Repülőautó sorozatgyártásban? Íme az AeroMobil 3.0

Északi szomszédaink büszkesége, az AeroMobil immár harmadik generációjába lépett.

Kenéz Tibor
2014. 11. 03. 17:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A most bemutatott, 3.0 névre hallgató verziót azonban már valós körülmények között tesztelik. A repülni is képes autók koncepcióját már évtizedek óta hatalmas érdeklődés övezi, ugyanakkor valamilyen, a gyakorlatban is használható megoldással eddig még nem nagyon sikerült senkinek előállnia, habár voltak már próbálkozások. A szlovák AeroMobil azonban időt és pénzt nem sajnálva próbálja valóra váltani az álmot, mely egy széles körben használható repülőautó életre keltése.

A 3.0-val pedig már nagyon közel állnak a beteljesítéshez, hiszen a jármű pár másodperc alatt képes repülőből autóvá alakulni, és ugyanígy fordítva is. A különc jármű külső méretei is egészen vállalhatóra sikerültek, habár 6 méteres hosszával és 2,24 méteres szélességével nem lesz a parkolók sztárja. A szárnyak kihajtása után egyébként 8,32 méteres fesztávot kapunk.

Az AeroMobil 3.0 kompozit anyagokból épül fel, és természetesen repüléstechnikai eszközöket, ejtőernyős katapultot és robotpilótát is tartalmaz, melyeket a szériára érett modellből sem szeretnének majd kihagyni a mérnökök. A szárnyak dőlésszögének széles körű mozgástere lehetővé teszi, hogy a jármű „pár száz méteren” is képes legyen felszállni, míg a strapabíró felfüggesztés a durvább földutakon történő felemelkedést és landolást is támogatja.

Az erőt egy négyhengeres, vízhűtéssel ellátott Rotax 912-es szívómotorból meríti a különleges négykerekű, melyet akármelyik benzinkúton meg lehet tankolni, hiszen sima benzinből táplálkozik. A teljesítményadatokat nem közölték a gyáriak, azt azonban elárulták, hogy autóként 161, míg repülőként akár 200 km/h-s végsebességre is képes a 3.0, mely így bőven használható a hétköznapokban is – már ha valaki kimerészkedne vele az utcára. Mindezek mellett a fogyasztás sem eget rengető, hiszen a földön maradva 100 kilométerenként 8 literes étvággyal számolhatunk papíron, míg a levegőben óránként 15 litert vesz magához a jármű.

Az AeroMobil tehát már közel jár ahhoz, hogy piacra dobja a repülőautót, ugyanakkor a 3.0 még mindig messze van a sci-fikből ismert megoldásoktól. Arról nem szól a fáma, hogy mennyibe kerülhet majd a négykerekű, és milyen jogosítvány szükséges az irányításához, de minden bizonnyal a légügyi hatóságoknak is lesz még pár szava, mielőtt forgalomba kerül a gép – habár attól nem kell majd félnünk, hogy úton-útfélen belebotlunk a különlegességbe. A szlovákok igyekezete mindazonáltal megsüvegelendő, hiszen már 24 éve dolgoznak a projekten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.