Megkésett hódító – Hazai menetpróbán az új Ford Mondeo

A Ford középkategóriásának előző nemzedéke 2007-ben került piacra, itt volt már az ideje a modellváltásnak.

Vajda János
2015. 01. 03. 6:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezzel a Ford is tisztában volt, így időben bejelentette az utódot, amely globális modellként debütált, Fusion néven. A Fusion a Mondeo amerikai párja, és a gyártó elárulta, hogy a két típus szinte minden részletében megegyezik. A premierre a Ford 2012 januárjában, a detroiti autószalonon kerített sort. Közel három éve várjuk tehát az új Mondeót, s mostanra érkezett meg a hazai piacra. Kis túlzással azt mondhatnánk, hogy ennyi idő elteltével már épp megérett volna az első komolyabb frissítésre – sajnos messze nem szól akkorát, mint amekkorát két, két és fél éve tudott volna.

Amint eddig, karosszériaváltozatból hármat kínál a gyártó: akad lépcsős hátú, ötajtós és kombi – utóbbit kimondottan az európai piacra tervezték. Mindegyik kivitelt a hagyományokhoz híven a kategória legterebélyesebb képviselői közé pozicionálja a 4,87 méteres hosszúság. A versenytársakkal ellentétben a sajtóanyag nem hirdet sok száz kilogrammos tömegcsökkenést, ugyanis ilyen nem történt. Bár fogyott valamicskét a kocsi, a kivitel függvényében üresen 1,5-1,6 tonnát nyom.

A legnagyobb újdonság a hibrid modell debütálása. A 187 lóerő rendszer-teljesítményű, 9,35 millió forinttól megvásárolható benzines-elektromos jószág kizárólag négyajtós karosszériával érhető el, s a kizárólagosság fordítva is igaz: a négyajtós felépítés csak a hibridhez kérhető.

Hazánkban nem kérdés, hogy a hagyományos, benzines és gázolajos kivitelek fognak nagy népszerűségnek örvendeni – főleg utóbbi. A négyhengeres, 1,6 literes, 160 lóerőt és 240 newtonmétert mozgósítani képes turbós alapbenzinmotort egy másfél literes EcoBoost egység váltotta fel – változatlan teljesítmény- és nyomatékadattal, a 6 liter körüli gyári vegyes fogyasztás pedig korrekt érték, még ha a valóságtól távol is áll. A körülbelül 9 másodperces 0–100 km/h-s sprintidő és a 220 km/h körüli végsebesség jól mutatja, hogy ez a hajtómű kiválóan passzol a méretes típushoz. Az 1,5 literes után a következő lépcsőfok a 2 literes EcoBoost 203, illetve 240 lóerővel, 300 és 340 newtonméterrel – mindkettőhöz szériában jár a hatfokozatú automata váltó.

A dízelek tekintetében egyelőre a jól ismert 1,6 literes TDCI jelenti az alapot 115 lóerővel és 270 newtonméterrel, de vélhetően a Mondeo rövidesen megkapja a frissített Focustól az új, 120 lóerős 1,5 literest. A 2 literes dízeleket már jelentősen átdolgozták a mérnökök: a gyengébbik 150 lóerőt és 350 newtonmétert produkál, az erősebb változat pedig 180 tagú ménest és 400 newtonmétert. Felárért hatfokozatú automatákat kérhetünk. Az izmos dízelek átlagfogyasztása a kiviteltől függően 4,1 és 4,8 liter között mozog – előbbi érték a takarékosságra hangolt, hosszabb áttételezésű Econetic változatokra értendő. A start-stop rendszer az az összes Mondeóban megtalálható lesz. A 2 literes gázolajos rövidesen tovább erősödik: érkezőfélben van a 210 lóerős, 450 newtonméteres csúcsdízel, kiváltva az eddigi 2.2 TDCI-t.

Egyelőre az összes Mondeo elsőkerék-hajtású, de jövőre az összkerékhajtás is bekerül a kínálatba.

Tágas, csendes és kényelmes utastérnek örvendhetünk, amely hemzseg a csúcstechnikától, de azt szomorúan konstatáltuk, hogy az ötajtós modellben a forma miatt a hátsó fejtér kimondottan szerény, ha pedig panorámatetőt is társítunk a konfigurációhoz, még rosszabbá válik a helyzet, sőt így a kombiban is szűkös kissé a fejtér.

Az ülések elöl-hátul komfortosak, és bár a belső formák nem keltenek túl modern hatást, az óriási színes kijelzők egyértelműen a mai világ szülöttei. A hangvezérlés egész jól működik, s az érintős központi rendszer sebessége szintén rendben van, de az is tény, hogy láttunk már intuitívabb, egyszerűbben kezelhető multimédiás-navigációs egységeket.

Az autó figyelmeztet, ha veszélyes akadályt lát, ha kell, magától kormányoz, fékez, be- és kiparkol; körbe van kamerázva és körbe van aggatva szenzorokkal, ahogy illik – persze súlyos pénzért cserébe. A legnagyobb újdonság a világelső légzsákos hátsó szélső biztonságiöv-pár. Az extralista rettenetesen hosszú, ami egyfelől jó, hiszen mutatja a Mondeo technológiai színvonalát, a másik oldalon viszont – a pénztárca szempontjából – már nem annyira örömteli a helyzet, hiszen ijesztő végárat kapunk, ha elindul a fantáziánk a konfigurálás során.

Annál is inkább, mert bizony már az alapárak sem éppen hívogatóak: a listaárak szerint egyelőre nincs új Mondeo 7,75 millió forint alatt – ennyibe kerül az ötajtós, alapfelszereltségű változat a 160 lóerős 1,5 literes benzinessel. A 115 lóerős kis dízel nála 210 ezer forinttal kóstál többet, a 150 lóerős 2 literesért pedig további 290 ezer forintot kell leszurkolni. A plusz 30 lóerőért 345 ezret kérnek, az automatát a Ford 500 ezerért kínálja. Mindezek alapján ár/érték arányban a legjobb választásnak a gyengébbik kétliteres dízel ígérkezik, s biztosak lehetünk benne, hogy ez lesz a húzómodell.

Hogy az új Mondeo beváltja-e a hozzáfűzött reményeket, és valóban a kategória elitjéhez tartozik-e, csak a hosszabb teszteket követően fog kiderülni, de tény, hogy rengeteget fejlődött, és a gyáriak beleadtak apait-anyagit. A forma kétségtelenül ütős, a biztonsági színvonal pedig maximális, de az is bizonyos, hogy két éve sokkal nagyobbat ütött volna a modell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.