A Mirai szó japánul jövőt jelent, a névválasztás pedig nem véletlen. Ezúttal már jóformán mindent közzé tett a Toyota az újdonságról. A szakma (és ehhez mi is csatlakozunk) úgy tartja, hogy az autózás jövőjét nem a hagyományos, teljesen elektromos, akkumulátorokkal felszerelt négykerekűek jelentik, hanem sokkal nagyobb valószínűséggel az üzemanyagcellás modellek. Ez esetben folyékony hidrogént kell tankolni az autóba, amiből az autó egy speciális technológiával elektromos áramot állít elő, miközben a végtermék desztillált víz. Az elektromos áramot aztán hajtásra fordítja a rendszer, villanymotorok segítségével.
A technológia óriási előnye az akkumulátorokkal operáló villanyautókkal szemben, hogy a hidrogént a hagyományos üzemanyagokhoz hasonlóan, speciális kutakon percek alatt tankolhatjuk, így a töltés nem órákat vesz igénybe, ráadásul a potenciális hatótáv is jóval nagyobb. Eddig nagyon sok gyártó kísérletezett a hidrogénes elektromos autókkal, számos koncepciómodell személyében, de az első, aki szériagyártásba hozza a különleges megoldást, a Toyota lesz. A japánok már többször bejelentették, hogy jövőre érkezik első hidrogénes autójuk, és úgy tűnik, tartják ígéretüket. A Mirai kompakt szedán alapjait a tavalyi tokiói autószalonon debütált FCV, majd FCS koncepció biztosítja, és bár túl sok részlet egyelőre nem ismert az autóval kapcsolatban, annyi bizonyos, hogy a japánok 483 km-es hatótávot ígérnek. Az ehhez szükséges tankolás mindössze három percig tart.
Mindehhez jó menetteljesítmények tartoznak, a 0–100-as sprintet például 9,2 szekundum alatt teljesíti a 155 lóerős elektromotorral rendelkező Mirai. Az indítással sem lehet komoly probléma nálunk: a gyáriak -22 Celsius-fokban is tökéletes működést ígérnek. További öröm az örömben, hogy bár a piaci start Japánban várható 2015 áprilisában, állítólag őszig Európában is felüti fejét a típus, így elképzelhető, hogy egy éven belül találkozhatunk a hidrogénes Toyotával az utakon.
Amennyiben a Toyota tartja a szavát, a modell garantáltan óriási dobás lesz, s egyben az is borítékolható, hogy a márka nagy lépéselőnyre tesz szert a konkurensekkel összehasonlítva. Persze a többiek sem alszanak, a Honda például hasonló modelljét 2016-ban tervezi piacra dobni. A Mirai ára különben a technológia fejlettségéhez képest annyira nem is hihetetlenül magas: körülbelül 15 millió forintos vételárra számíthatunk a japán összegek alapján, amelyet az elektromos autókat illető kedvezmények érintenek. Ezek egyelőre nálunk nem léteznek, ám könnyen lehet, hogy a jövőben ez változni fog.
A viszonylag nagy összeget persze a hatékonyabb és tisztább autózás nehezen kompenzálja, így átfogó szolgáltatással készül a Toyota. A Mirai-tulajdonosok 24 órás telefonos segítségnyújtást és tájékoztatást kérhetnek hidrogénes autózás témájában jártas szakértőtől, a hajtásláncra pedig nyolc év vagy 160 ezer kilométer garanciát kínál a gyártó. Emellett a töltőállomások listájával folyamatosan frissített térképes alkalmazás is rendelkezésre áll és a navigációs rendszer frissítése is ingyenes a hároméves teljes garanciális periódus alatt. Hogy mennyit kell majd fizetni Európában az üzemanyagcellás különlegességért, az egyelőre nem ismert, de mi nagyon-nagyon várjuk a korszakalkotó típust. A fentebbi, angol nyelvű gyári videón mozgás közben is megtekinthető a Toyota legfrissebb büszkeségét.