Rengetegen tartják felháborítónak a lépést, bár valójában kicsit körbetekintve azon csodálkozhatunk, hogy eddig ellenálltak a németek a fizetős autópályáknak. A fizetős rendszer egyébként a tervek szerint 2016. január 1-jétől kerül bevezetésre 3,5 tonna alatt, de nagyon fontos tudni, hogy nem csupán az autópályákra vonatkozik, hanem a teljes úthálózatra – vagyis amennyiben belépnek Németországba, a fizetés elkerülhetetlen. A matricák megvásárlása különben interneten vagy a határhoz közeli benzinkutakon lehetséges majd.
Útdíj ide vagy oda, azért érdemes lenne tanulni a németektől, ugyanis elsősorban a külföldi autósokat „büntetné” a fizetős rendszer. Pontosabban szólva a német autóknak is fizetniük kell, azonban esetükben úgy szeretnék a döntéshozók, hogy az autók útadója ezzel ekvivalens mértékben csökkenjen, vagyis ne kelljen többet fizetniük összességében a helyi autósoknak az úthasználatért a jelenleginél.
A 10 napos matrica egyébként 10 euróba, azaz jelenlegi árfolyamon számolva mintegy 3100 forintba fog kerülni, ami megfelel a hazai áraknak. A következő lépcső a kéthavi 20 eurós (6200 forint) szint, ami már jóval olcsóbb a hazai kéthavi matricánál, továbbá a kinti éves útdíjhasználati jogosultság is várhatóan jelentősen olcsóbb lesz a magyarországinál. Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szerint különben az új törvény négyévente mintegy 2,5 milliárd eurót hozhat a kasszára, és ugye ezt a pluszt a külföldiek zsebéből vennék el, nem pedig saját állampolgáraiktól.