Ezzel a Ford is tisztában volt, így időben bejelentette az utódot, amely globális modellként debütált, Fusion néven. A Fusion a Mondeo amerikai párja, és a gyártó elárulta, hogy a két típus szinte minden részletében megegyezik. A premierre a Ford 2012 januárjában, a detroiti autószalonon kerített sort. Közel három éve várjuk tehát az új Mondeót, s mostanra érkezett meg a hazai piacra. Kis túlzással azt mondhatnánk, hogy ennyi idő elteltével már épp megérett volna az első komolyabb frissítésre – sajnos messze nem szól akkorát, mint amekkorát két, két és fél éve tudott volna.
Amint eddig, karosszériaváltozatból hármat kínál a gyártó: akad lépcsős hátú, ötajtós és kombi – utóbbit kimondottan az európai piacra tervezték. Mindegyik kivitelt a hagyományokhoz híven a kategória legterebélyesebb képviselői közé pozicionálja a 4,87 méteres hosszúság. A versenytársakkal ellentétben a sajtóanyag nem hirdet sok száz kilogrammos tömegcsökkenést, ugyanis ilyen nem történt. Bár fogyott valamicskét a kocsi, a kivitel függvényében üresen 1,5-1,6 tonnát nyom.
A legnagyobb újdonság a hibrid modell debütálása. A 187 lóerő rendszer-teljesítményű, 9,35 millió forinttól megvásárolható benzines-elektromos jószág kizárólag négyajtós karosszériával érhető el, s a kizárólagosság fordítva is igaz: a négyajtós felépítés csak a hibridhez kérhető.
Hazánkban nem kérdés, hogy a hagyományos, benzines és gázolajos kivitelek fognak nagy népszerűségnek örvendeni – főleg utóbbi. A négyhengeres, 1,6 literes, 160 lóerőt és 240 newtonmétert mozgósítani képes turbós alapbenzinmotort egy másfél literes EcoBoost egység váltotta fel – változatlan teljesítmény- és nyomatékadattal, a 6 liter körüli gyári vegyes fogyasztás pedig korrekt érték, még ha a valóságtól távol is áll. A körülbelül 9 másodperces 0–100 km/h-s sprintidő és a 220 km/h körüli végsebesség jól mutatja, hogy ez a hajtómű kiválóan passzol a méretes típushoz. Az 1,5 literes után a következő lépcsőfok a 2 literes EcoBoost 203, illetve 240 lóerővel, 300 és 340 newtonméterrel – mindkettőhöz szériában jár a hatfokozatú automata váltó.
A dízelek tekintetében egyelőre a jól ismert 1,6 literes TDCI jelenti az alapot 115 lóerővel és 270 newtonméterrel, de vélhetően a Mondeo rövidesen megkapja a frissített Focustól az új, 120 lóerős 1,5 literest. A 2 literes dízeleket már jelentősen átdolgozták a mérnökök: a gyengébbik 150 lóerőt és 350 newtonmétert produkál, az erősebb változat pedig 180 tagú ménest és 400 newtonmétert. Felárért hatfokozatú automatákat kérhetünk. Az izmos dízelek átlagfogyasztása a kiviteltől függően 4,1 és 4,8 liter között mozog – előbbi érték a takarékosságra hangolt, hosszabb áttételezésű Econetic változatokra értendő. A start-stop rendszer az az összes Mondeóban megtalálható lesz. A 2 literes gázolajos rövidesen tovább erősödik: érkezőfélben van a 210 lóerős, 450 newtonméteres csúcsdízel, kiváltva az eddigi 2.2 TDCI-t.
Egyelőre az összes Mondeo elsőkerék-hajtású, de jövőre az összkerékhajtás is bekerül a kínálatba.
Tágas, csendes és kényelmes utastérnek örvendhetünk, amely hemzseg a csúcstechnikától, de azt szomorúan konstatáltuk, hogy az ötajtós modellben a forma miatt a hátsó fejtér kimondottan szerény, ha pedig panorámatetőt is társítunk a konfigurációhoz, még rosszabbá válik a helyzet, sőt így a kombiban is szűkös kissé a fejtér.
Az ülések elöl-hátul komfortosak, és bár a belső formák nem keltenek túl modern hatást, az óriási színes kijelzők egyértelműen a mai világ szülöttei. A hangvezérlés egész jól működik, s az érintős központi rendszer sebessége szintén rendben van, de az is tény, hogy láttunk már intuitívabb, egyszerűbben kezelhető multimédiás-navigációs egységeket.
Az autó figyelmeztet, ha veszélyes akadályt lát, ha kell, magától kormányoz, fékez, be- és kiparkol; körbe van kamerázva és körbe van aggatva szenzorokkal, ahogy illik – persze súlyos pénzért cserébe. A legnagyobb újdonság a világelső légzsákos hátsó szélső biztonságiöv-pár. Az extralista rettenetesen hosszú, ami egyfelől jó, hiszen mutatja a Mondeo technológiai színvonalát, a másik oldalon viszont – a pénztárca szempontjából – már nem annyira örömteli a helyzet, hiszen ijesztő végárat kapunk, ha elindul a fantáziánk a konfigurálás során.
Annál is inkább, mert bizony már az alapárak sem éppen hívogatóak: a listaárak szerint egyelőre nincs új Mondeo 7,75 millió forint alatt – ennyibe kerül az ötajtós, alapfelszereltségű változat a 160 lóerős 1,5 literes benzinessel. A 115 lóerős kis dízel nála 210 ezer forinttal kóstál többet, a 150 lóerős 2 literesért pedig további 290 ezer forintot kell leszurkolni. A plusz 30 lóerőért 345 ezret kérnek, az automatát a Ford 500 ezerért kínálja. Mindezek alapján ár/érték arányban a legjobb választásnak a gyengébbik kétliteres dízel ígérkezik, s biztosak lehetünk benne, hogy ez lesz a húzómodell.
Hogy az új Mondeo beváltja-e a hozzáfűzött reményeket, és valóban a kategória elitjéhez tartozik-e, csak a hosszabb teszteket követően fog kiderülni, de tény, hogy rengeteget fejlődött, és a gyáriak beleadtak apait-anyagit. A forma kétségtelenül ütős, a biztonsági színvonal pedig maximális, de az is bizonyos, hogy két éve sokkal nagyobbat ütött volna a modell.