Megkezdődött a világrekorder magyar Mercedes gyártása

Dieter Zetsche konszernvezető és Orbán Viktor után mi is beülhettünk az elsők között elkészült, speciális felszereltségű Edition 1 modellbe. Tartson velünk!

Szabó Péter
2013. 01. 25. 18:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kecskeméti gyár termékportfóliója az újdonsággal kéttagúvá bővült. A tíz hónap alatt negyvenezer példányban gyártott B osztállyal közös üzemben készülő CLA a Mercedes–Benz első sorozatgyártású modellje, amelyet kizárólag hazánkban állítanak elő. Most a márka fokozza a tempót, amelyben a magyar gyár is partner: a csillagosok vezetősége rendre meglepődik az itt készült modellek minőségén és a munkatempón, pedig ők minden bizonnyal nem hétköznapi elvárásaikról híresek.

A gyártást megnyitó dr. Dieter Zetsche konszernvezető és Orbán Viktor miniszterelnök után mi is beülhettünk az elsők között elkészült, speciális felszereltségű Edition 1 modellbe, amelyből 1000 darab fog készülni.

A CLA szerencsére örökölte a CSC tanulmányon is szereplő látványos íveket és formákat, például a különleges első fényszórót, valamint a tetszetős, egyedi textúrájú hűtőmaszkot. A CSC tükreinek, illetve rejtett kilincseinek viszont menniük kellett, ahogyan a 21 colos óriáskerekek helyét is az A osztály kínálatában szereplő darabok vették át.

A kecskeméti újdonság az A osztály családjának második tagjaként lép színre, a későbbiekben pedig a CLS Shooting Brake-hez hasonló sportos kombi változattal bővül az elsőkerék-hajtású platformra épülő csillagosok palettája.

A modell különlegessége messze kiemelkedő légellenállási együtthatója, amely minden eddigi autóénál jobb. A hatékonyságra kihegyezett BlueEfficiency kiadás mindössze 0,22-es cW adattal büszkélkedhet, de a hagyományosabb verzió 0,23-as és 0,24-es értékei is a világ legjobbjainak számítanak.

A jármű csekély üzemanyag-fogyasztásához a számos aerodinamikai optimalizáció révén kialakult légáramlási karakterisztika is hozzájárul. Ezek közé tartozik az A oszlop áramvonalas formázása, a tökéletesített tükörház, a kis áramlási ellenállású dísztárcsa, valamint az első és a hátsó kerékdobok fogazott légterelője. Az autó alatti áramlást a fenéklemez négyfelületű burkolása, egy további elem a hátsó híd középrészénél, illetve az aerodinamikailag optimalizált hangtompítóhoz csatlakozó diffúzor javítja.

A gyártó a C szedán alá pozicionálja majd az újdonságot, holott mérete révén nem így volna indokolt: a 4630 mm hosszú CLA 38 mm-rel nyúlánkabb, 11 mm-rel szélesebb (1780 mm) és 47 mm-rel alacsonyabb (1438 mm) a C osztálynál, de ami talán még fontosabb, hogy testvérénél, az ötajtós A osztálynál mintegy 335 mm-rel hosszabb.

A tengelytáv az A és a B osztályhoz hasonlóan 2700 mm-nél állapodott meg (azaz 61 mm-rel rövidebb a C-énél), a futómű pedig, ahogy a testvérek esetében megszoktuk, elöl MacPherson-, hátul pedig több lengőkaros rendszerű.

Az utasteret tekintve meglepetések nem lesznek, a kis „stílusszedán” teljes egészében az ötajtós verzió műszerfalát és formáit kapja meg, a megszokott kellemes prémiumkörítéssel és a fejlett biztonsági, illetve kényelmi extrakínálattal egyetemben. A csomagtartó az A osztályénál (341 liter) jóval öblösebb, 470 liter térfogattal számolhatunk. A szűk keresztmetszetet, ahogy az várható volt, az alacsonyan lejtő hátsó ív adja. Üléspróbánk bebizonyította, hogy a fejtér már 180 centiméteres magassággal is szűkös, de ha az elegendőre szabott lábtér árán előrecsúszva kompenzálunk, még ellehetünk itt.

Az újdonság alapfelszerelései között megtalálható a radartámogatású fékrendszer (Collision Prevention Assist), amely 7 km/h-tól figyelmezteti a vezetőt az akadályra, és a fékpedál megnyomásakor precízen szabályozott fékezést kezd meg.

A közös platform okán a motorkínálat és a hajtásláncok tekintetében az A osztályban látottakra hagyatkozhatunk, ennek megfelelően négyhengeres benzines és dízelmotorokra számítunk, váltók szempontjából pedig hatfokozatú kézi és hétfokozatú dupla kuplungos automata szerkezet szerepel majd a listán.

Az alapot a B osztályban próbált, jó erőben lévő, 122 lovas, 1,6 literes turbós benzines adja CLA 180 néven, az ugyanezt az 1,6-os egységet használó 200-as változat már 156 lóerőt fog tudni, a CLA 250 pedig két literből csal elő 211 egyedes ménest, 350 newtonméterrel karöltve. Ez a motor a szériában szerelt dupla kuplungos hétfokozatú automata váltóval 6,7 másodperces 0–100-as sprintet, illetve 240 km/h végsebességet tesz lehetővé. Dízelfronton az 1,8 literes személyében 109 és 136 lóerős verziókra van kilátás 180 CDI és 200 CDI néven, kezdetben pedig a 2,1 literes dízel 170 lóerős kiadásával és automata váltóval kezdődik a forgalmazás. Egyik típus étvágyára sem lehet panasz: a benzinesek 5,0–6,2 literes adata is meggyőző, az eddig bemutatott egyetlen dízelverzió pedig 4,2 literes értéket ígér.

A csúcsot itt is a kicsit később érkező a CLA 45 AMG jelenti majd, mely esetében szintén a kétliteres turbós benzineshez nyúlnak a szakemberek, 345 lóerő csúcsteljesítményt kihozva belőle, ami a szériagyártás tekintetében már-már embertelenül magas, több mint 170 lóerős literteljesítményt jelent.

A CLA-ban debütál egyébként a Mercedes–Benz új 4Matic összkerékhajtási rendszere is, amely opcionális tételként szerepel majd az árlistán, kivéve az AMG-nél, ahol szériában érkezik.

A CLA máris megrendelhető, a kereskedésekben pedig áprilisban jelenik meg. Az autó alapfelszereltségének része az Integrált Szerviz Csomag, amely négyéves időtartamon vagy 120 000 kilométeres futásteljesítményen belül teljesen díjmentes karbantartást biztosít a tulajdonosoknak.

Az árakról egyelőre nincsen hivatalos információnk, ám a német árlista alapján nem nehéz következtetni. Az alapmodellek az A osztályénál valamivel gazdagabb felszereltséggel indulnak harba a vásárlók kegyeiért. Ezt kiegyenlítve körülbelül 1-1,2 milliós felárra számíthatunk a kupé esetében, amely befektetést az 1-3 deciliteres fogyasztásbeli előnynek köszönhetően hosszú távon némileg majd apaszthatjuk. Erre alapozva sokat nem tévedünk, ha még éppen 8 millió forint alatti indulóárat jósolunk a CLA-nak, a 211 lóerős átmeneti csúcsverzióért pedig alsó hangon is 10 millió forint lesz esedékes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.