Vezérműtengely nélküli motort fejleszt a Koenigsegg

A Koenigsegg háza táján alaposan megnyomták a gázpedált.

Szabó Péter
2015. 03. 11. 19:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vezérműtengely nélküli motor ötletét Christian von Koenigsegg alapító már tizennégy éve dédelgeti. Az elmúlt esztendőkben nyolctagú mérnöki csapat dolgozott a fejlesztésen, és az új erőforrás néhány éven belül készen lesz.

„Ha úgy tekintünk a motorra, mint egy zongorára, akkor a szelepek a billentyűk, a vezérműtengely pedig olyan, mintha seprűnyéllel játszanánk a billentyűkön – nyilatkozta Koenigsegg Genfben. – A hengerfej azért négyszelepes kettő- helyett, hogy szabadon lélegezve nagy fordulaton erősebb legyen, de ez alacsony fordulaton káros, mivel gyengébb lesz a nagyobb méretű ki- és beömlők, a kisebb turbulencia és a szerényebb dúsítás következtében.”

Az új erőforrás képes lesz lezárni a szelepeket, aminek köszönhetően a hengerlekapcsolásra is lehetőség van, mint a Volkswagen-konszern motorjaiban, ám az újdonságnál nem kell kettő bizonyos hengert kiválasztani. Emellett lehetőség van a szelepek bármilyen jellegű időzítésére, így lehet akár dízeles, akár versenyautószerű a motor karaktere.

Az elmúlt években több gyártó is próbálkozott a vezérlés kényes feladatának szélesebb spektrumú megoldásával, így például a Fiat Multiair motorokban a kipufogó-vezértengely egy bütyke motorolaj közvetítésével vezérli az erőforrást. Arra viszont, hogy vezérműtengely nélküli egység kerüljön sorozatgyártásba, még nem volt példa. Ha sikerül a Koenigseggnek az áttörés, és a megoldás bizonyítja létjogosultságát, az forradalmat hozhat az autógyártásban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.