De miért pont ősszel? Mert ha hiszik, ha nem, autós szempontból ez a legsunyibb évszak. A tél bár zord, de sokkal őszintébb az óvatos sofőrrel. A csontig hatoló hidegben nem meglepő, hogy jégbordák lehetnek az utakon, ha merő latyak az aszfalt, tiszta sor, hogy csúszni fog és azon sem lepődünk meg, hogy korán sötétedik. Az ősz viszont minden tekintetben átmenet, sok alattomos veszélyforrással. Egyrészt nem csak a nyári gumik vannak még az autókon, de bennünk is ott a nyári rutin, a barátságos aszfalthőmérsékletek, más szóval azok a körülmények, amikkel gond nélkül lehet akár picit tempósabban is autózni. Az ősz beköszöntével viszont most szembesülünk az első picit hidegebb napokkal.
Nézzük az időjárás-jelentést, reggel leolvassuk az ablak előtt a hőmérőt, majd beülünk a kocsiba, és ott is pozitív számot mutat a fedélzeti számítógép. Nagy nyugalomban hajtunk, a felfagyás veszélye sokakban fel sem merül, pedig a reggeli köd, a páralecsapódás miatt a fagyzugosabb helyeken bizony itt-ott már előfordulhat. Ráadásul foltokban, főleg országúton, ahol a fák színpompás lombja miatt a napsugarak nem melegítik fel eléggé a flaszter, vagy például az autópálya-szakaszok dimbes-dombos részeinek völgyeiben, illetve a bevágásoknál, ahol kétoldalt beárnyékolnak a támfalakkal megfogott földtömbök.
Tipikusan az őszi balesetek közé tartozik, amikor a sofőr felüljárón, vagy hídon csúszik meg. Ezek a műtárgyak azért tudnak rettentő alattomosan viselkedni, mert az aszfalthőmérsékletük fokokkal alacsonyabb lehet, mint a rávezető szakaszoknak, hiszen utóbbi szakaszokon az aszfalt alatt még talaj van, tehát alulról nem kapja meg a hideget. Ráadásul a hidak, felüljárók sok esetben folyók, patakok felett vezetnek, tehát párásabb a levegő a környezetükben.
Az őszi utak legszebb velejárója, ahogy az előttünk haladó teherautó, vagy busz menetszele megfújja a fák lomjait, és a színes falevelek mint konfettieső műsoroznak előttünk. Ám ha a kerekünk alá kerülnek, ezek az ártatlannak tűnő nedves falevelek legalább úgy büntetnek, mint a tükörjég. Érdemes ezért kerülni az amúgy is laza útpadkákat, a sávok széleit, és megtisztelni azokat a szakaszokat, ahol falevelek vannak az aszfalton.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!