemutatott egyetlen dízelverzió pedig 4,2 literes értéket ígér.
A csúcsot itt is a kicsit később érkező a CLA 45 AMG jelenti majd, mely esetében szintén a kétliteres turbós benzineshez nyúlnak a szakemberek, 345 lóerő csúcsteljesítményt kihozva belőle, ami a szériagyártás tekintetében már-már embertelenül magas, több mint 170 lóerős literteljesítményt jelent.
A CLA-ban debütál egyébként a Mercedes–Benz új 4Matic összkerékhajtási rendszere is, amely opcionális tételként szerepel majd az árlistán, kivéve az AMG-nél, ahol szériában érkezik.
A CLA máris megrendelhető, a kereskedésekben pedig áprilisban jelenik meg. Az autó alapfelszereltségének része az Integrált Szerviz Csomag, amely négyéves időtartamon vagy 120 000 kilométeres futásteljesítményen belül teljesen díjmentes karbantartást biztosít a tulajdonosoknak.
Az árakról egyelőre nincsen hivatalos információnk, ám a német árlista alapján nem nehéz következtetni. Az alapmodellek az A osztályénál valamivel gazdagabb felszereltséggel indulnak harba a vásárlók kegyeiért. Ezt kiegyenlítve körülbelül 1-1,2 milliós felárra számíthatunk a kupé esetében, amely befektetést az 1-3 deciliteres fogyasztásbeli előnynek köszönhetően hosszú távon némileg majd apaszthatjuk. Erre alapozva sokat nem tévedünk, ha még éppen 8 millió forint alatti indulóárat jósolunk a CLA-nak, a 211 lóerős átmeneti csúcsverzióért pedig alsó hangon is 10 millió forint lesz esedékes.