Hibás ajtók, klímák, futóművek

Évszaknak megfelelően észlelnek műszaki problémákat a buszoknál a sofőrök. Télen rendszeresek az ajtóhibák, nyáron a klímarendszer működése akadozik, de gyakoriak a futóműproblémák is. Erről tájékoztatta lapunkat egy, a BKV-buszok állapotát ismerő forrásunk. Az információkat megerősíti egy Világgazdasághoz került belső jelentés is, miszerint a fővárosi állomány több mint kétharmada cserére érett.

2022. 10. 20. 6:30
Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Vannak olyan buszok, amelyeknél már rendszám alapján tudjuk, hogy valamilyen hibája van, de lehet vele közlekedni nagyobb odafigyeléssel – tudatta egy, a BKV-buszok állapotát ismerő forrásunk. Lapunknak kiemelte, hogy természetesen ezeket mindig jelzik az illetékeseknek. Hozzátette: vannak visszatérő hibák, amelyek akár hónapokig is fennállnak. A buszok állapotát ismerő forrásunk kiemelte azt is: összességében a járművek állapota elég változó és finoman fogalmazva nem a legjobb. Mint mondta, korábban rendre előfordult, hogy nem volt cserebusz a garázsban, amikor egy jármű elromlott. Kiemelte: talán némileg enyhült a helyzet, amióta jöttek új járművek, de darabszámra még mindig kevés a busz. Hozzátette: 

a járművek műszaki állapota egyre rosszabb, télen rendszeresek az ajtóhibák, nyáron meg a klímarendszer működése akadozik, vagyis hol működik a berendezés, hol nem. Gyakoriak a futóműproblémák is.

Nem telt el sok idő azóta, hogy a főpolgármester a közösségi oldalára kitett posztban bejelentette új buszok beszerzését. „A tomboló gazdasági és energiaválság ellenére, sőt éppen a válságból való mielőbbi kilábalás érdekében az elmúlt harminc év legnagyobb autóbusz-járműpark frissítést hajtottuk végre a BKV-nál” – emelte ki Karácsony Gergely, amikor a fővárosi cég száz, és opcionálisan további harminc új busz tartós bérletére szerződött, illetve további harmincöt új járművet vásárolt.

Úgy tűnik azonban, hogy a városvezetés által tízmilliárdokért beszerzett száz új busz tartós bérlése nem oldja meg a BKV járműállományának kritikus helyzetét. A Világgazdaság birtokába került belső jelentés szerint legalábbis a Budapest közösségi közlekedéséért felelős cég saját maga állapította meg, hogy a kölcsönzött buszok önmagukban csupán arra elégségesek, hogy az alapvető napi üzemeltetési feladatokat el tudják látni. A dokumentum szerint mostanra a járműállomány gerincét mintegy félezer, még a kétezres évek közepén beszerzett tíz-húsz éves dízelautóbusz adja. Ebből fakad az a következmény, hogy 

az ezerdarabos fővárosi buszállomány több mint kétharmada, nagyjából hétszáz jármű megérett a cserére. 

Ráadásul a jelentés kiemeli, hogy „a használtan beszerzett vagy bérelt autóbuszokból álló, egyre inkább szétaprózódott flotta fenntartása csupán a BKV gumikerekes üzletágának kényszerű fenntartásához elegendő”. A BKV lapzártánkig nem válaszolt a megkeresésünkre.

Pereskednének Karácsonyék 

A Mártha Imre vezette BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. hétfőn közleményben írta meg, hogy elindítja a szükséges jogi eljárásokat a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. ellen annak érdekében, hogy – mint írják – a fővárosiak által befizetett hulladékgazdálkodási díjakat visszaszerezze. Erre reagálva, az NHKV közölte: „Visszautasítjuk Mártha Imre azon kijelentéseit, miszerint az NHKV Zrt. visszatartja a forrásokat, illetve tartozik számos cégnek.” Közleményükben részletezik, hogy 

az NHKV Zrt. hulladékgazdálkodási közszolgáltatás finanszírozására vonatkozó közfeladatát a jogszabályoknak megfelelően látja el, s a jogszabályban rögzített fizetési kötelezettségét valamennyi közszolgáltató felé fizetési határidőn belül teljesíti, késedelmes fizetésbe nem esik és a társaságnál nincs lejárt, kifizetetlen szolgáltatásidíj-számlája a fővárosi cégnek. 

Hozzáteszik: az NHKV évek óta minden szolgáltatásidíj-számlát határidőre vagy határidő előtt kifizet.

Borítókép: Télen hideg, nyáron meleg van az elhasználódott közösségi közlekedési eszközökön (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.