– Kevesebbet többért? Nem! Ha a gyártók bújtatottan, a termékek kiszerelésének csökkentésével emelnek árat, március 1-jétől fel kell tüntetniük az üzletekben – hangsúlyozta Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a közösségi oldalán arra reagálva, hogy kiderült,
rejtett áremeléssel trükköznek a multik, de a családok védelme érdekében most újabb fontos lépést tett a kormány.
A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az egymilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent. Az intézkedés hátterében az áll, hogy
a gyártók egyre gyakrabban drágítják a termékeket azzal, hogy kevesebb tartalmat adnak el jórészt a szokásos – vagyis megtévesztő – csomagolásban. Erre a gyakorlatra akarja felhívni a kormány a vásárlók figyelmét.
Például egy zacskó csipsz 400 forintba került egy éve, de a gyártó időközben úgy emelte az árát húsz százalékkal – látszólag árváltozás nélkül –, hogy ötödével kevesebb áru került a zacskóba.
Az ilyen típusú áremelkedést zsugorflációnak nevezik. A „shrinkflation” az angol „shrink” (zsugorodás) és az infláció ötvözete, ami megszokott csomagolásba kerülő kisebb mennyiségű termékekre utal.
A gyártók és forgalmazók tehát úgy drágítják a termékeket, hogy kevesebb tartalmat adnak el a megszokott csomagolásban és változatlan áron.
Ez ugyan nem illegális, de költségcsapda: a zsugorodás alig észrevehető, ha valaki minden nap vásárol az érintett termékekből, a pénztárnál ugyanazt a megszokott összeget fizeti a vásárló, azonban a korábban megszokottnál kisebb mennyiségű termékért.
Ahogy a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében olvasható:
az elmúlt hónapokban több országban felkeltette az érdeklődést az a jelenség, hogy bizonyos termékek mérete csökken, miközben áraik változatlanok maradnak, vagy akár még emelkednek is.
Korábban a Ripost is idézte a Hamburgi Fogyasztói Központ és a Stiftung Warentest jelentését. Ebben az olvasható, hogy 2023 első felében rekordszámú panaszt regisztráltak a zsugorinfláció miatt. Például a Suchard Express kakaópor 500-ról 400 grammra zsugorodott, így 25 százalékkal drágább lett. Többek között a Milka és Oreo dobozában nemcsak kevesebb darab van, de minden darab súlya is csökkent.
A Hamburgi Fogyasztói Központ szerint a tendencia már 2022-ben elkezdődött: az év első felétől a második feléig csaknem megduplázódott az igazolt esetek száma. Míg korábban a jelenség elsősorban a klasszikus márkákat érintette, addig ma már a diszkontok saját márkáit és a biomárkás termékeiket is ily módon drágítják bújtatottan.